Vad gör dig bättre än en robot?

Välkommen till framtiden. Här styr vi vårt arbete digitalt med hjälp av en dator i form av en klocka eller glasögon som vi verbalt kommunicerar med, vilket ger oss friheten att motionera, dammsuga eller gå en långpromenad medan vi arbetar. Att ”prata” med föremål i vår omgivning är lika självklart som det en gång var att sköta sina bankärenden med hjälp av sin smartphone på bussen eller i tv-soffan. Att kunna instruera datorn, likt en assistent, att skriva mejl eller bocka av saker i att-göra-listan ger oss en ny arbetssituation och förändrar våra arbetsuppgifter.

Hur påverkas din vardag av att en superintelligent dator reglerar världsekonomin? Eller av att du har en digital assistent som sammanfattar böcker, film eller artiklar utifrån vad just du behöver veta? Av att du har omedelbar tillgång till betydligt mer information än du har i dag? Kommer vi att få se en exceptionell ökning av kunskapsnivån hos människan eller kommer vi att låta datorer driva den intelligensen framåt och vara våra utmanare?

Nu är du så klart helt bekväm med att robotar sköter en mängd uppgifter som i förr utförs av människor. Att robotar hjälper till med vardagssysslor, löser problem, håller koll på din hälsa eller din ekonomi och kör din bil. Robotar som dygnet runt och utan att klaga jobbar både snabbare och med större precision än vad en människa klarar av. Och då är frågan – hur ska du nu fortfarande vara anställningsbar?

Vad gör dig bättre än en robot?

Fem saker att göra nu för att förbli konkurrenskraftig mot en robot

  • Träna dig och ditt team på att samarbeta och att snabbt anpassa er till förändring.
  • Träna upp din innovationsförmåga. Stretcha hjärnan från att fastna i rätt och fel och utmana dig och din omgivning på att tänka nytt.
  • Kontinuerligt utveckla dig själv. Influeras, vidareutvecklas, utmanas och utveckla dig själv.
  • Omvärldsbevaka, förbered dig på vad som komma skall och nyttja fördelarna av att vara i framkant.
  • Lägg tid på att bli bäst på det som robotar inte är bra på, empati, läsa och förstå mänskliga relationer, bygga personliga nätverk och socialisera.


Läs mer om boken Framtidsrusta ditt ledarskap här.
4712222ot
Om författaren

Emma Pihl är en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare och har skrivit flera böcker på temat ledarskap och personlig utveckling. Hon har också coachat tusentals chefer i hur de kan bli bättre på att leda generation Y, födda på 1980- och 90-talet, och om vad som gör en arbetsgivare attraktiv i framtiden.

Stärk dig mentalt och bli en bättre ledare

Lejonagendan presenterar 8 mentala förmågor för inre och yttre ledarskap, kraftfulla övningar och viktiga perspektiv på mental hälsa och prestation. Vetenskap blandas med visdom och inspirerande exempel från verkligheten.

Med hjälp av Lejonagendan utvecklar du hur du ser på världen, och därmed hur du beter dig och bidrar i den. Träningen sätter dig i kontakt med din autentiska drivkraft, den som gör dig modig och närvarande, nyfiken och skarp. Ytterst leder detta till att ditt ledarskap når en stabilare botten och en spännande höjd, oavsett om du leder en hel organisation, ett projekt, din familj eller ditt eget liv.

Den vanligaste frågan jag möter i gränslandet mellan prestation och hälsa handlar om hur den optimala prioriteringen av livstiden ser ut. Jobb eller familj? Yoga eller semester? Jag eller vi …? Uppfattningen att du måste dela upp och balansera mellan arbete och fritid, egentid och
gemensamtid, som om de vore ytterligheter, delar inte bara upp din tid och energi i pusselbitar som aldrig kommer passa ihop. Den minskar upplevelsen av att leva ett helt liv. Nu ska du få lära dig integrera i stället för att kompromissa.

Läs mer om Lejonagendan här.


Om författaren4712249ot

Cecilia Duberg är legitimerad psykolog, specialiserad i hälsopsykologi, ledarskap och mental träning. Hon har arbetat med vetenskapliga metoder ur flera perspektiv: som forskarassistent, universitetslärare, terapeut, rekryterare, ledarskapscoach, teamutvecklare och mental tränare. Lejonagendan är hennes debutbok.

Effektiv projektkommunikation – nyckeln till projektets framgång

Kommunikation är spännande, och jag slutar aldrig förvånas över hur svårt det kan vara att tolka varandra rätt. Det kan handla om att beskriva hur ett nytt IT-system ska fungera, eller om när man vill förklara vad man egentligen tänkte, när ett samtal går snett.

Du och jag går in i samtal och samarbeten med olika bilder av hur världen ser ut. Att enas om en gemensam bild är bland det mest utmanande som vi kan ge oss på. Ju fler som ska enas … ja, du förstår säkert vart jag vill komma.

Samtidigt är det detta som är vår viktigaste uppgift när vi startar ett projekt. Vi behöver skapa en gemensam förståelse för vad projektet ska åstadkomma. Ju mindre uppfattningen skiljer sig åt, desto bättre kommer projektet att flyta på.

Drömmen vi bär på är att alla vet hur deras bidrag passar in i helheten. Att alla har förstått målet och hur vi ska komma dit. Att ingen bär på något som upptar energi och stör deras effektivitet. Att alla förstår vad som sägs direkt så att vi inte behöver upprepa det vi vill ha sagt.

Du vet förstås att den där drömmen är långt borta. Vi bär på tankar, känslor, erfarenheter och minnen som påverkar oss, hela tiden i varje minut. Oavsett vilken bakgrund eller utbildning vi har, vilket kön eller vilken ålder vi uppnått så är det få personer som har kontroll och styr över hur de påverkas i varje situation. Här finns utrymme för att lära känna såväl sig själv, som sin omgivning, långt mycket mer.

Självklart har du nytta av att utveckla din kommunikativa förmåga oavsett om du är nybörjare som projektledare eller om du har många år i rollen. Du behöver faktiskt inte ens vara i närheten av rollen. Det enda som krävs är att du är nyfiken på vad som styr oss människor i situationer som när det gäller att hantera förväntningar eller att motivera och inspirera.

Dessa och andra aktiviteter, vilka är framgångsfaktorer inte bara när det gäller digitalisering och innovation, behandlas i boken Effektiv projektkommunikation. Nyckeln till projektets framgång. 

Läs mer om Elisabeth Kamél på hennes hemsida: www.elisabethkamel.se, följ Elisabeth på Facebook https://www.facebook.com/Elisabeth-Kamél-författare-och-tränare-i-projektledning-1380105165375106/ eller på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/elisabethkamel/

 

Om författaren4712238ot
Elisabeth Kamél har en omfattande erfarenhet av projektledning och utbildning. Intresset för pedagogik och språk har fört henne in på skrivarspåret. Elisabeth startade som skribent och ansvarig redaktör för Bonniers Ledarskapshandböcker i Projektledning och skriver numera i rollen som expertskribent för ledarskapssajten motivation.se.

Förmågan att strukturera, förenkla och konkretisera på ett engagerande och lättsamt sätt var något som juryn framhöll i samband med att Elisabeth Kamél fick priset för ”Årets Projektledarbok”, för boken Projektkommunikation – så får du den att fungera! (Liber, 2012).

Nyfikenhet och vilja att lära mer är starka drivkrafter i Elisabeths arbetsliv. Inför den här boken har Elisabeth studerat mängder av litteratur och vetenskapliga artiklar för att ännu bättre förstå hur hjärnan fungerar och hur vi påverkas av det i vår vardag. Det hon läst har hon lagt ihop med tidigare kunskap, praktiserat och sedan anpassat efter egna erfarenheter och slutsatser.

Intresset för pedagogik har präglat de utbildningar i projektledning som Elisabeth hållit för närmare 800 personer, med mycket goda utvärderingar.

Parallellt med utbildning har Elisabeth i roller som anställd och konsult haft förmånen att få arbeta med människor med mycket skiftande bakgrund och utbildning. Den röda tråden i valet av yrkesroller har varit hennes intresse för att arbeta med och förstå, hur människor fungerar.

I rollen som assessor inom IPMA* bedömde Elisabeth under drygt två år, tillsammans med kollegor, närmare 250 kandidater som ville certifiera sig i rollen som projektledare. Erfarenhet, metodkompetens och beteende utgjorde områden som skulle bedömas. I de fall kandidaterna blev underkända hade Elisabeth alltid stort fokus på att kandidaten skulle bli fullt införstådd med, och acceptera, orsaken till beslutet.

Elisabeths filosofie kandidatexamen i systemvetenskap och pedagogik har fyllts på med omfattande utbildning i ledarskap. Förutom omfattande projektledningsutbildning även grupputveckling och ledarskapsträning, i såväl UGL**, som NLP*** och Mental träning****.

* IPMA, International Project Management Association

**UGL – Försvarets UGL utbildning (Utveckling, Grupp och Ledarskap) på avancerad nivå

***NLP på avancerad nivå (Neuro Lingvistic Programming)

****Licensiering i Mental Träning (nära förestående), för prof. Lars-Erik Uneståhl.

Framtidens ledarskap präglas av förändring

När mitt ledarskap omnämns handlar det i de allra flesta fall om att jag har lyckats skapa en jämställd ledningsgrupp. Eller att jag är en superkommunikatör, vilket tidningen Resumé utnämnde mig till 2016. Eller att min styrka är mitt situationsanpassade ledarskap.

Däremot talas det sällan om den affärsnytta som mitt ledarskap har inneburit. Det gäller inte bara mig, jag tycker att det ofta låter så när ledarskap bedöms: vi väljer att titta på enstaka insatser och hylla dem, istället för att se att de alla utgör små pusselbitar i en stor förändringsprocess. Jämställdhet, integration och mångfald är oerhört viktiga frågor, kanske de viktigaste vi har på vårt bord just nu. Men de är alla ingredienser i en helhet, länkar i en kedja. De är delar av ett förändringsledarskap.

Tiden som ligger framför oss kommer i allt högre utsträckning att präglas av förändring. Det kommer aldrig att bli så lugnt igen som det är just nu. Framtidens bästa ledare är de som kan göra förändringsresan snabbt, i ett tempo som är mycket snabbare än det vi hittills har upplevt. Men det handlar inte bara om att vara snabb, det handlar också om att göra det rätt, att få med sig medarbetarna. Cheferna måste kunna ändra beteende och motivera, bryta normer och göra aktiviteter så att målet kan nås. Framtiden tillhör förändringsledarna.

Cheferna som kan göra de här anpassningarna och få de flesta med sig är de som har en fingertoppskänsla, som vet vilka personer som inte vill följa med, men som ändå är värda att lägga tid och resurser på. Cheferna måste driva arbetet, förklara varför det kommer att ske och göra tydligt för medarbetarna vad de kommer att vinna på det. Det är cheferna som kan visa hela bilden.

Läs mer om boken Hela bilden här

Om författarna4712242ot
Azita Shariati kom till Sverige utan nätverk och utan att kunna språket. Idag är hon vd för Sodexo i Sverige, ett av världens ledande service managementföretag. Hon har blivit utsedd till Sveriges mäktigaste affärs kvinna av Veckans Affärer, Årets superkommunikatör av tidningen Resumé och vunnit Inspirational Role Model of the Year på European Diversity Awards. Hela bilden är hennes debutbok.

Hon har skrivit boken tillsammans med Fredrik Emdén.

 

Se upp för psykopater i rekryteringsprocessen

Psykopater är experter på att marknadsföra sig själva – inte minst under anställningsintervjuer. Helst vill de bli chefer. Mygel, fusk och bedrägeri förekommer varhelst psykopater finns. De slösar bort skattepengar, medlemsavgifter och investerade medel för kortsiktig vinnings skull. Psykopater orsakar årligen psykosocialt lidande och ekonomisk skada i mångmiljardklassen på svenska arbetsplatser. Arbetsplatsen ser de som sin privata lekstuga.

De skrattar hela vägen till banken. De skrattar åt rättsväsendet också. För psykopater är lögner en lönsam sport.

Är du rädd för att få en psykopat på halsen? Försök genomskåda deras taktik:
– Hur kan de vara så charmiga och falska på en gång?
– Hur ser varningssignalerna ut?
– Hur kan psykopater skada din arbetsplats?
– Hur kan du skydda dig mot psykopater?
– Vilka arbeten och branscher är särskilt drabbade?
– Vad ska du se upp med i cv och säljbrev?

Läs mer om Har du en psykopat på jobbet? och köp den här. 4712220ot

Om författaren
Christina Davisson är språkvetare och har under flera år undervisat i retorik och praktisk svenska på Stockholms universitet. Hon driver idag Retorikbutiken i Stockholm där hon under 10 år arbetat med att reparera inre skador hos personer som varit i klorna på psykopater. Christina har även författat boken Rampfeber och konsten att hantera den.

Utveckla medarbetarskap med hjälp av dialog och samspel

Ledarskap innebär en gemensam kunskap – i varje fall i teorin. Alla har varit utsatta för ledarskap i olika former och har konkret fått uppleva hur det kan fungera och hur det påverkar. Därför vänder vi oss till ledaren i egenskap av medarbetare. Genom dina egna erfarenheter av att bli ledd – på gott och på ont – har du de bästa förutsättningarna för att inse vad som är ett bra ledarskap och vad som är ett dåligt ledarskap i förhållande till dina medarbetare. Medarbetarperspektivet gör att du kan fånga dina egna reaktioner och känslor, något som kan ge ett annat slag av kunskap än det man får genom ett rent intellektuellt tillvägagångssätt.

Även om visioner och strategier är mycket väl utformade kan de bli betydelselösa om de inte betyder något för medarbetarna i det dagliga arbetet. Medarbetarna kan vara engagerade i andra frågor och ha andra intressen än de som chefer på olika nivåer har. För att kunna skapa ett utvecklat medarbetarskap behövs ofta ett förändrat ledarskapsbeteende som betonar medarbetarnas betydelse och involverar dem i skapandet av organisationen. Det handlar också om att utveckla relationer baserade på ömsesidighet och förtroende snarare än kontroll och tvång.

Läs mer om Medarbetarskap här >>4711274ot

Om författarna
Runar Heggen har etablerat och byggt upp ett av Norges största konsultföretag inom karriärvägledning och förändringsprocesser. Han har under 20 år arbetat med att hjälpa individer och grupper att hitta sina personliga resurser och ta dessa i bruk i arbete och fritid.

Stefan Tengblad är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och har studerat medarbetarskap sedan millennieskiftet.

Johan Velten har arbetat som organisationskonsult under 35 år, de senaste 15 åren med huvudfokus på arbetsglädje och medarbetarnas betydelse för resultaten och arbetsmiljön.

Beräkna värdet av företagets viktigaste resurs

Är det möjligt att lägga ett ekonomiskt perspektiv på de mänskliga tillgångarna i ett företag eller en organisation, det vill säga på det levande området?

Humana skäl har alltid funnits för att ta hand om och satsa på människor i arbetslivet. Uppenbarligen har dessa dock inte varit tillräckliga. Det kan därför finnas anledning att använda även ekonomiska argument, att göra ekonomiska kalkyler för att åstadkomma en bättre hushållning med människor. I många årsredovisningar, personalpolitiska riktlinjer och andra dokument står att personalen är vår viktigaste resurs. Men behandlas den därefter? Den viktigaste resursen borde kunna behandlas mycket bättre än som sker idag. Det finns en risk att så länge vi inte sätter pris på vissa resurser kommer dessa att betraktas som förbrukningsvaror i stället för tillgångar.

Det ekonomiska språket används ibland som maktspråk, även om avsikterna inte alltid är onda, eller för att markera revir. En del ekonomer använder också kalkyler för att manipulera andra, mer oskuldsfulla offer. Egentligen är det inte begreppen, metoderna som är det viktiga, utan snarare tankesättet och ytterst vårt sätt att bete oss. Med ekonomi avses hushållning med resurser på rätt sätt. Vad som är hushållning och rätt sätt, beror på våra mål eller syften med den verksamhet som avses. Det är en värderingsfråga. Alla resurser är på något sätt begränsade, oavsett om vi avser pengar, olja, skog, tid eller mänsklig energi. Det gäller att hushålla med resurser. Och därmed satsa på åtgärder som ger ett bra resultat på lång sikt.

Tyvärr är det ekonomiska tänkandet idag mycket inriktat på maskiner, inventarier och fastigheter. Inte lika ofta stöter vi på ekonomiskt tänkande inom det mänskliga området.

Det är viktigt för chefer, fackliga representanter, anställda på personal- och utbildningsavdelningar, personal på företagshälsovården och alla andra som arbetar med och för människor att lära sig att:

  • förstå det ekonomiska språket
  • kunna använda sig av ekonomiska perspektiv (som komplement till psykologiska, humana eller andra) för att argumentera för viktiga idéer,
  • hushålla med begränsade mänskliga resurser.

/Ulf och Anders

Läs mer om Personalekonomi idag här >>
4712254ot

Om författarna
Ulf Johanson är professor emeritus i företagsekonomi, anknuten till Institutet för Miljömedicin vid Karolinska Institutet. Han har skrivit många vetenskapliga artiklar, böcker och bokkapitel, ensam eller tillsammans med andra.

Anders Johrén är föreläsare, utredare och analytiker på Nyckeltalsinstitutet. Han är medförfattare till flera böcker inom ämnet ekonomi.

Lev i nuet och ha mod att fatta beslut utifrån dina värderingar!

Ledarskapet har aldrig varit så viktigt som idag. Vi lever i ett samhälle där framgång till stor del handlar om att bygga en verksamhetskultur baserad på respekt, värdighet och omtanke. För att du verkligen ska sätta människan i centrum är dina relationer oerhört betydelsefulla. Kommunikation likaså.

Vill du lyckas med förändring måste du få medarbetarna att känna att de är involverade, de måste känna ”jag är med, jag är viktig och betydelsefull, jag gör skillnad”. Det är inte bara dags att tänka om, det är dags att gå från tanke till kommunikation, från ord till handling. Varje dag, hela tiden.

För mig är det helt naturligt att vi gör mycket bättre ifrån oss om vi blandar olikheter, om vi kan låta vår mångfald av erfarenheter och kompetenser mötas, om vi jobbar för att involvera så många som möjligt istället för att låta våra fördomar prägla våra beslut. Det finns inget annat sätt att möta framtiden.

Jag har inte lyckats genom tur. Tur finns inte. Det handlar om att hantera de förutsättningar som finns på ett bra sätt, att arbeta hårt och att ta vara på tillfälligheter som kommer. Det handlar om att leva i nuet och att ha mod att fatta beslut utifrån sina värderingar, att våga sticka ut och att vara annorlunda. Jag tror inte att jag är unik, jag vet att det är många i vårt land som har samma känsla som jag, med en ambition och en dröm.

Jag vill med min historia visa hur jag har lyckats. För om jag har lyckats kan du också lyckas. Ingenting är omöjligt.

/Azita

Azita Shariati berättar i sin bok, Hela bilden, om ett ledarskap styrt av värderingar och hur dessa har formats av hennes uppväxt och situationer som hon ställts inför. Det är en engagerande berättelse av en självklar ledare. Boken vänder sig till dig som vill ta del av ett inspirerande ledarskap som lockar till att tänka nytt om jämställdhet, mångfald och förändringsarbete. Azita berättar också om ett liv i barndomens Iran och om att bygga en tillvaro i Sverige. Det är en engagerande berättelse av en självklar ledare.

4712242otLäs mer om boken här

Om författaren
Azita Shariati kom till Sverige utan nätverk och utan att kunna språket. Idag är hon vd för Sodexo i Sverige, ett av världens ledande service managementföretag. Hon har blivit utsedd till Sveriges mäktigaste affärs kvinna av Veckans Affärer, Årets superkommunikatör av tidningen Resumé och vunnit Inspirational Role Model of the Year på European Diversity Awards. Hela bilden är hennes debutbok.

Hon har skrivit boken tillsammans med Fredrik Emdén.

Effektiva butikskoncept – handelsmannaskapets ABC

Jag brukar jämföra butiksplanering med pilotavsnittet på en TV-serie. För att fungera måste det vara en intressant början, en välplanerad handling där tittaren leds in i historien, några händelsetoppar för att det ska hända något, ett lika intressant slut och gärna en cliffhanger som gör att man inte vill missa fortsättningen. Såklart med en bra regi längs hela vägen och en historia som håller ihop.

Nyckeltal, marknadsundersökningar och fokusgrupper i all ära men något av det mest lärorika man kan göra är att studera kunder i butik. Hur de agerar säger en hel del om vilka problem och potentialer som finns. Att studera ett antal kunder från ingång till utgång är väl värt sin insats och ger många aha-upplevelser. Tar vi verkligen vara på alla möjligheter till försäljning längs kundens väg? Använder vi alla verktyg i verktygslådan?

Beroende på butik och lösning kan sortimentet vara uppdelat efter t ex produkt/funktion vilket underlättar planerade köp och därefter färgvis för att skapa en tydlig visuell struktur som ger lugn för ögat. Eller så grupperas sortimentet som en mix av olika sortimentsgrupper för att visa en hel offert, där flera produkter kombinerat är en hel lösning, vilket stimulerar merköp och ett browserbeteende i inköpssituationen, där man stimuleras att titta lite till för att se om det finns något spännande som passar. Ofta kombineras de olika teknikerna för att möjliggöra såväl planerade som spontana köp.

De naturliga kundstråken i butiken bestäms av gångarnas bredd och placering, oavsett om dessa är markerade eller ej. Vissa butiker har tydligt markerade huvudgångar och mindre fackhandelsbutiker i butiken efter varandra i ett tydligt flöde. I andra sammanhang finns från början ingen tydlig gångstruktur, men ofta utkristalliserar sig ändå ett bestämt mönster av naturliga gångar beroende på små skillnader mellan hur inredningen står och vad som känns ”rätt” väg att gå.

I hörn eller där kunden av andra anledningar går mot en exponering eller produktområde är uppmärksamhetsvärdet allra störst och benämns därför ofta som en ”het yta”. Genom att placera öar och ”krokar” på gångarna kan man styra kundens hastighet igenom butiken och därmed låta kunden komma i kontakt med större delar av sortimentet.

Alla sinnen är aktiverade i butiksbesöket. Omedvetet registrerar vi och skapar oss en uppfattning av butiken genom de visuella intryck den ger. Färger kan ge ett varmt eller ett kallt intryck, ljus likaså. Känslan av rymd kompletterar intrycken.

Låt oss återgå till tanken om en regisserad upplevelse, pilotavsnittet i TV-serien som jag pratade om i inledningen.

Vad är det första kunden skall tänka, tycka och känna när han/hon kommer in genom dörren? De första 10 sekunderna i butiken kan betyda succé eller fiasko: I detta skede händer mycket hos kunden. Ögonen ställer in sig efter ljuset, kunden söker en struktur och hjärnan letar i biblioteket över liknande upplevelser för att komma fram till svaret på frågan ”är det här en butik för mig”, samtidigt som autopiloten kopplas på och kunden börjar söka efter en struktur.
Vilka övriga tankar och uppfattningar vill vi att kunden skall ha med sig efter sitt besök? Under hela butiksbesöket plockar vi upp information, jämför med tidigare besök, andra butiker och vårt första intryck. Längs vår väg, oavsett om den är 5 meter i den lilla boutiquen eller 300 meter i den stora är processen den samma. Vi samlar på intryck och tolkar det vi ser.

Sortimentspresentationen är en av de viktigaste delarna i den visuella kommunikationen och kan lösa följande uppgifter:
Skapa intresse, engagera och inspirera besökarna – Genom spännande och attraktiva blickfång.
Skapa impulsförsäljning – Genom att presentera attraktiva erbjudanden.
Stödja mekanisk och personlig försäljning – Genom att göra sortimentet lättöverskådligt.
Projicera de relevanta kärnvärdena –  Genom de intryck presentationen ger sammantaget.
Lägga grunden till framtida försäljning – Genom att visa delar av sortimentet som kan vara aktuellt i ett annat sammanhang.
Bidra med kunskap, tips och råd – Genom bra demomöjligheter
Skapa ett intryck av ett nytänkande och innovativt företag –  Genom spännande varupresentation
Hjälpa kunden i valsituationer – Genom att göra tydliga guider

Eftersom sortimentet ju är butikens själva existensberättigande är det naturligt att ta varje tillfälle för att använda olika grupperingar och exponeringssätt för att kommunicera.

Kort sagt – allt kommunicerar och ger besökaren en känsla i magen som leder till tankar – är det här en butik för mig? Stämmer intrycket i butiken med varumärket inre värden?

/Helena Schmidt

Läs mer om Butiksboken och köp den här
4712209o

Om författarna

Helena Schmidt är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig och internationell erfarenhet av detaljhandeln som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit Ledarskap i butik och de första upplagorna av Butiksboken.

Magnus Ohlsson har tjugo års erfarenhet från handeln inom ledning, marknad och försäljning inom en mängd branscher. Han arbetar idag som interimschef och styrelseordförande.

 

Många företag arbetar med hållbarhet, men få tar det fulla greppet

Så många som 9 av 10 företag i Sveriges anser sig satsa på hållbarhet, enligt en undersökning som Demoskop genomförde 2015. Men det är endast 7 procent som anser sig ligga i framkant och som tagit det breda hållbarhetsperspektivet. Allt för många företag arbetar dessutom fortfarande med hållbarhetsfrågorna som parallella projekt vid sidan av den ordinarie verksamheten utan något större engagemang från ledningens sida. Och visst kan sådana parallella projekt bidra till en hållbar utveckling, men det är först när hållbarhetsarbetet integreras i företagets affärsmodell som man får fart på omställningen. Det är först då vi kan prata om hållbart företagande på riktigt.

När vi talar om hållbarhet är det många som fortfarande tänker på utsläpp av växthusgaser och klimatförändringar. Och visst är klimatförändringarna ett stort problem som vi snabbt måste hantera, men hållbarhetsfrågan är så mycket större än så. FN:s 17 nya mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, kommer att vara det rättesnöre som både länder och företag har att förhålla sig till i hållbarhetsarbetet. Här är det verkligen det breda perspektivet av hållbar utveckling, ekologiskt, socialt och ekonomiskt, som gäller. Det är därför viktigt att företagen tänker i samma banor som Agenda 2030.

Nu kan inte företagen lösa alla sina hållbarhetsproblem på en och samma gång. Så är det. Det handlar ofta om långa omställningsperioder, tiden kan variera beroende på bransch verksamhetens karaktär, storlek och komplexitet. Viktigt för alla företag är dock att ledningen i företaget har bestämt sig, och att det finns en ärlig och långsiktig vilja att verkligen bidra till en hållbar utveckling. Vi menar att det absolut viktigaste i hållbarhetsarbetet är att företagsledning, styrelse och ägare är fast beslutna och har gjort ett aktivt hållbart ställningstagande. Att det är det breda perspektivet som gäller och att hållbarhetsstrategin integreras i affärsmodellen.

Det finns starka motiv och fördelar att göra det. Hållbara företag är på sikt mer lönsamma, attraktiva och robusta. Och har bättre förutsättningar att klara marknadens utmaningar jämfört med de företag som inte arbetar med hållbarhet. Det finns alltså ingen motsättning mellan hållbarhet och lönsamhet. Det är precis tvärt om och utgör därför den allra bästa drivkraften. Ambitionen måste vara på riktigt och hållbarhetsfrågorna måste genomsyra hela den strategiska agendan. Därför är det också självklart att hållbarhetsfrågorna hör hemma i företagets styrelse och ledning.

Läs mer om boken Hållbara affärer här

4712215ot
Om författarna

Gunilla Östberg, konsult i hållbar utveckling, har lång erfarenhet av att från företagsledande roller driva hållbarhetsfrågor ur ett kommersiellt perspektiv och hur man praktiskt ställer om både företag och städer.

Gunilla Forsmark Karlsson är konsult, bloggar och har uppdrag i flera styrelser. Hon verkade i finansbranschen i över 30 år bland annat som vd för Skandiabanken och Länsförsäkringar Fondliv.

Sida 4 av 23« Första...23456...1020...Sista »