Avslutar vi stolt inför semestern?

Genom att fokusera på att uppvärdera det du gör och har åstadkommit under våren, kan du råda bot på känslan av att "vilja så mycket och hinna så litet". Att inte enbart utvärdera utan även uppvärdera är ett första steg mot att kunna avsluta och varva ner inför semestern. Det kanske är svårt att själv se allt som redan görs om du har fokus riktat mot det du inte hunnit med ... Det kan även vara svårt att finnas till för kollegor, klienter och kunder – om du aldrig ger dig själv stunder av återhämtning. Det är av omtanke om både dig själv och andra som du behöver lära dig att stänga i stolthet!

Fokusera på allt det värdefulla som du och dina kollegor gör – och uttryck er uppskattning! Besluta er för vilka mål som är realistiska att nå innan semestern. Stanna när ni är i mål – och fira stolt er själva och varandra! Ni kan vila i vetskapen om att det ni stänger i stolthet, det kan ni även öppna i stolthet – efter semestern.

Den nya boken Stolthet som strategi visar bland annat hur du kan skapa fina förutsättningar för att avsluta på ett bra sätt inför semestern. Stolthet som strategi kan vara den sommarläsning som öppnar för att kunna landa i alla de värden som du och dina kollegor skapar tillsammans. Och du, behåll den stolta känslan även efter semestern!

/Caroline Stenbacka Nordström och Elin Alsiok

 

Om författarna

Caroline Stenbacka Nordström är ekonomie doktor med examen från Hanken Svenska handelshögskolan och har en bakgrund inom global marknadsföring och som universitetslektor vid Hanken och LTU. Caroline är verksam som auktoriserad gestaltterapeut med inriktning mot organisationers förändringsprocesser.

Elin Alsiok är filosofie magister med en bakgrund som internationell projektledare vid Norrbottens Handelskammare. Idag utbildar Elin om bemötande kopplat till stolthet i sitt företag Stolthetsbyrån AB.

Stolthet som strategi

 

Köp boken här

En bok om värderingar och ett kärleksfullt ledarskap

Fredrik Emdén pratar med Ella Wahlgren om deras nya bok Heppologi

Fredrik: Jag brukar säga att den här boken handlar om ”värderingsstyrt ledarskap i praktiken”. Är det en korrekt beskrivning, tycker du?

Ella: Just så! Det är verkligen det som boken handlar om. Och om det inte fungerar i praktiken så är det ju ingen idé att jobba med det. Metoden HEPP handlar om att medarbetarna gemensamt bestämmer vilka värderingar som ska gälla i organisationen. Alla ska vara med! Ytterst handlar det om att skapa ett arbetsklimat som tillåter alla på arbetsplatsen att vara som de själva vill.

Fredrik: Eftersom metoden är så rak och enkel och vardagsnära har vi försökt göra boken detsamma. Finns det en risk att vi kommer att betraktas som oseriösa, att det är FÖR enkelt? Jag menar, metodens namn, HEPP, låter ju inte direkt som raketforskning…

Ella: Tvärtom! För att något ska fungera måste det vara enkelt. Enkelt att ta till sig, enkelt att anamma och leva efter. Varför ska man göra det krångligt och svårt? Jag är övertygad om att det är därför metoden har landat så bra, för att det är enkelt och självklart. Att engagera medarbetare är inte så svårt, svårigheten är att få det hållbart och att det fungerar i respektive medarbetares vardag. Och då måste det vara så enkelt att det är lätt att anamma, så att det känns naturligt. Då blir det äkta.

Fredrik: HEPP togs fram på Kneippbyn, ett sommar- och äventyrsland på Gotland. Ändå fungerar den så bra i så många andra sammanhang, vad beror det på?

Ella: Ja, visst är det fantastiskt? Min första tanke var att rikta HEPP mot besöksnäringen och serviceföretag. Därför blev jag själv förvånad när jag stod i en aula och pratade inför 80 förskolepedagoger som blev helt eld och lågor. De kom fram och kramade om mig efteråt. Då förstod jag att detta passar alla, oavsett om du jobbar på, bank, förskola, butik eller ett eventbolag.  Kan du få alla att förstå kraften av att hjälpas åt, respektera och lyfta varandra och få in detta i vardagen så är du långt före dina konkurrenter.

Fredrik: Vad har du egentligen emot uttrycket ”det lilla extra”?

Ella: Åhh, jag gillar det inte alls! Vi kan bättre än så! Att som företag sikta mot att leverera det lilla extra är slöseri i min värld, det gör ju alla. Förstå mig rätt, det är klart att man som gäst, kund eller medarbetare ska känna att man är speciell, att man fått lite utöver det förväntade. Men då måste man som arbetsgivare också våga satsa på det. Att ha medarbetare som kan läsa varje situation, som vet sitt mandat och som gör det på sitt sätt, DET är det extra idag. 

 

Om författarna

Ella Wahlgren är föreläsare och konsult och stöttar företag och andra organisationer som vill implementera HEPP. 

Fredrik Emdén är journalist och författare med inriktning mot ledarskap och organisationsutveckling.

Heppologi - en bok om värderingar och ett kärleksfullt ledarskap

Läs mer om boken här

Ibland får man vara lite smart-lat

En person jag coachade tyckte att hon aldrig hann med alla uppgifter på sin dagliga att-göra-lista. Hon fick räkna hur lång tid varje uppgift tog – totalt blev det 40 timmars jobb på en dag! Hennes att-göra-lista gjorde henne ineffektiv, stressad och missnöjd med sig själv och sin prestation.

Hon var ny på jobbet och ville göra bra ifrån sig. Många tyckte säkert hon var duktig och andra stressades av hennes krav. Hennes chef hade inte tydligt sagt vad som var viktigt och bråttom, och vad som inte alls var så viktigt. Hon hade heller inte fått veta vilka uppgifter som hade störst hävstångseffekt – vilka uppgifter som med minst ansträngning gav störst effekt på resultatet.

På våren är många extra stressade – även chefer. För din egen skull och för andras behöver du prioritera rätt. Välj i första hand att göra det som är viktigt, bråttom och som leder mot ert mål. Strunta i uppgifter som varken är viktiga eller bråttom och som inte påverkar resultatet. Slarva med sådant som inte är så viktigt, var lite smart-lat. 

Och kom ihåg – när du har roligt tillsammans med andra blir hjärnan glad, utvilad och smartare!

I boken Drömchef eller stressmakare? 9 vägar till hållbart ledarskap hittar du verktyg för att prioritera smart. Du får även mängder av tips och verktyg du kan använda direkt för att bli mindre stressad som chef och för att förebygga negativ stress hos din personal. Allt baserat på senaste forskningen inom neurovetenskap och psykologi.  

/Maria Gerlofson

Om författaren

Maria Gerlofson är journalist, ekonom, konsult och ledarcoach. Hon har tidigare skrivit boken Mod – stå upp för dig själv samt Coachboken tillsammans med Anja Lindberg. Hon har länge arbetat med och skrivit om ledarskap och psykologi i flera tidningar och magasin. Sedan 2012 driver hon företaget Act and Grow, som utvecklar individer, grupper och chefer. Maria är också bokredaktör för tidningen Chef.

Drömchef eller stressmakare - 9 vägar till hållbart ledarskap

 

Läs mer om boken här

Konsten att göra ovetskap till en tillgång

Ur förordet

Förändringar är möjligheter. Det är budskapet som Steven D’Souza och Diana Renner för fram i Ovetskap – konsten att göra ovisshet till en tillgång.

Som framgår av titeln är det en konstart att vända ovissheter till möjligheter. Det krävs en mycket specifik form av ledarskap för att hantera ovisshet och vända det till en konkurrensfördel.

Mycket framgångsrika ledare kan navigera i ovissheten som den naturligaste sak i världen. Faktum är att det ligger i somliga ledares natur. Apples grundare Steve Jobs gav till exempel studenter som gick ut Stanford rådet att ”bevara hungern och bevara galenskapen”, att fortsätta chansa och lita på att risktagandet ska bli fruktsamt, oavsett resultaten.

Väldigt många ledare har inte denna förmåga att ta befälet över förändringar. En av de saker som hindrar ledare från att vända osäkerheter till möjligheter är det som jag kallar för ”framgångens villfarelse”.

Enkelt uttryckt är framgångens villfarelse det faktum att ”alla människor, och alla djur för den delen, är benägna att upprepa beteenden som följs av positiv förstärkning. Ju mer framgångsrika vi blir, desto mer positiv förstärkning får vi – och desto mer sannolikt kommer vi att råka ut för framgångens villfarelse. Tankegången går så här: ”Jag beter mig på det här sättet. Jag är framgångsrik. Därför måste jag vara framgångsrik för att jag beter mig på det här sättet.” Denna villfarelse att det vi har lyckats med tidigare kommer att fortsätta att fungera hindrar oss från att ta chanserna att ge oss ut i det okända.

Få av oss är immuna mot framgångens villfarelse. För att övervinna den måste du vara vaksam och konstant fråga dig om ditt uppförande är en legitim orsak till dina framgångar, eller om du i själva verket bara lurar dig själv.

Om du inte är bra på och ständigt entusiastisk inför att växla om till nya möjligheter eller till att rannsaka dig själv så mycket du behöver för att kunna genomföra förändringar, läs då denna bok. Och om det faller sig naturligt för dig så rekommenderar jag starkt att du läser den i alla fall. Du kan utvidga den där exceptionellt värdefulla talangen du har genom att läsa den här boken, som har skrivits av två personer som förstår sig på ämnet förändring bättre än de flesta författare jag har läst.

Jag hoppas att du gillar boken lika mycket som jag gjorde!

Livet är härligt.

/Marshall Goldsmith
Författare till bästsäljaren Triggers

 

Om författarna

Steven D’Souza är baserad i London och arbetar med ledarskapsrådgivning, bl.a. internationellt som konsult, talare och coach inom ledarskap, organisationsutveckling, mångfald. Han är utbildad i gestaltpsykologi, coachning och är en erfaren ledarskapscoach som ofta arbetar med ledningsgrupper inklusive på koncernchefsnivå.

Diana Renner arbetar som konsult och fokuserar på att bygga organisationers och individers förmåga att framgångsrikt navigera i osäkerhet och komplexitet. Hon är baserad i London men arbetar med ledande befattningshavare i en rad kommersiella, statliga och samhällsorganisationer runt om i världen.

Ovetskap - konsten att göra ovisshet till en framgång

 

Köp boken här

Framtiden är ett stolt uttryck!

En stolt människa ger ett värdigt intryck utan att behöva yttra ett ord. I likhet med glädje och förvåning, är stolthet en känsla som vi människor har lätt att känna igen hos någon vi möter. Stolthet är en universell medfödd känsla, som uttrycks på samma sätt över hela världen. Man känner instinktivt respekt för en person som utstrålar autentisk stolthet - en självaktning som inkluderar andra.

Det märks om en organisation är stolt eller inte. Det syns på kroppshållningen hos medarbetarna. Stoltheten lyser med sin närvaro eller frånvaro... En stolt organisation ger uttryck för trovärdighet och ärlighet, kreativitet, gemenskap och kundfokus. Stolta medarbetare mår bra och kan känna inspiration och motivation. Stolthet är att sträcka på sig när man har gjort sitt jobb och nått ett mål!

Många har en felaktig bild av vad stolthet är och undviker – kanske genom hela livet – att visa stolthet. Man vill inte riskera att ses som högmodig. Men högmod är att se sig själv som överlägsen andra. Stolthet innebär att respektera sig själv för den man är och det man har åstadkommit. Autentisk stolthet kommer av att ha skapat värde både för sig själv och andra.

Ingen organisation kan klara sig utan medarbetare som med sin stolthet visar att ”vi gör det vi ska och vi gör det bra”. Stolthet som strategi beskriver hur stolt bemötande kan lyfta fram det stolta uttrycket. Ett stolt uttryck ger en stolt organisation. En stolt organisation signalerar framgång.

/Caroline Stenbacka Nordström och Elin Alsiok

Om författarna

Caroline Stenbacka Nordström är ekonomie doktor med examen från Hanken Svenska handelshögskolan och har en bakgrund inom global marknadsföring och som universitetslektor vid Hanken och LTU. Caroline är verksam som auktoriserad gestaltterapeut med inriktning mot organisationers förändringsprocesser.

Elin Alsiok är filosofie magister med en bakgrund som internationell projektledare vid Norrbottens Handelskammare. Idag utbildar Elin om bemötande kopplat till stolthet i sitt företag Stolthetsbyrån AB.

Stolthet som strategi

Köp boken här

Vågar du tro på framgång?

Jag pratade om det projekt som en av mina kollegor just stod i begrepp att ta sig an.

- Om du tror att det kommer att gå bra, så kommer du att fokusera på de tecken som talar om för dig att det går bra. Om du fokuserar på det motsatta, ja, du förstår vad jag menar. Det blir som du tänker.
I projekt ställs vi ofta inför att lösa uppgifter som kräver ett stort mått av nytänkande. Hur väl vi lyckas med det beror på hur bra vi är på att hantera det som händer, och hur vi väljer att uppfatta och tolka de situationer som vi ställs inför.

Som projektledare ska vi tillgodose många människors förväntningar, från uppdragsgivare, slutanvändare, projektmedlemmar, styrgruppen och … ja, de är ofta många och väldigt olika. Svårigheterna att hantera de här rollerna är förstås olika, men det beror inte enbart på hur utmanande deras krav är, utan också på hur du uppfattar dem. Förutsätter du elände eller framgång? Säger du en sak till dig själv medan du innerst inne ”ändå vet hur det kommer att gå”?

Jag har mött många projektledare som har ett starkt självförtroende, och det är utan tvekan en bra början. Men om självkänslan är låg så hjälper det inte hur mycket du än försöker intala dig att ”det kommer att gå bra”. Hjärnan känner av din tveksamhet. För varje gång du låter din inre röst tala om för dig hur dåligt det kommer att gå, desto större spår har du ristat i din hjärna. Och då krävs det än mer av dig för att styra dina tankar dit du vill. Så att de gynnar dig, och leder dig fram till det du vill.

Föreställ dig hur framgångsrika idrottare gör. Ingemar Stenmark berättade i tv-programmet Mästarnas Mästare om hur vändningen kom när han var i början av sin alpina skidkarriär.
– Det var först när jag började se mig som en vinnare [som framgångarna kom]. Ingemar Stenmark blev utan tvekan en mästare på att förutsätta framgång.

/Elisabeth Kamél

Om författaren

Elisabeth Kamél är expert inom projektledning och kommunikation. Elisabeth har 20 års erfarenhet som konsult i området, och har även arbetat med utbildning. Som assessor för certifiering av projektledarkandidater på internationell nivå har Elisabeth en bred kunskap om hur projekt kan bedrivas i olika branscher och vilka utmaningar det ofta innebär, såväl nationellt som globalt.

Förmågan att strukturera, förenkla och konkretisera på ett engagerande och lättsamt sätt var något som juryn framhöll i samband med att Elisabeth Kamél fick priset för ”Årets Projektledarbok”, för boken Projektkommunikation – så får du den att fungera! (Liber, 2012). Nu är även hennes andra bok Effektiv projektkommunikation - nyckeln till projektets framgång nominerad till samma pris 2018.

Effektiv projektkommunikation - nyckeln till projektets framgång

Köp boken här

Dags för utvecklingssamtal!

Hur vet jag som chef att mina medarbetare trivs på vår arbetsplats? Hur vet jag att medarbetaren gör det den är utsedd att göra? Hur får jag feedback kring mitt eget ledarskap?

Jo, genom regelbundna, kontinuerliga utvecklingssamtal med kort maktdistans mellan dig själv som chef och din medarbetare, genom att lyssna och vara lyhörd, genom att dokumentera och återkoppla och genom att ha en professionell attityd innan, under och efter samtalet, oavsett vad som framkommer. Det sistnämnda brukar vara det svåraste att hantera.

Tillsammans med en tydlig bild av verksamhetens mål bidrar det till en gemensam dragkraft, en vilja att nå er vision.

/Sara Roos

 

Om författaren

Sara Roos har en bakgrund som konsult inom hotell- och restaurangbranschen. Hennes fokus har legat på strategi, styrning och förändringsarbete samt på hur individer och organisationer hanterar oförutsedda störningar. Målstyrning genom utvecklingssamtal är hennes första bok i ämnet. Sara är idag verksam inom yrkeshögskolan med inriktning mot affärsutveckling och kvalitetsarbete.

Målstyrning genom utvecklingssamtal

 

Köp boken här

Utvecklingsarbete – Var ska man börja?

I vårt arbete som organisationspsykologer möter vi ofta chefer och medarbetare som på olika sätt vill förändra eller utveckla något på sin arbetsplats. Idag finns en uppsjö av olika mer eller mindre komplicerade modeller för förändring och utveckling inom organisationer. Det är lätt att känna sig vilsen och översköljd av alla olika alternativ som erbjuds, även om många av dem kan vara goda verktyg för framgång. Var ska man börja?

Vår erfarenhet är att det finns en grundbult för utveckling som finns inbäddad i alla bra modeller för organisationsutveckling och som är mer vardagsnära och tillgänglig än man kan tro. Det handlar dels om betydelsen av att tydliggöra olika sammanhang på jobbet, dess mål och de roller som behövs i respektive sammanhang, dels om att träna oss i att skilja mellan roll och person. Får man klarhet i detta har man kommit en lång bit på väg.

Ofta underskattar vi hur mycket arbete som krävs för att en grupp människor ska få en gemensam tydlig bild av vad som ska göras, vad som är målet och vem som gör vad. Precis som i ett fotbollslag eller i en orkester behöver alla inblandade på arbetsplatsen vara klara över sitt gemensamma uppdrag och de olika individernas bidrag till detta.

Att skilja på roll och person handlar om att bli medveten om skillnaden mellan vår totala person och den version av oss själva som vi behöver plocka fram för att fungera bra i en specifik roll. Vilka sidor av oss behöver vara i förgrunden? Vad behöver vi utveckla eller hålla tillbaka för att fungera på bästa sätt i ett visst sammanhang?

Att skapa utrymme för att tydliggöra och reflektera kring dessa områden är en bra plats att börja på. Det är både en framgångsfaktor för verksamheten och en friskfaktor för den enskilda individen. Vi får utdelning i form av såväl effektivare verksamhet som smidigare samspel, minskad stress och ett mer avspänt arbetsklimat.

/Anna-Lena & och Paul Sundlin

Om författarna

Anna-Lena Sundlin och Paul Sundlin är leg. psykologer och organisationskonsulter. Båda författarna har lång erfarenhet av utvecklingsarbete i organisationer, med fokus på ledarskapsträning, grupprocesser och medarbetarskap. Tillsammans driver de företaget Sandahl Partners Gotland AB.

Ta din roll på jobbet!

 

Köp boken här

Kundfokus på riktigt

Allt tyder på att 2018 blir kundfokusets år. På riktigt. Det har länge varit läpparnas bekännelse kring kundfokus, men i själva verket har fokus främst legat på försäljning. Alla verksamheter kräver försäljning, men säljfokus och kundfokus har olika väg dit. Säljfokus handlar om nästa affär och hur kunden kan övertygas om ett erbjudande, medan kundfokus handlar om att skapa förutsättningar för kunden att vilja välja företaget, varumärket eller produkten.

Tack vare framför allt digitalisering och den påverkan som denna nya infrastruktur har på både samhällen, individer och konsumentbeteendet, har kunden verkligen satt sig i förarsätet. Säljfokus har svårare att bära frukt. För att försäljning ska komma till stånd på ett effektivt sätt, blir kundfokus ett måste.

För att fokusera på kunden finns inga andra genvägar än att intressera sig för, undersöka och förstå kunden. Det mest effektiva för företaget är att förstå kundresan som konsumenten eller kunden gör i förhållande till det egna företaget, varumärket eller produkten. Utan omfattande insikter om både kunden och kundresan saknas möjlighet till verkligt kundfokus.

Att få ge ut boken Kundresan – din guide till hållbara kundrelationer just i början av 2018 känns därför helt rätt. Det är fantastiskt att kunna leverera en verklig guide på både strategisk och praktisk nivå i hur man tar sig an kundfokus på riktigt. Många vill göra det men vet inte hur. Andra känner att de måste. Det känns riktigt bra att få leverera en bok att hålla i handen på vägen mot den stora skillnaden – mot kundfokus på riktigt.

/Margareta Boström

 

Om författarna

Margareta Boström är expert inom konsumentbeteende och arbetar som affärsutvecklare och insightansvarig på en internationellt framgångsrik detaljhandelskedja. Hon har en bakgrund inom projektledning, butikskommunikation och marknadsföring både inom detaljhandeln, den akademiska världen och itbranschen.

Stefan Friberg har lång erfarenhet av försäljning, företagande och entreprenörskap. Han driver en konsultverksamhet med fokus på att få företag att tänka tillsammans med kunden i sina service- och försäljningsintensiva processer.

Kundresan - din guide till hållbara kundrelationer

 

 

Läs mer om boken här

Stress hindrar oss från att lära nytt och utvecklas

Vill du vara en drömchef eller en stressmakare?

De flesta chefer vill självklart inte göra så att medarbetarna blir utmattade. Samtidigt är det lätt hänt att bli en stressmakare, även om du har goda föresatser och vill väl.

Arbetslivet har blivit allt mer slimmat och effektiviserat, samtidigt som antalet sjukskrivningar för utmattning och psykisk ohälsa ökat dramatiskt. Till alla chefsuppgifter som lagts till på senare år, har nu chefer även fått ett större ansvar för att skapa en bra psykosocial arbetsmiljö och förebygga stress hos sig själva och andra.

Negativ stress hämmar utvecklingen, både hos individer och organisationer. Stressade människor är varken produktiva, engagerade eller nydanande. De kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan och att göra vad som krävs för att verksamheten ska fungera från dag till dag.

Bristande ledarskap har angetts av arbetsmiljöverket som en viktig faktor för medarbetarnas hälsa. Vi vet alla att ett gott ledarskap förebygger stress och ger medarbetare som är engagerade, produktiva och hållbara. Men ofta är även chefer stressade och hinner inte vara de goda ledare de vill vara. Möten, mejl, telefon och administration tar mycket kraft och tid. Ofta är cheferna mer stressade än medarbetarna. Kraven känns tyngre än förmågan att möta dem.

De nio vägarna till hållbart ledarskap är bland annat att vara tydliga med mål, arbetstider och förväntningar, ge mycket konkret positiv feedback, ha reflekterande pauser och skapa kreativa bejakande team. Med hjälp av de nio vägarna kan du skapa en god arbetsmiljö där alla mår bra, inklusive du själv, och där ni når era mål med verksamheten utan att rusa in i väggen.

/Maria Gerlofson

 

Om författaren

Maria Gerlofson är journalist, ekonom, konsult och ledarcoach. Hon har tidigare skrivit boken Mod – stå upp för dig själv samt Coachboken tillsammans med Anja Lindberg. Hon har länge arbetat med och skrivit om ledarskap och psykologi i flera tidningar och magasin. Sedan 2012 driver hon företaget Act and Grow, som utvecklar individer, grupper och chefer. Maria är också bokredaktör för tidningen Chef.

Drömchef eller stressmakare - 9 vägar till hållbart ledarskap

 

Läs mer om boken här

Sida 1 av 2412345...1020...Sista »