Hur motiverad är du?

Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation. Vi människor har många psykologiska lager som sträcker sig långt bortom det andra ser och uppfattar som ett beteende. Det som syns på ytan (dvs människors beteende) är ett uttryck för VAD vi speglar utifrån alla dessa psykologiska lager. Människors beteende påverkas också av ett HUR, dvs. hur vi har blivit präglade av vårt arv och vår miljö. Men det absolut viktigaste är att förstå människors VARFÖR, och det kan relateras till vår inre motivation. 

Motivation handlar om varför en person gör som den gör, det är den drivande kraften som initierar handlingen. En anledning till att det har talats lite om vad motivation innebär är att det har saknats kunskap om hur vi människor påverkas av sex psykologiska behov. 

Våra sex psykologiska behov
• Samhörighet: motiveras av relationer 
• Bidra: motiveras av ett högre syftet 
• Utveckling: motiveras av resultat 
• Signifikans: motiveras av att sticka ut från mängden
• Variation: motiveras av att komma på nya idéer 
• Trygghet: motiveras av ordning och struktur

Dessa behov är oftast  omedvetna. Av dessa sex är två behov särskilt viktiga och dessa behöver “komma överens” för att vi människor ska må bra och känna oss motiverade. De utgör våra primära behov och starkaste drivkrafter.När vi möter andra som har samma primära behov som oss själva känner vi oss glada och bekväma. Samtalen är okomplicerade och flyter på.

När vi möter människor som har andra primära behov än oss själva uppstår lätt missförstånd. Vi kan bli irriterade och känner att kommunikationen inte riktigt når fram. Anledningen är att vi naturligtvis (utan att veta om det) utgår från våra egna psykologiska behov och ger dessa företräde.

Vi lär oss tidigt att behandla andra människor som vi själva vill bli behandlade. Det står till och med i bibeln. I vår vardag utgår vi ofta från oss själva. Men med insikt om våra psykologiska behov är det också viktigt att förstå att andra kan motiveras av andra saker än vi. Därför behöver vi lära oss hur de sex olika behoven fungerar och vad de innebär så att vi kan möta och förstå  andra på ett bättre sätt. För att verkligen kunna nå fram till en annan människa behöver vi utgå från den andres perspektiv. Med kunskapen om behoven kan vi därför kommunicera på ett mer medvetet sätt. 

Lär mer om behoven i  vår bok Motiverad! En handbok i motivationsbaserat ledarskap. Den ger en insikt i de olika behoven. Där finns konkreta övningar som gör att du kan förstå hur dina egna behov ser ut och hur du lättare kan få syn på och förstå andras perspektiv. Det gör det lättare för dig att skapa bättre kommunikation och relationer. På köpet får du ett mer motiverande liv där du verkligen ägnar dig åt rätt saker.  

Tips!

● Förstå dina egna behov först
● Tillgodose dina egna behov så att du är hållbar över tid
● Dela med dig om vad du behöver till din omgivning
● Ta reda på vad din omgivning behöver för att må bra

Om författarna
Desirée Rova är HR- och organisationskonsult och grundare av MyNeeds. Maria Appelqvist är doktor i sociologi och en av pionjärerna inom professionell coaching i Sverige.

För djupa dig!

Poddar
46. Desireé Rova - Identifiera dina omedvetna behov och skapa fler bra dagar – Så kan det gå - Boosta dina relationer – Lyssna här – Podtail
7. Desirée Rova - Ha koll på vem som är nörden – Naturvetarpodden (poddar.se)
11. Smartass-podden #5 - Desireé Rova - YouTube
14. Hur vi kan skapa bättre relationer med "behovskunskap"- med Desireé Rova – Bakom Fasadenpodden – Podcast – Podtail

Hemsida
myneeds.se

YouTube kanal
(11) MyNeeds - YouTube

Vadå agilt?

VADÅ AGILT? är en fråga som många i såväl näringsliv som offentlig sektor ställer sig. Begreppet agilt är diffust och kan vara svårt att koppla till hur en organisation ska jobba. Samtidigt har det blivit alltmer vanligt att arbeta agilt när man ska utveckla nya tjänster, varor eller arbetssätt.

I grund och botten handlar agilitet om att arbeta smartare, inte hårdare. Det handlar om att använda befintliga resurser på ett effektivt sätt, få feedback från målgrupper och vara beredd att ändra inriktning när man får ny information. Det handlar också om att löpande testa din lösning i liten skala.

För många ses den agila metoden som ostrukturerad och oförutsägbar. Men om du har en tydlig förståelse för de fyra principer som ligger till grund för den kan du faktiskt strukturera ditt arbete på ett mycket effektivt sätt.

Princip 1. Använd befintliga resurser
Princip 2. Interagera med målgrupper och omvärld: loopa
Princip 3. Ändra riktning baserad på feedback från målgrupperna: pivot
Princip 4. Testa i liten skala löpande

På det hela taget är agilt arbete ett utmärkt sätt att organisera och fokusera ett utvecklingsarbete. Att arbeta i sprintar, korta fokuserade perioder, med tät återkoppling från målgruppen gör det möjligt för dig och ditt team att hitta kreativa lösningar i snabb takt.

Författarna till boken Vadå agilt? ger konkreta exempel på hur du kan arbeta agilt och en tydlig struktur för att implementera det i verksamheten, i ett projekt eller i en process. De delar med sig av sina erfarenheter och tips, som bygger på såväl forskning som decennier av praktisk erfarenhet av att leda människor i agila processer.


Om författarna

Mariah ben Salem Dynehäll är vd för Drivhuset Göteborg och metodansvarig för Drivhuset Norden.

Leif Denti är universitetslektor vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, och forskar om förändring och innovation i både den privata och offentliga sektorn.

Anna Lärk Ståhlberg är förbundsdirektör på Fyrbodals kommunalförbund som arbe¬tar med välfärds- och samhällsutveckling för att bidra till och skapa en hållbar framtid i Västra Götaland.

Få den hybrida vardagen att fungera

Hösten närmar sig med sina tydliga tecken. Morgnarna är kyliga, bokhandelns skyltning går från sommardeckare till pennskrin och fackböcker och tillbaka på arbetet har man på något mystiskt vis glömt bort hur en dator fungerar. Just i år kan det kännas extra krångligt att komma in i gamla arbetsrutiner. Efter att ha tagit oss igenom år av restriktioner är vi nu tillbaka på kontoret med mer frihet och kunskap i att samarbete på distans än vi är vana vid. En kunskap och frihet vi kommer att använda oss av. Fler kommer att arbeta hemma några dagar i veckan, vi kommer inte vänta med möten om någon är på resande fot och fler samarbeten över kontor och orter kommer att ske. Men med ny frihet ruckas rutiner och att plötsligt vara en mer hybrid arbetsplats gör att vi springer på nya utmaningar.

För att ge er den bästa starten för höstens hybrida arbetsvardag, inled med att tillsammans prata igenom följande tre saker:

  1. Vilka förväntningar har ni på varandra de dagar ni arbetar på olika platser? Är det bara platsen som är flexibel, eller även tiden? Kan man ta en två timmars lunch och istället arbeta kväll de dagar man arbetar hemma? Hur kontaktbar förväntas man vara? Är det okej att ta ett möte från en stökigt café eller på promenad med hunden?
  2. Vilka blockeringar springer ni in i under en dag? För många innebär hybridarbete blockeringar i arbetet i form av väntan på svar vi snabbt skulle få om vi båda var på kontoret. Lista de vanligaste blockeringarna ni springer på för att ni inte lätt får tag på varandra och försök tillsammans hitta lösningar på dessa.
  3. Bestäm vilken information alla alltid behöver enkel tillgång till. När vi arbetar på olika platser är det lätt att vi missar beslut som tas eller information som delas informellt i olika kanaler och korridorer. Prata igenom vilken information som alltid behöver vara uppdaterad och alltid behöver vara tillgänglig för att undvika att hösten blir full av dubbelarbete.

 

Närhet trots avstånd

Läs mer och köp boken

5 tips när du designar ett möte

Möten. Hur känns det ordet? Positivt? Negativt?

Att mötas. Hur känns det ordet? Känner du någon skillnad?

Pandemin har gett företagsvärlden perspektiv och nya insikter, och jag som arbetar som facilitator och mötesledare känner tacksamhet för uppvaknandet. För helt plötsligt diskuteras det som jag alltid tyckt det varit konstigt att ingen pratar mer om.
Vad behöver vi göra och hur behöver vi vara med varandra för att nå resultat? Hur skapar vi högt fokus och närvaro? Hur distribuerar vi makt och säkerställer att allas röst blir hörd? Vad ger egentligen de mellanmänskliga relationerna och är de viktiga? När är de viktiga?

Fysiskt? Remote? Hybrid? Det blir tydligt att alla verksamheter behöver ta fram sina egna guidelines, utifrån sin företagskultur, vad verksamheten ska leverera, vad de har för förutsättningar samt vad de anställda vill och har möjlighet till. Det vore konstigt att tro att ett sätt passar alla, när det aldrig har varit så förut. Det som är positivt är att anställda har fått möjlighet att visa sina chefer att de kan leverera oavsett var de jobbar från, och chefer har fått tänka om kring sin roll, sitt sätt att leda och när de verkligen behövs. Rollen som mötesledare och facilitator är lika viktig som den var innan, men nu förstår hela världen varför. Skickliga mötesledare utgår, nu som innan pandemin, från grundläggande mänskliga behov. När personer ber mig om tips och checklistor pekar jag istället på dessa behov. Om du tar dig tid att förstå dessa på djupet, och utgår från dem i din mötesdesign, kommer du skapa högt engagemang och höga resultat.

När du designar ett möte, oavsett om det är fysiskt, remote eller hybrid, så tänk på:
✓ Status: Hur får jag alla deltagare att känna sig sedda, hörda och viktiga?
✓ Visshet: Hur skapar jag säkerhet och tydlighet i var som kommer att hända?
✓ Självständighet: Hur belönar jag självständighet och möjlighet att påverka?
✓ Tillhörighet: Hur skapar och stärker jag relationer och får människor att anknyta till varandra - både emotionellt och intellektuellt?
✓ Rättvisa: Hur säkerställer jag rättvisa och att allas kompetens kommer till sin rätt?

Ni som redan hört talas om SCARF-modellen från NeuroLeadership Institute känner igen områdena ovan. Om det är nytt för dig - googla! Dina mötesdeltagare kommer att tacka dig!

Reflektionsfrågor
- När var du senast med i ett riktigt bra möte? Vad utmärkte det mötet?
- När du som deltagare är med i ett möte som inte känns effektivt - hur kan du agera för att förändra det?
- Vem på din arbetsplats är bra på att leda möten och vad kan du lära dig av hen

/Anna Gullstrand, författare till boken Facilitera!

Leda i ständig förändring

Samtidens höga förändringstakt utmanar oss. Många kämpar med högt tempo, komplexitet och ständiga förändringar i en intensiv och ansträngd arbetsvardag. Det är tufft på jobbet för väldigt många.

För att klara alla dessa påfrestningar behöver vårt arbetsliv reformeras i grunden genom att vi moderniserar ledarskapet, mobiliserar medarbetarna och vitaliserar våra organisationer.

Vår tids tvära kast, snabba ryck, tekniksprång, nya aktörer och nya beteenden innebär att vi måste förstärka vår förmåga till kreativitet och fantasi. Den som vill fortsätta att vara konkurrenskraftig och framgångsrik behöver hela tiden utveckla nya idéer och koncept samt pröva originella metoder som skapar värde och affärsnytta.

Och det är precis detta som boken Leda i ständig förändring handlar om.
Vi behöver frigöra företagets – och varje medarbetares – fulla kapacitet med fokus på tre saker: kreativitet, kollektiv intelligens och kommunikation.

Ambitionen med boken är att ge dig som chef och ledare idéer och verktyg för att stå stadigt och tryggt och lyckas bättre nästa gång du och din organisation skakas av en oväntad, turbulent händelse. För det kommer att hända. Kanske i eftermiddag. Kanske om en månad. Kanske om ett år.

Så om du vill ha något att hålla i när det skakar till då är boken Leda i ständig förändring en första guide.


Om författaren

Ylva M Andersson har gedigen erfarenhet av att leda transformationer i olika branscher och stötta organisationer att möta ett arbetsliv i ständig förändring. Hon är utbildad journalist och har haft tunga chefsbefattningar på flera av de största mediehusen såsom TV4, Sveriges Radio och Sveriges Television. Sedan 2016 driver Ylva bolaget MAY Strategies som utvecklas ledare och deras team. Se mer information här.

Leda i ständig förändring

Läs mer och köp boken

Kinas digitala ekosystem

I år väntas Kina bli det första landet i världen där en majoritet av detaljhandeln sker online. Kina är redan idag världens största e-handelsmarknad och den näst största ekonomin efter USA. En hög digital mognad bland kinesiska konsumenter tillsammans med hög acceptans och trovärdighet för mobila betalningar är två anledningar till varför utvecklingen har kunnat ske så snabbt. Redan 2020 var 70 procent av Kinas befolkning – alltså närmare en miljard människor – aktiva online och främst via sina mobiler. Av dessa använde närmare nio av tio mobila betalningar (ref CNNIC).

I Kina sätts användarens sömlösa digitala upplevelse i centrum – och det är bland annat detta du får läsa om i boken Contentfabriken. I Kina är online-shopping mycket mer en social företeelse än en renodlad transaktion, vilket är möjligt tack vare landets digitala ekosystem. Det är till sociala medier kinesiska konsumenter vänder sig för att lära sig om varumärken och produkter, socialisera och shoppa. Inte på någon annan marknad spelar produktrekommendationer från KOLs – Key Opinion Leaders –, vänner och familj en så stor roll som på den kinesiska vilket gör content och det digitala innehållet till en så central del i köpresan.

New Retail, Social Commerce, livevideo-shopping och C2M är bara några av de digitala trenderna vi ser just nu i Kina. I Contentfabriken lär du dig hur varumärken säljer produkter och marknadsför sig online i världens mest avancerade och konkurrensutsatta digitala marknad. Vi har skrivit boken för att du som arbetar inom e-handel, sälj, marknadsföring eller kommunikation ska få nya idéer och perspektiv på internets möjligheter – från contentproduktion och kampanjer, till logistik och mobila betalningar.


Om författarna

Författarna Emma Hellbom Ajoje och Emma Lindgren har båda bott och arbetat i Kina och kombinerar i boken sina erfarenheter av den svenska kommunikationsbranschen och av att hjälpa svenska varumärken in på den kinesiska marknaden.

Contentfabriken

Läs mer och köp boken

Hållbariseringen – En guide för företag i omställning

Klimathotet är vår tids största utmaning. FN:s klimatpanel fastslog nyligen att jordens klimattemperatur är den högsta på 100 000 år och forskarna har gett mänskligheten några få år att stoppa den globala uppvärmningen, innan den gräns där klimatförändringarna inte längre ligger inom mänsklig kontroll passeras. Samtidigt råder det parallellt också ett stort behov av att ta oss an utmaningarna när det gäller ekonomisk och social hållbarhet.

Näringslivet är en viktig faktor och i Hållbariseringen ges nycklarna till ett hållbart företagande ut ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Omställningen till hållbart företagande går allt fortare. Allt fler företag inser det långsiktiga i en övergång till hållbara affärsmodeller, både när det gäller affärsmöjligheter och affärsrisker. Men få vet hur de ska ta sig an sin omställning.

Boken handlar om hur företag kan gå tillväga i sitt hållbarhetsarbete med utgångspunkt i ett antal pusselbitar som kan läggas samman utifrån företagets specifika förutsättningar för att skapa en plan för hållbarhetsarbetet. Vi beskriver också vad företag behöver ha koll på och varför det är bråttom nu, utifrån perspektiven planetens begränsningar, den politiska utvecklingen och en efterfrågan i förändring. Vi befinner oss i hållbariseringens tid.

Vi skriver i boken att "det som möjligtvis gör hållbariseringen ännu mer kraftfull än tidigare skiften (globaliseringen och digitaliseringen) är att den drivs på av politiska beslut och regleringar, samt av människors alltmer legitimt ökande klimatoro och vilja att agera. Ett strategiskt och långsiktigt företag tar helt enkelt lärdom av historien och ser hållbariseringen som en oåterkallelig global rörelse som kommer att påverka det mesta (kanske allt) framåt. Det kommer att formas nya beteenden, drivkrafter och önskemål hos människor som både vill och behöver anpassa sig till de nya villkoren i samhället. Att vi måste förändra vårt sätt att leva, inte minst i västvärlden, är en grundförutsättning för att vi ska uppnå en hållbar balans."


Om författarna

Mikael Botnen Diamant utbildar och föreläser för företag, organisationer och myndigheter i hålbarhetsomställning. Han deltog i förhandlingarna om Agenda 2030 som en av UD:s sakkunniga delegater och har en bakgrund inom Röda korset och Sida.

Carl-Johan Schultz är strateg och planner i kommunikationsbranschen och har kommit att alltmer inrikta sig på hållbarhetsfrågor och att utveckla varumärken i en mer hållbar riktning. Han driver frågan i branschen och föreläser om hållbarhetskommunikation.

Hållbariseringen

Läs mer och köp boken

Ett år av hemarbete – hur samtalade man nu igen?

Fler och fler kommer tillbaka till kontoret med två sprutor i blodet och över ett år av digitala möten i bagaget. Att mötas IRL och snacka kan kännas lite stelt, halvt förbjudet och framför allt lite ovant. Hur samtalade man nu igen? Hur hanterar jag tystnader? Är det bara jag som tycker det känns lite krystat?

Många upplever att samtalsmuskeln inte är lika stark som förut. Pandemin har gett det sociala samspelet en törn. Saker som innan gick på rutin känns nu instabila. Hur nära vi ska stå när vi pratar skapar osäkerhet, tystnaderna framstår som mer obekväma än någonsin, skämten får inte rätt tajming och vem som ska få ordet härnäst flyter inte på som förut. Att samtala är en färskvara och nu verkar vi färskare än någonsin på människans mest centrala aktivitet.

Ett sätt att få igång sin sociala kompetens är att bemöta det dina medarbetare säger på ett sätt som gör att de berättar mer. Det kan vara att repetera de viktigaste orden som de säger, ge din observation och gissa hur de känner. Du kan till exempel säga ”det låter som om du är besviken nu” eller ställa en vad- eller hur-fråga som ”hur känner du inför det?”. På så sätt skapar du ett flow i samtalet och du får samtidigt lära känna den du har framför dig mer. Det handlar om att få din medarbetare att ge mer information om sig själv.

Ett annat sätt för att få din medarbetare att göra jobbet i era dialoger är att använda de två enkla orden "berätta mer". De är din säkerhetslina i alla sociala sammanhang, såväl i ledningsrummet som på minglet vid kaffemaskinen. Förutom att du upplevs trevligare när du "letar mer information" i dina dialoger är det också så att ju mer du vet om hur dina medarbetare känner och tänker desto lättare är det för dig att få igenom förändringar och förutspå reaktioner inför olika beslut.

Lär dig mer om samtalens olika delar och återkommande moment så att du lättare kan navigera i vardagliga dialoger, med hjälp av den nya boken Framgångsrika samtal.

Om författaren

Serena Mon de Vienne är utbildad retoriker och har tränat de mest framstående ledare, från vd:ar, officerare och politiker till avdelningschefer, projektledare och personalchefer. Hon syns återkommande i tv och tidningar som både samtalsexpert och retorikexpert samt framträder regelbundet på de stora scenerna runt om i landet.

Framgångsrika samtal 

Läs mer och köp boken

Tydliga mål skapar gemenskap

Det har nog inte undgått någon att både personer och organisationer hanterat omställningen till distansarbete under corona olika bra. Vissa har njutit av det lugn och fokus de haft vid köksbordet, andra har saknat kollegor och kaffepauser medan ytterligare några har haft svårt att hitta motivationen i att arbeta med en datorskärm som enda sällskap på dagarna.

Vissa organisationer har sett ökad personalomsättning, andra ökad produktivitet medan ytterligare vissa har insett att det går precis lika bra att arbeta från soffan som från ett gemensamt kontor.

Många jag pratar med lyfter dock kontorsgemenskapen som ett av distansarbetets största offer. Det kan vara i form av spontana kaffepauser, oväntade möten i korridoren eller bara känslan av att man är ett team som arbetar tillsammans. Dessa saker har det visat sig vara svårt att återskapa på distans.

Med lång erfarenhet av målstyrning och framförallt metoden ‘objectives & key Results’ (OKR) skulle jag dock vilja hävda att det finns kraftfulla verktyg som kanske inte ersätter kaffepauser, men i vilket fall kan hjälpa på vägen mot att hitta till ett gemensamt syfte och en känsla av sammanhang.

OKR är en metod där medarbetarna själva sätter upp målbilder i linje med gemensamma strategiska mål. Det är en process som skapar engagemang och klargör hur den enskilda individen bidrar i det stora. Med täta uppföljningar och fokus på samarbete både inom och mellan olika team skapas dialog tillsammans med resultat.

Ett större syfte, tydliga mål och förväntningar tillsammans med möjligheten att forma sina egna målbilder har alltid varit viktiga ingredienser för att skapa engagemang. Vid distansarbete kan det i många fall vara helt avgörande för både trivsel, motivation och medarbetarnas benägenhet att stanna på en arbetsplats.

Vill du läsa mer om OKR får du gärna beställa min bok ‘Målstyrning med OKR’, eller kikar in här

Om författaren

Niklas Olsson har över tio års erfarenhet av ledarskap och organisationsfrågor i snabbväxande teknikföretag, i roller från vd till marknadschef. Med ett ständigt fokus på förbättring och utveckling har han både implementerat OKR och som konsult hjälpt andra organisationer att lyckas med metoden.

Målstyrning med OKR 

Läs mer om boken

Skapa goda relationer på jobbet och hemma

Aktivt självledarskap är boken som ger verktyg för att öka din självinsikt och utveckla dina relationer med dig själv, dina kollegor, dina kunder, dina vänner och din partner. Förmågan att leda sig själv har verkligen aktualiserats under pandemin Det här är en arbetsbok med massor av övningar som hjälper dig att leda dig dit du vill. Övningarna lämpar sig också väldigt väl att göra tillsammans på arbetsplatsen för att lära känna varandra bättre och utvecklas som grupp och bygga psykologisk trygghet.

Här får du ta reda på vad som är viktigt för dig för att du ska trivas och må bra på jobbet. Du får möjlighet att reflektera över din personlighet och bakgrund som kan prägla vad du tycker är viktigt idag. Genom att öva på de verktyg som presenteras i boken kring hur man kan påverka sina känslor och tankar kan du påverka hur du mår. När du får kunskap om motivationsforskning kan du använda den för att leda din motivation. Kanske du kan ha nytta av att ibland kunna lura din hjärna för att skapa fokus och effektivitet? Vill du vara en person med ett utvecklande eller fast mindset för att nå dit du vill? Och vad är egentligen självmedkänsla för något och varför är det viktigt att ha?

Boken tar också upp vad man kan göra för att vara en bra, kommunikativ kollega och hur man skapar en bra relation med sin chef. Du får lära dig hur man bråkar bra i en parrelation, varför och hur man kan hålla utvecklingssamtal med sin partner och vad som är varningssignaler för en osund relation.

Bra relationer på jobbet och hemma skapar lyckligare liv och övning ger färdighet!

 

Om författaren

Anna Tufvesson har arbetat med ledar- och medarbetarutveckling i 20 år. Hon arbetar som organisationskonsult på Karlstads kommun och driver eget företag. Anna Tufvesson har tidigare skrivit boken Aktivt medarbetarskap, för Liber.

Läs mer om böckerna. 

Aktivt självledarskap 

Läs mer om boken

Sida 1 av 2912345...1020...Sista »