Sverige behöver fler konfliktmodiga chefer

I min bok "När samarbetet skaver," tar jag med dig på en resa genom världen av konflikthantering. Som en av Sveriges främsta konflikthanterare delar jag med mig av djupgående insikter om varför det är så viktigt för dig som ledare att ha kunskap om hur du kan förebygga och hantera konflikter på din arbetsplats.

Boken ger dig praktiska råd och redskap
I boken utforskar jag hur konflikter kan påverka dynamiken i arbetsgrupper; produktiviteten och den övergripande arbetsmiljön. Genom konkreta exempel ger jag dig verktyg som hjälper till att upptäcka tidiga tecken på konflikter. Du kommer att ta del av hur du bygger och upprätthåller positiva arbetsrelationer, något som har en direkt inverkan på ditt teams prestationer. Du får också praktiska redskap för att hantera konflikter och problematiska beteenden på arbetsplatsen.

Konflikter kan vara nyckeln till utveckling
När en konfliktsituation löser sig och människor går från låsta positioner, rädda sinnen och spända kroppar så spirar istället något nytt, något positivt. Lösta konflikter kan stärka relationer och samarbeten och därmed lägga en grund för bättre arbetsresultat. För paradoxalt nog kan konflikter – eller snarare det som sker när vi tar itu med dem – vara en nyckel till utveckling.

Vill du bli konfliktmodig?
Är du chef eller jobbar med HR och strävar efter att utveckla en hållbar och framgångsrik arbetsmiljö? Då är "När samarbetet skaver" den perfekta handboken för dig. Ta del av min kunskap och erfarenhet och få kontroll över din arbetsplats konflikthantering för att leda ditt företag mot en mer hållbar och produktiv framtid.

Om författaren
Tamara Maškovic Wängborg, från Eskilstuna, bor idag i Stockholm, är specialist på konflikthantering, internationellt ackrediterad medlare, författare samt föreläsare. Hon är medgrundare av Medlingscentrum och har även varit verksam internationellt på Balkan och i södra Afrika. Aktuell med boken När samarbetet skaver, utgiven av Liber.

När samarbetet skaver

Läs mer och köp boken

Högre mål än ”näsan över vattenytan”

I vardagen uppstår ibland situationer, som då och då sätter förmågan att hantera livets svårigheter på prov och ger hög stress. Det kan handla om omorganisationer, konflikter, sjukdom och ibland plötslig död.

I svåra situationer behöver vi kunna se flera perspektiv, lösa problem, ta kloka beslut och hantera emotioner och känslor – både hos oss själva och andra. Samtidigt är risken stor att vi under hög stress drabbas av tunnelseende, missar viktig information och reagerar snabbt i stället för reflekterar över komplexiteten i situationen.

Vår hjärna är uppbyggd för att överleva hotsituationer genom snabba (reflexmässiga) beslut för överlevnad. Dagens snabba samhällsförändringar, oförutsägbarhet i marknader och förutsättningar och ibland motsägelsefull information gör det nödvändigt – men svårare – att se helhet och delarna som har betydelse för ett bra beslut.

Resiliens är ett begrepp som beskriver förmågan att göra det mesta och bästa av situationen under de omständigheter vi har. Resiliens innebär mer välbefinnande trots svårigheter och går att träna upp.

Resilienta ledare innebär god självkännedom och att förstå, hantera och reglera känslor (emotionell intelligens). Att medvetet skapa och bibehålla goda relationer ökar tillit. Resiliens handlar också om att se möjligheter i och vända motgångar till lärande för att minska problem i nuet och göra det som krävs. Att träna på flexibelt och strategiskt tänkande, kan förbättra gruppens förmåga att se olika perspektiv och främja kloka beslut i framtiden.

När du kan trivas som ledare är chansen god att medarbetare, grupp och företag ska trivas och må bättre, med högre målsättning än att bara ”hålla näsan över vattenytan”. Det gagnar även företaget ekonomiskt.

Om författaren
Kristina Bähr är barnläkare, har en MBA och arbetar sedan 2010 med chefshandledning. Resilient ledare är Kristinas fjärde bok.
https://kristinabahr.se
https://hjarnpodden.se
https://intagram.com/kristinabahr.exist

Resilient ledare

Läs mer och köp boken

Artificiell intelligens – din digitala kompanjon

Den mest omvälvande tekniken det här århundradet kommer att vara artificiell intelligens (AI). Tekniken kommer att bli vår digitala kompanjon och vi kommer att arbeta sida vid sida. Det säger Peter Siljerud, författare till boken AI för offentlig sektor: Insikter, inspiration och möjligheter. Här berättar han om möjligheterna med AI och varför vi måste förstå tekniken åtminstone på en grundläggande nivå.

Vad skulle du säga är AI:s främsta styrka?
Det mest fantastiska med AI är att det är användbart inom så många olika områden. Det kan identifiera benbrott på röntgenbilder, generera fantasifulla texter eller analysera en CV från en jobbsökande. Vi kommer att se AI appliceras inom vitt skilda områden och branscher.

Det som är viktigt att veta är att AI bygger sin intelligens på historiska data. I och med det kan man inte säga att AI är nyskapande. Ska man till exempel använda AI för att skriva en jobbannons där man vill nå andra sökanden än de man brukar nå, då behöver man ge AI annan data än sina gamla annonser att basera den nya annonsen på.

Vad behöver jag göra för att hänga med i utvecklingen?
Bristen på AI-kompetens är just nu det största hindret för ett bredare införande av tekniken. Man måste öka sin kompetens om såväl möjligheterna som de utmaningar det innebär. Alla behöver inte bli djupt tekniskt kunniga, men en ökad generell kunskap är en bra grund för att skapa en större delaktighet på arbetsplatsen. En bra grund hjälper också till för att få uppslag på nya användningsområden!

Behöver jag vara orolig för att AI ska ta mitt arbete?
Den nya AI-baserade tekniken kan innebära att vissa arbeten inte behöver utföras av människor längre. Men samtidigt kommer andra typer av arbeten och tjänster att utvecklas. Tänk bara på när maskiner och teknik kom in i jordbruket. Det innebar att arbetet som bonde förändrades och att inte heller lika många människor behövdes i jordbruket. Den förändringen ser jag som positiv med tanke på att arbetet kunde vara ganska slitsamt.

Har du några exempel där man använt AI på ett effektivt sätt?
I boken studerar vi föregångare som på olika sätt har dragit nytta av AI för att utveckla sin verksamhet. Riksarkivet arbetar till exempel med AI för att göra historiska handskrivna dokument digitalt tillgängliga och sökbara. Bolagsverket använder AI för att kategorisera deras stora flöden av inkommande handlingar, vilket besparar dem mängder av manuellt arbete. För att inte nämna Hallands sjukhus som arbetar med datadriven sjukvård och har oöverträffad kvalitet och effektivitet vid jämförelser – dessutom med ett ekonomiskt överskott.

Hur ska man förhålla sig som ledare när det kommer till AI?
Dagens ledare behöver motivera för sina anställda varför man för in ny teknik och på ett pedagogiskt sätt förmedla hur det kommer att förändra arbetsuppgifterna. Inom de närmaste åren kommer AI att vara förstärkande snarare än ersättande. Vi människor kan slippa en del rutinmässiga och möjligen tråkiga uppgifter och kan frigöra tid till mer kreativa och stimulerande arbetsuppgifter.

Som det ser ut nu så kommer AI att införas gradvis inom olika sektorer och nischer. I och med det kommer ständiga förbättringar och uppgraderingar att bli ett normaltillstånd. Som chef behöver du bli förändringsledare med kommunikativ fingertoppskänsla och de anställda behöver acceptera att arbetet över tid förändras.

Om författaren
Peter Siljerud är författare, talare och omvärldsanalytiker med särskilt fokus på trender inom teknik och kommunikation.

Fördjupa dig!

Föredrag om AI för offentlig sektor

AI för offentlig sektor

Läs mer och köp boken

Ditt ekonomiska ansvar som chef

Dagens sätt att arbeta går ut på att skapa delaktighet och engagemang för att få alla i företaget att arbeta mot samma mål. Att leda ett företag idag är alltså i större utsträckning än tidigare ett lagarbete, trots att funktionerna i sig är samma – såsom marknad, inköp, utveckling, produktion och ekonomi. Kunskap om vad som påverkar ett företags lönsamhet är därför nödvändig för alla. Lönsamhet uppstår inte på ekonomiavdelningen, utan i den dagliga verksamheten. Det är de som gör aff¬ärerna som skapar företagets lönsamhet. Som chef behöver du förstå den egna värdekedjan, som börjar med kundens behov och slutar i företagets ekonomiska rapporter och nyckeltal.

Ekonomi för chefer är en praktisk bok om ekonomi sett ur ett aff¬ärsmässigt perspektiv. Den innehåller grundläggande kunskaper och arbetsmetoder, men även en mängd konkreta råd om hur du kan förbättra ditt företags lönsamhet och kassaflöde. Vi går igenom hur man läser och tolkar ekonomiska rapporter, analyserar och styr företaget med rätt nyckeltal samt förstår sambanden bakom lönsamheten. Vi visar även hur företagets kassaflöde uppstår och hur man kan styra det genom att arbeta med ledtider och kapitalbindning. Detta är den tredje upplagan, som har blivit uppdaterad på olika områden för att vara ett ännu bättre stöd i ditt arbete.

 

Om författarna

Mikael Carlson är civilekonom DHS, har tidigare verkat som revisor och arbetar med ekonomistyrning och ekonomiutbildningar för chefer. Har tidigare skrivit bl.a. Att arbeta med företagsanalys, 99 sätt att öka vinsten och Ekonomi för icke-ekonomer. Har dessutom varit ordförande i branschorganisationen Sveriges Redovisningskonsulters Förbund.

Jonas Bernhardsson är civilekonom och arbetar med chefsutbildningar i affärsekonomi, både i Sverige och internationellt. Han är en mycket uppskattad pedagog och författare till flera böcker, bl.a. Investeraren – allt du behöver veta om finansmarknaden och Investera som mästarna.

Kontakta författarna på www.chefsutveckla.nu.

Ekonomi för chefer

Läs mer och köp boken

Hur du konkret som ledare arbetar modernt

Dagens chefer har ett internt tryck med belastade chefer, svårigheter att rekrytera personal samt nya krav på delaktighet, flexibilitet och medbestämmande, inte minst från yngre generationer. Samtidigt finns idag ett ökat externt tryck i form av mer komplexa arbetsuppgifter krav på snabb omställning samt behov av samverkan kring stora samhällsutmaningar, organisationer behöver nyttja den samlade kompetensen till fullo för att klara av sina uppdrag. Medarbetare i hela organisationen behöver i större utsträckning kunna hantera nyckelfrågor kring problemlösning, utveckling, lärande, trivsel och hållbarhet.

Trots de nya utmaningarna, finns ofta ett glapp i våra organisationer mellan det traditionella sättet att organisera, styra och leda och det som efterfrågas i det moderna arbetslivet. Ledare och organisationer uttrycket ett stort behov av verktyg och kunskap för hur de kan hitta nya vägar framåt. Hur ska utvecklingsarbetet mot mer involverade och ansvarstagande medarbetare gå till i praktiken?

Boken ”Tillit och medledarskap – handbok för chefer” sprider kunskap om hur man konkret som ledare och organisation kan arbeta med att anpassa kultur och organisering till ett modernt arbetsliv. Boken ger konkreta verktyg och metoder för hur ledare kan ta konkreta steg för ett ökat medledarskap – för medarbetare att bli mer självständiga där fokus ligger på samarbete, inkludering och decentralisering av beslutsfattande. Medledarskap kräver kommunikation, samarbete och förtroende bland de medverkande, samt en tydlig definition av ansvar och rollfördelning.

Vår vision är att sprida konkreta metoder och verktyg till ledare och HR för ökat ansvarstagande, delaktighet och handlingsutrymme för medarbetare. Detta skapar engagemang och motivation, men även ökad kreativitet och bättre problemlösning för organisationen som helhet.

Om författarna

Johanna Rådeström är legitimerad psykolog och specialist i arbets- och organisationspsykologi med många års erfarenhet av att utbilda och handleda chefer samt stötta organisationer i övergripande verksamhetsutveckling.

Annika Gistvall är legitimerad psykolog med lång erfarenhet av att arbeta med ledare och ledningsgrupper. Hon utbildar, handleder och coachar ledare på olika nivåer, ofta inom frågor som rör tillit och medledarskap.

Tillit och medledarskap

Läs mer och köp boken

Hur kan något som är så enkelt, vara så svårt?

Vi har alla erfarenhet av det. Vi har alla försökt att göra det. Vi har alla misslyckats. Med vaddå?

Att vara goda lyssnare.

Men vi lyckas då och då med konsten att lyssna. Att lyssna borde kanske vara den enklaste saken i världen, men i praktiken visar sig detta vara svårt. Vi behöver bara gå till en så enkel sak som kommunikationen i familjen. Hur ofta lyssnar du verkligen på henne eller honom utan att avbryta, utan att fokusera på dig själv och dina tankar? Hur ofta ger du den andra tid och utrymme att utveckla sina tankar medan du bara lyssnar. När vi sedan går till ett professionellt sammanhang vet vi att tillfällena är många när vi inte har lyssnat på kollegor, chefer, kunder, medborgare eller andra personer. Det finns forskare som menar att det ser riktigt illa ut med organisationers lyssnande – det råder en lyssnandekris. Det är synd att lyssnandet i organisationer inte har prioriterats tillräckligt mycket.

Lyssnande bidrar med stora värden som förbättrade relationer, ökat förtroende, engagemang, innovationsförmåga, lärande och produktivitet. I boken Strategiskt lyssnande: Så blir chefer, medarbetare och organisationer bättre på att lyssna diskuterar vi hur organisationer kan uppnå dessa goda värden genom att lyssna mer. Vi pekar ut hinder och föreslår sätt att hantera dem. Vi föreslår även en modell för hur organisationer systematiskt kan arbetar för att utveckla det strategiska lyssnandet.

Om författarna

Anette Svingstedt är universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Mats Heide är professor vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Strategiskt lyssnande

Läs mer och köp boken

AI är den största tekniska omställningen för offentlig sektor

Efter 20 år som trendspanare och framtidsanalytiker vågar jag påstå att AI kommer att bli den mest omvälvande tekniken under detta århundrade. Det är ett område som utvecklas så snabbt, att den som inte följer forskningsfronten har svårt att förstå i vilken oerhörd hastighet utvecklingen faktiskt sker. Precis som maskiner automatiserade många manuella arbetsuppgifter förra århundradet, kommer AI att ersätta många arbetsuppgifter som kräver tankearbete och beslutsfattande. För offentlig sektor kommer detta paradigmskifte att innebära en enorm omställning.

I motsats till vad många tror måste man inte vara ett stort IT-bolag för att dra nytta av AI. Man behöver inte anställa hundratals dataingenjörer och investera miljontals kronor i infrastruktur. Vad man däremot behöver är en djupare förståelse för vad AI innebär och hur man kan dra nytta av tekniken. Att fördjupa sin kunskap är det första steget för att starta sin AI-resa.

I boken AI i offentlig sektor studerar vi föregångare som på olika sätt drar nytta av AI för att utveckla verksamheten. Det kan handla om effektiviseringar, kvalitetsförbättringar eller i många fall nya helt unika tjänster. Riksarkivet arbetar exempelvis med AI för att göra historiska handskrivna dokument digitalt tillgängliga och sökbara. Bolagsverket använder AI för att kategorisera de stora flödena av inkommande handlingar, vilket besparar dem mängder av manuellt arbete. För att inte nämna Hallands sjukhus som arbetar med datadriven sjukvård och har oöverträffad kvalitet och effektivitet vid jämförelser – dessutom med ett ekonomiskt överskott.

Att ta sig an modern teknik som AI kan kännas övermäktigt för de som fortfarande försöker få till en grundläggande digital infrastruktur. Men om man ska välja någon våg att surfa på under 2023 så är det AI. Att ignorera detta monumentala teknikskifte, vore lika illa som att tidigare avfärda datorernas intåg eller internets genomslag.

Om författaren
Peter Siljerud är författare, talare och omvärldsanalytiker med särskilt fokus på trender inom teknik och kommunikation.

Fördjupa dig!

Föredrag om AI för offentlig sektor

AI för offentlig sektor

Läs mer och köp boken

Hur motiverad är du?

Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation. Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation. 

Motivation handlar om varför en person gör som den gör, det är den drivande kraften som initierar handlingen. En anledning till att det har talats lite om vad motivation innebär är att det har saknats kunskap om hur vi människor påverkas av sex psykologiska behov. 

Våra sex psykologiska behov
• Samhörighet: motiveras av relationer 
• Bidra: motiveras av ett högre syftet 
• Utveckling: motiveras av resultat 
• Signifikans: motiveras av att sticka ut från mängden
• Variation: motiveras av att komma på nya idéer 
• Trygghet: motiveras av ordning och struktur

Dessa behov är oftast  omedvetna. Av dessa sex är två behov särskilt viktiga och dessa behöver “komma överens” för att vi människor ska må bra och känna oss motiverade. De utgör våra primära behov och starkaste drivkrafter.När vi möter andra som har samma primära behov som oss själva känner vi oss glada och bekväma. Samtalen är okomplicerade och flyter på.

När vi möter människor som har andra primära behov än oss själva uppstår lätt missförstånd. Vi kan bli irriterade och känner att kommunikationen inte riktigt når fram. Anledningen är att vi naturligtvis (utan att veta om det) utgår från våra egna psykologiska behov och ger dessa företräde.

Vi lär oss tidigt att behandla andra människor som vi själva vill bli behandlade. Det står till och med i bibeln. I vår vardag utgår vi ofta från oss själva. Men med insikt om våra psykologiska behov är det också viktigt att förstå att andra kan motiveras av andra saker än vi. Därför behöver vi lära oss hur de sex olika behoven fungerar och vad de innebär så att vi kan möta och förstå  andra på ett bättre sätt. För att verkligen kunna nå fram till en annan människa behöver vi utgå från den andres perspektiv. Med kunskapen om behoven kan vi därför kommunicera på ett mer medvetet sätt. 

Lär mer om behoven i  vår bok Motiverad! En handbok i motivationsbaserat ledarskap. Den ger en insikt i de olika behoven. Där finns konkreta övningar som gör att du kan förstå hur dina egna behov ser ut och hur du lättare kan få syn på och förstå andras perspektiv. Det gör det lättare för dig att skapa bättre kommunikation och relationer. På köpet får du ett mer motiverande liv där du verkligen ägnar dig åt rätt saker.  

Tips!

● Förstå dina egna behov först
● Tillgodose dina egna behov så att du är hållbar över tid
● Dela med dig om vad du behöver till din omgivning
● Ta reda på vad din omgivning behöver för att må bra

Om författarna
Desirée Rova är HR- och organisationskonsult och grundare av MyNeeds. Maria Appelqvist är doktor i sociologi och en av pionjärerna inom professionell coaching i Sverige.

För djupa dig!

Poddar
46. Desireé Rova - Identifiera dina omedvetna behov och skapa fler bra dagar – Så kan det gå - Boosta dina relationer – Lyssna här – Podtail
7. Desirée Rova - Ha koll på vem som är nörden – Naturvetarpodden (poddar.se)
11. Smartass-podden #5 - Desireé Rova - YouTube
14. Hur vi kan skapa bättre relationer med "behovskunskap"- med Desireé Rova – Bakom Fasadenpodden – Podcast – Podtail

Hemsida
myneeds.se

YouTube kanal
(11) MyNeeds - YouTube

Vadå agilt?

VADÅ AGILT? är en fråga som många i såväl näringsliv som offentlig sektor ställer sig. Begreppet agilt är diffust och kan vara svårt att koppla till hur en organisation ska jobba. Samtidigt har det blivit alltmer vanligt att arbeta agilt när man ska utveckla nya tjänster, varor eller arbetssätt.

I grund och botten handlar agilitet om att arbeta smartare, inte hårdare. Det handlar om att använda befintliga resurser på ett effektivt sätt, få feedback från målgrupper och vara beredd att ändra inriktning när man får ny information. Det handlar också om att löpande testa din lösning i liten skala.

För många ses den agila metoden som ostrukturerad och oförutsägbar. Men om du har en tydlig förståelse för de fyra principer som ligger till grund för den kan du faktiskt strukturera ditt arbete på ett mycket effektivt sätt.

Princip 1. Använd befintliga resurser
Princip 2. Interagera med målgrupper och omvärld: loopa
Princip 3. Ändra riktning baserad på feedback från målgrupperna: pivot
Princip 4. Testa i liten skala löpande

På det hela taget är agilt arbete ett utmärkt sätt att organisera och fokusera ett utvecklingsarbete. Att arbeta i sprintar, korta fokuserade perioder, med tät återkoppling från målgruppen gör det möjligt för dig och ditt team att hitta kreativa lösningar i snabb takt.

Författarna till boken Vadå agilt? ger konkreta exempel på hur du kan arbeta agilt och en tydlig struktur för att implementera det i verksamheten, i ett projekt eller i en process. De delar med sig av sina erfarenheter och tips, som bygger på såväl forskning som decennier av praktisk erfarenhet av att leda människor i agila processer.


Om författarna

Mariah ben Salem Dynehäll är vd för Drivhuset Göteborg och metodansvarig för Drivhuset Norden.

Leif Denti är universitetslektor vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, och forskar om förändring och innovation i både den privata och offentliga sektorn.

Anna Lärk Ståhlberg är förbundsdirektör på Fyrbodals kommunalförbund som arbe¬tar med välfärds- och samhällsutveckling för att bidra till och skapa en hållbar framtid i Västra Götaland.

Få den hybrida vardagen att fungera

Hösten närmar sig med sina tydliga tecken. Morgnarna är kyliga, bokhandelns skyltning går från sommardeckare till pennskrin och fackböcker och tillbaka på arbetet har man på något mystiskt vis glömt bort hur en dator fungerar. Just i år kan det kännas extra krångligt att komma in i gamla arbetsrutiner. Efter att ha tagit oss igenom år av restriktioner är vi nu tillbaka på kontoret med mer frihet och kunskap i att samarbete på distans än vi är vana vid. En kunskap och frihet vi kommer att använda oss av. Fler kommer att arbeta hemma några dagar i veckan, vi kommer inte vänta med möten om någon är på resande fot och fler samarbeten över kontor och orter kommer att ske. Men med ny frihet ruckas rutiner och att plötsligt vara en mer hybrid arbetsplats gör att vi springer på nya utmaningar.

För att ge er den bästa starten för höstens hybrida arbetsvardag, inled med att tillsammans prata igenom följande tre saker:

  1. Vilka förväntningar har ni på varandra de dagar ni arbetar på olika platser? Är det bara platsen som är flexibel, eller även tiden? Kan man ta en två timmars lunch och istället arbeta kväll de dagar man arbetar hemma? Hur kontaktbar förväntas man vara? Är det okej att ta ett möte från en stökigt café eller på promenad med hunden?
  2. Vilka blockeringar springer ni in i under en dag? För många innebär hybridarbete blockeringar i arbetet i form av väntan på svar vi snabbt skulle få om vi båda var på kontoret. Lista de vanligaste blockeringarna ni springer på för att ni inte lätt får tag på varandra och försök tillsammans hitta lösningar på dessa.
  3. Bestäm vilken information alla alltid behöver enkel tillgång till. När vi arbetar på olika platser är det lätt att vi missar beslut som tas eller information som delas informellt i olika kanaler och korridorer. Prata igenom vilken information som alltid behöver vara uppdaterad och alltid behöver vara tillgänglig för att undvika att hösten blir full av dubbelarbete.

 

Närhet trots avstånd

Läs mer och köp boken
Sida 1 av 3012345...102030...Sista »