Så får smarta kommunikationsexperter ett budskap accepterat – det handlar om tajming

För-påverkan utgår från beteendevetenskapen och bygger vidare på den med fakta och information som är relevant, intressant och aktuell i läsarens dagliga liv. Boken avslöjar hur smarta kommunikationsexperter gör för att få ett budskap accepterat innan de skickar iväg det. Det handlar mycket om exakt tajming. Det har redan för länge sedan framgått att det arbete som görs innan är avgörande för framgång.

Den kinesiske militärstrategen Sun Tzu pekar på betydelsen av tidig planering när han hävdar: ”Varje slag är vunnet innan det utkämpas.” Konsulter lär sig att de lättare får en klient på kroken om de framstår som ”betrodda rådgivare”. Dale Carnegie menar att: ”Du kommer att lyckas få fler vänner på säg två månader om du är genuint intresserad av andra människor än om du försöker få andra människor att bli intresserade av dig.” Det är kloka råd, men det finns ett litet aber: Det krävs dagar, veckor och till och med månader av förarbete för att lyckas.

Men är det möjligt att få effekt direkt (precis innan budskapet skickas iväg) och slippa det tidskrävande förarbetet? Det är inte bara möjligt, utan till och med vederlagt. Kommunikationsexperter kan få ökad effektivitet genom att veta vad de ska säga eller göra precis innan de gör det. Marcus Tullius Cicero, den romerske retorikern och filosofen, satte fingret på hur även ett långvarigt beteende hos människan kan svänga genom sitt yttrande: ”Dessa tider! Dessa seder!” För-påverkan fokuserar på en mer omedelbar och hanterbar källa till inflytande: ”Detta nu!”

Läs mer om För-påverkan här >>


Om författaren

Robert Cialdini är äntligen tillbaka med en ny bok efter världssuccén med boken Påverkan (Influence). Han är Regents’ Professor of Psychology and Marketing vid Arizona State University och en av världens främsta experter inom konsten att påverka.

Välkommen till en smartare värld

Världen blir smartare.
Det är en utveckling som syns överallt och inte lämnar någon bransch eller sektor oberörd. Ta till exempel en sådan gammal och väletablerad industri som fiskenäringen. Även om folk har fiskat sedan tidernas begynnelse var det inte förrän på 1500-talet som fiskarna hade båtar som gick att gå till sjöss med. Detta framsteg förändrade radikalt villkoren för fisket och för första gången blev det möjligt att få stora, lönsamma fångster. Med de nya båtarna kunde man ge sig ut till fiskevattnen med inte mycket mer än en kompass, en sextant och lite ”insiderkunskap” som förts vidare från den ena generationen till den andra i fiskefamiljerna. Om man seglade på natten kunde man använda sig av astronomisk navigering och sätta kursen med hjälp av stjärnorna för att komma till rätt plats. När fiskarna kom till fiskevattnen kastade de sedan sina nät och hoppades på det bästa.

I slutet av 1800-talet hade fisket kommersialiserats. Små fiskebåtar gav vika för gigantiska trålare där man kunde bearbeta fångsten ombord. När man började orientera sig med längd- och breddgrader förenklades navigeringen avsevärt, och under de senaste decennierna har tekniken förvandlat fisket från konst till vetenskap. Moderna fiskebåtar är teknikintensiva och styrs med avancerade navigationssystem och GPS. Ofta är små sensorer fästa vid fisken så att man alltid kan spåra var stimmen befinner sig, och ekolod används för att precisera hur omfattande stimmen är samt var och när man bör kasta ut näten. Moderna fiskare vet var fisken är just nu, var den kommer att vara imorgon och när de ska kasta ut sina nät för bästa tänkbara fångst av den fisk de är ute efter. Fisket har utvecklats och blivit smartare. Och det är bara ett exempel. Idag är världen smartare inom allt från idrott till vård i hemmet. Till och med kärleken och föräldraskapet håller på att bli smartare!

Läs mer om boken Big data här >>

Om författaren
Bernard Marr är en av världens mest respekterade röster när det gäller data i affärer.
Översättning: Manne Svensson

Fem steg att arbeta med värderingsstyrd rekrytering

Vad är egentligen det viktigaste att mäta vid en rekrytering? Vilka faktorer är det som är avgörande för om en människa kan prestera eller ej? Det finns vissa kända faktorer som avgör detta, kompetens, attityd och miljö. Vad är lättast att förändra hos en individ? Svaret på den frågan är kompetens. Det är svårare att ändra på attityd och personlighet än på kompetens. Rätt person kan alltid ta till sig nya kunskaper om viljan finns. Lönsamma beteenden får vi om vi hittar medarbetare med rätt attityd och inställning som passar in i företagskulturen.

Det svåra är inte att hitta rätt kompetens, utan att hitta personer som passar in i företagskulturen.

Genom värderingsstyrd rekryteringsmetodik mäter du attityder (värderingar) och drivkrafter. Det som många gånger är det avgörande för huruvida en person passar in i en företagskultur eller ej och är avgörande för en långsiktig personalpolitik. Om vi hittar personer med rätt attityd och värderingar som passar in i företagskulturen, kommer de att agera enligt de rådande värderingarna och på så sätt skapar det lönsamma beteenden. Personer med rätt beteenden är mer självstyrande, man vet vad företaget förväntar sig och kan därmed fatta rätt beslut.

Fem steg vid en rekrytering:
1. Omfördela intervjun att handla mer om attityd, värderingar och drivkrafter än formell kompetens
2. Cv:t och kompetens kan säkerställas vid en telefonintervju
3. Kartlägg vad som motiverar individen. Arbetsuppgifter, miljöer, sammanhang, förutsättningar som individen presterar och levererar som bäst.
4. Identifiera olika dilemma situationer i ert företag. Hur förväntar vi oss attityd och beteende i dessa situationer?
5. Utifrån värdeord och förväntade beteenden skapa frågeställningar som passar er verksamhet

/Viveka Holm

Läs mer om Värderingsstyrd rekryterings om affärsstrategi här >>


Om författaren

Viveka Holm är personalvetare och en av grundarna till rekryterings- och bemanningsföretaget First Reserve, där hon fortfarande är delägare. Hon har femton års erfarenhet av att rekrytera till tjänster på medarbetar- och chefsnivå.

Nu finns det evidens för att vi har skapat en ledningsform som inte går ihop

Författaren till boken Ledarintelligens har nyligen gjort en vetenskaplig studie vid Högskolan Väst där hon fått evidens för det hon sett under 30 år som organisationspsykolog och ledarutvecklare. Vi har för få ledare och för många chefer!

Studien baseras på 307 chefer på alla organisationsnivåer. Syftet med studien var främst att undersöka balansen mellan chefs-och ledarrollen utifrån teorin om ledarintelligens. För detta skapade författaren ett frågeformulär. Studien ingår i ett forskningsprojekt för en ny svensk ledarskapsmodell – Ledarintelligens.

Resultatet visar att en majoritet av chefer uppfattar sig som ledare men använder 72 procent av sin arbetstid till att vara chefer. Idag talas det om kommunikativt ledarskap, coachande ledarskap och självledarskap. För allt detta krävs ledare som har tid för att utifrån sin ledarroll använda alla sina färdigheter som enligt författaren är ett medmänskligt ledarskap.

Teorin om ledarintelligens bygger på att vara grundad i ett medmänskligt ledarskap som bygger på själslig och emotionell intelligens. Ledarrollen är central för att leda människor. Den utgör basen för chefsrollen där den rationella intelligensen behövs för att styra verksamheten.

Vad skulle hända om chefer använde 72 procent av sin tid till att leda istället för att som nu, för att styra verksamheten?

Vi har skapat en ledningsform som inte går ihop.

Genom att läsa boken får du grundtankarna för ett postmodernt ledarskap.

Till hösten 2017 kommer Leader Intelligence Questionnaire vara färdigvaliderat.

LIQ3 är marknadens första vetenskapliga test som visar balansen mellan chefs-och ledarrollen vilket är en förutsättning för ett hållbart ledarskap.

Testet kan för närvarande göras utan kostnad genom att du kontaktar marika.ronthy@amforadialog.se

 

Läs mer om Ledarintelligens >>

 

Om författaren
Marika Ronthy, leg. psykolog med över 30 års erfarenhet av handledning av chefer, driver ett konsultbolag, Amfora FutureDialogue AB, som är ett nätverk av människor från forskarvärlden, offentlig verksamhet och näringslivet. Kombinationen av samtida forskning och många års praktisk tillämpning av ledarutveckling har bl.a. dokumenterats i hennes tidigare utgivna böcker:

• Utvecklingssamtalets 7 nycklar
• LQ – Ledarskapets intelligens
• Samtal som utvecklar

Kundfokus – det enkla och det svåra

Säkert har du, precis som jag, varit med om många positiva kundupplevelser. Likaså har du upplevt ett antal tillfällen när du inte blivit nöjd som kund. Ofta är det små detaljer som avgör om kundupplevelsen matchar förväntningarna. Själv upphör jag aldrig att förvånas över hur det enkla ändå kan vara så svårt. Många gånger har jag tyckt att målet varit öppet och det hade räckt med en ”tåfjutt” för att göra mål, men bollen kommer inte ens i rullning.

Jag ringer och bokar bord på en restaurang och berättar att vi ska fira min dotter som fyller 20 år. Förväntar mig inte en massiv uppvaktning när vi besöker restaurangen, men någon form av extra uppmärksamhet hade varit trevligt. Inget händer.

Min moster Lena har nyligen börjat träna på ett gym där det finns små skåp att förvara värdesaker som telefon och plånbok i. För att kunna låsa skåpet krävs en femkrona. Första gången Lena kommer för att träna märker hon att hon inte har några mynt, så hon vänder sig till gymmets reception för att växla en 20-kronorssedel. Vi hanterar inte kontanter här, du får gå till en butik för att växla lyder svaret.

En bekant, vi kan kalla honom Per, berättar att hans firma just har gått i konkurs. Under alla år han drivit bolaget har han anlitat en revisionsbyrå för hjälp med redovisningen. Visst har Per själv sett att affärerna inte gått så bra den senaste tiden, men att han låg så illa till hade han inte insett. Självklart låg ansvaret på Per att ha kontroll på företagets ekonomi, men varför hade inte hans kontakt på revisionsbyrån hissat röd flagg? Det hade räckt med ett samtal.

Det här är några exempel ur verkligheten, där man med några enkla medel hade kunna göra upplevelsen helt annorlunda. Genom ett odla ett genuint intresse för kunden i hela organisationen hade man kunnat möta och kanske överträffa förväntan, vilket i sin tur både hade höjt kundupplevelsen och fördjupat relationen.

Hur ser det ut i din verksamhet – är bollen i rullning?

Läs mer om Kundfokus – skapa värde och hållbara resultat här.

Om författarna4712237ot

Eva Bloch har mer än 25 års samlad erfarenhet från tjänsteintensiva branscher (hotell, underhållning, persontransport, träning & hälsa) inom ledning, försäljning och service. Idag arbetar hon som interimschef, konsult och föreläsare, med inriktning mot kundfokusutveckling.

Adéle (Ada) Elmgart har en universitetsexamen i tjänste- och relationsmarknadsföring samt mångårig yrkeserfarenhet inom varierande branscher, exempelvis besöksnäring och handel. Ada har även internationell erfarenhet av att arbeta med kunden i fokus, som frilansande fotograf, i Asien, USA och Mellanöstern. Idag arbetar Ada som föreläsare, utbildare och konsult.

Aktivt medarbetarskap!

Alla som har minst en kollega är medarbetare och behöver fundera över hur hen är med och bidrar till en positiv arbetsmiljö på sin arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat är inget vi vinner på lotto, utan något vi alla behöver skapa aktivt genom  vårt sätt att agera och kommunicera med varandra. Du är ansvarig för att skapa goda relationer med din chef, dina kollegor, dig själv och dina kunder. Du är också ansvarig för att hålla uppe din motivation, lära dig nya saker och göra din chef bra.

Genom att bedriva ett aktivt medarbetarskap tar du makten över ditt arbetsliv och blir än mer uppskattad på jobbet. Nu är det slut på att skylla på chefen för att man inte trivs eller är engagerad – det handlar istället om att ta eget ansvar för att din arbetssituation ska vara bra.  Fundera över hur du vill bli ihågkommen om du slutar på ditt jobb imorgon? Vad ska din chef, kollegor och kunder säga om dig?

Läs mer om Aktivt medarbetarskap här.


Om författaren4712229ot

Anna Tufvesson har arbetat med ledar- och medarbetarutveckling i 17 år. Hon delar sin arbetstid mellan att vara konsult på Effect Management och att jobba som organisationskonsult i Karlstads kommun. Anna har skrivit flera böcker om ledarskap, bland annat Kommunikation som verktyg.

Våga möta kunden öga mot öga

Hur många i din organisation medverkar aktivt med att skapa nya och goda kundrelationer? Frågan är relevant, det är ju trots allt kunden som betalar deras lön!
Säljare ska sälja. Frågan blir då – vem ska ta in uppdragen till specialisterna i en expertorganisation (typ ekonomer, jurister, rådgivare, entreprenörer, konsulter, tekniker och frilansare m fl) som saknar säljare? Svar: specialisterna själva. I framtiden kommer allt fler att tvingas fixa sina egna uppdrag när de fasta jobben blir färre. Eller organisationen kommer att välja att behålla endast dem som bidrar med gulduppdrag. Trots – eller kanske tack vare – att vi lever i en alltmer digitaliserad värld, så är det faktiskt det mänskliga analoga mötet som står i fokus. Kunder avskyr att fastna i en digital vinkelvolt.

För en tid sedan genomförde jag en enkät i ett större tjänsteföretag om hur man såg på ”säljarbetet”. Detta arbete ansåg många medarbetare ska utföras av någon annan är en själv – man är ju specialist på det man gör och är anställd för och ska därmed slippa jaga kunder. Som om kunder skulle tillåta sig bli jagade! De är fullt kapabla att se till att få det de behöver, drömmer om eller vill ha.

Och nu kommer vi till det spännande: Hela 50 procent av de tillfrågade i enkäten uppgav att de kände stark nervositet inför en så kallad säljsituation. Det svåraste med kundkommunikationen ansåg 50 %  bl a vara att känna sig hemma i själva (sälj)samtalet och kunna motivera kostnaden. Det trevligaste ansåg de andra 50 % vara det sociala mötet och att utveckla relationer!

Grejer köper man på nätet. Expertis köper man öga mot öga. Det är där förtroende uppstår och man väljer varandra. Du kan t o m helt hoppa över säljandet, se till att bli vald utifrån vad kunden behöver, just nu.  Börja med att bra samtal, där du kan agera likt en journalist. Ta reda på saker, lyssna och koppla ihop det med din expertis. Du kan ju själv tacka nej ”om tycke inte uppstår”, varken du eller kunden är viljelösa offer.

Har du råd att missa 50 % av de säljskygga specialisterna i lönsamhetsligan? Skapa en säljande organisation, där kundintresset övertrumfar den egna säljskyggheten. Då behövs verktyg.
Kanske rent av ”VIVA!- modellen”? Och träning och coachning? Och att du själv är en trovärdig förebild? Och att göra det till en hederssak att våga möta kunden öga mot öga vid tillfällen när det bränner till. Bara att välja!

Läs mer om att möta kunden öga mot öga här.4712234_ThordŽn_omslag.indd

Om författaren
Ulla-Lisa Thordén är en av Sveriges mest anlitade coacher och föreläsare inom sälj- och kundkommunikation. Hon har skrivit ett flertal bästsäljare, bland annat Sälj dig själv och ta betalt, Luspank och idérik och 22 sätt att sälja bättre. Ulla-Lisa var en av nio EU ambassadörer för kvinnors företagande utsedda av Tillväxtverket, 2009–2013.

Har du förmågan att släppa loss kraften i gruppen och agera direkt när gruppen tappat kraften?

Om du är gruppfacilitator är det extra viktigt att förstå vad du kan göra för att utveckla gruppen. Har din grupp nått samhörighetsfasen? Finns det dolda konflikter i gruppen? Vad kan du som facilitator göra för att gruppen ska mogna snabbare?  Om du är mötesledare eller gruppfacilitator har du en rad frågor att ta ställning till. Kommer du att leda en grupp mötesdeltagare som redan känner varandra väl? Är det en homogen eller heterogen grupp? Finns konflikter mellan några av mötesdeltagarna?

Låt oss titta närmare på två heterogena grupper där gruppdynamiken borde vara stor. Den ena gruppen har helt tappat kraften. De uppnår aldrig ”Samhörighetsfasen” utan söker sig till ett lugnt läge av gemytlighet för att undvika meningsskiljaktigheter. Den andra gruppen har genomgått en helt annan utveckling. I inflytandefasen har roller och ansvar klargjorts, spelregler har etablerats tidigt och målet för gruppen är tydligt. Snabbt tar gruppen sig vidare till ”Samhörighetsfasen”.

Oavsett vilken ledarroll, inom gruppen, du har behöver du kunskaper i grupprocesser och färdigheter i facilitering för att gruppen ska utvecklas positivt. Du tillåter inte motsättningar och cyniska yttrande i gruppen. Du ingriper direkt när gruppen tappar kraften och vidtar åtgärder som gör gruppen effektiv igen.

När alla förstår att det är olikheterna inom gruppen som skapar framgång, måste de också lära sig att värdesätta varandras olikheter och vara villiga att kompensera för varandras ”svaga sidor”.

Ingen är perfekt, men en grupp kan bli det.

/Krister Forsberg

 

Läs mer om Workshops och arbetsmöten här >>

Om författarna
Krister Forsberg är facilitator, kursledare och expertkonsult. Han har tidigare arbetat på Ericsson där han ingått i flera ledningsgrupper. Idag driver han egen verksamhet med inriktning på ledarskap och facilitering. Krister har tidigare skrivit ”Målbaserat ledarskap” och ”Leda genom mål”.

 

Hela bilden – en personlig ledarskapsbok

Vi är så stolta över att kunna presentera den här boken. När jag kontaktade Azita för lite drygt ett år sedan så var jag nyfiken på hennes ledarskap. Jag ville att hon skulle dela med sig av sina tankar om förändringsarbete när det gäller kommunikation, jämställdhet och människors lika värde. Men hennes bok blev så mycket mer. Vi fick hela bilden av en människas liv fyllt av både motgång och framgång, hinder och kärlek, sorg och glädje. Det blev en personlig ledarskapsbok som jag hoppas kommer att inspirera många att våga tro på sig själva och stå fast vid det man tror på. Azitas målmedvetenhet och inställning att ”allt är möjligt” gör henne till en förebild för oss alla.

/Helga Laurin, förläggare

Läs mer om boken här 4712242ot

Om författarna
Azita Shariati kom till Sverige utan nätverk och utan att kunna språket. Idag är hon vd för Sodexo i Sverige, ett av världens ledande service managementföretag. Hon har blivit utsedd till Sveriges mäktigaste affärs kvinna av Veckans Affärer, Årets superkommunikatör av tidningen Resumé och vunnit Inspirational Role Model of the Year på European Diversity Awards. Hela bilden är hennes debutbok.

Hon har skrivit boken tillsammans med Fredrik Emdén.

Fler lögner, ökad desinformation och utbredd propaganda

Det finns en märklig paradox i dagens samhälle. Internet och sociala medier ger alla tillgång till mer information och transparensen ökar. Alla har möjlighet att söka efter fakta och ”sanningar”. Som medborgare har vi rätt att kräva av politiker och beslutsfattare att de är öppna, tillgängliga och sanningsenliga i sina jobb. Att de inte medvetet förvanskar fakta eller stoppar undan obehagliga sanningar. Samma krav ska vi som kunder ställa på ledare i näringslivet eller som medlemmar i en organisation.

I stället ser vi ökad desinformation och propaganda i samhällsdebatten. När ledare som Donald Trump och Brexit-anhängarna i Storbritannien medvetet ljuger – eller åtminstone för fram många ”alternativa fakta” – då har vi en ny situation i demokratin.

Hur ska ledare i företag, organisationer och myndigheter hantera den här situationen? Det behövs nya riktlinjer och en tydlig process för att kunna ta beslut. Här är ett förslag på checklista:

1. Vad är sant? Vad vet vi, vad vet vi inte, vad vet vi bara delvis?

2. Vad är relevant i vår situation/inför vårt beslut? Vilka fakta ska vi nedprioritera – och vilka fakta är helt avgörande?

3. Vilka utgångspunkter har vi i vår diskussion? Hur balanserar vi känslor och fakta, hur hanterar vi tidigare erfarenheter och vår vision av möjligheter och hot inför ett beslut?

4. Vilka alternativa utgångspunkter finns? Hur skulle personer i andra organisationer, med andra värderingar etc hantera situationen inför beslutet?

5. Hur lägger vi fast vad vi ska utgå från som ”sanning”? Vilken process ska en ledningsgrupp/en projektgrupp använda?

6. Vilka åtgärder genomför vi utifrån vår analys? Resultatet av steg 1-5 ovan blir att genomföra åtgärder.

Sanningen har aldrig varit så viktig som nu.

/Peter Erikson

Läs mer om boken Planerad kommunikation här.4712248ot

Om författaren
Peter Eriksson är en av Sveriges mest erfarna kommunikationschefer, med erfarenhet från bland annat TCO och Telenor. Han har också drivit flera av Sveriges största PR-konsultföretag som vd och delägare. Idag arbetar han som konsult inom strategi, ledarskap och förändringsprocesser. Han är ofta anlitad föreläsare och seminarieledare.

Sida 3 av 2312345...1020...Sista »