Tio principer för en framgångsrik upphandling

Offentlig sektors inköp och upphandling uppgår till 670 miljarder – varje år. Tänk att vi förbättrar våra upphandlingar så att vi får samma innehåll för en 2 procent lägre kostnad. Då har vi helt plötsligt skapat ett utrymme på drygt 13 miljarder – till satsningar på välfärd. Det är fullt möjligt. Men då måste vi flytta vårt fokus bort från juridiken och lägga mer energi om det som verkligen skapar värde i en upphandling. Vi måste satsa mer på att göra hållbara affärer över tid, som skapar ett förtroende för offentlig sektor som kund och en vilja hos leverantörerna att stanna kvar och vilja vara med och utveckla verksamheten.

 

Read More

Ny som chef – ny som ledare?

Sedan Libers bok ”Ny som chef” kom ut 2002, har det hänt en hel del som påverkar ledarskapsrollen. Ny teknologi, förändrade förväntningar från medarbetare, osäkra anställningsvillkor och tumultartade marknader har gjort att vi befinner oss i ett paradigmskifte där synen på arbete, ledning, styrning och kontroll har förändrats i grunden.

Äldre chefer går just nu i pension i en rasande fart, cirka 126 000 chefer under de närmaste tio åren, medan ungdomar inte vill ställa upp på dagens villkor för att vara chef. Det är andra frågor som är viktiga för nästa generations chefer. Det viktigaste för de nya cheferna verkar inte vara en tjänstebil, utan att lösa livspusslet, och att veta att arbetsgivaren är beredd att tillmötesgå deras behov. Det forskas mycket om detta inom ledarskapsutveckling, och det finns mycket inspiration att hämta ur dessa nya forskningsrön.

De nya ledare som är förändringsbara, kan leda sig själva, samt förstår sig på medarbetarna och hur de fungerar tillsammans med andra, kommer framöver att ha ett försprång när den internationella konkurrensen ökar och företagen vidtar fler åtgärder för att öka produktivitet och avkastning.

Read More

Därför är den nya svenska upplagan av den utökade Blue Ocean Strategy viktig!

I dagens affärsliv, med högt tempo, hyperkonkurrens och allt kortare produktlivscykler, är ett företags förmåga att snabbt kunna utveckla/förändra sin affärsmodell av avgörande betydelse för att kunna konkurrera på marknaden och därmed vara uthålligt framgångsrikt och lönsamt. Men det gäller ju att inte tappa riktningen! Ett företag måste ha en tydlig och medveten strategi, och stå stadigt i sin mission/vision, annars riskerar det att tappa fotfästet och börja visa röda siffror,  glida ner i en röd ocean, vilket på sikt hotar hela dess existens.

Blue Ocean Strategy-bokens metod och verktygslåda erbjuder en stark koppling mellan just strategi och utveckling av nya innovativa affärsmodeller. Den är därför en av marknadens bästa formler för konkurrenskraftig affärsutveckling på 2000-talet som vi ser det. Vi tillämpar dagligen delar av Blue Ocean Strategy i våra kunduppdrag för att hjälpa våra kunder att innovera nya Blå Oceaner.

Vi vill påstå att ett företag som praktiserar Blue Ocean Strategy och samtidigt har en stark innovationsförmåga, står i pool position för att vara uthålligt lönsamt och framgångsrikt!

Vår egen mission, på Innovation 360 Group, är att mäta och utveckla företagens (och världens) innovationsförmåga och när vi kombinerar våra metoder och verktyg med Blue Ocean Strategy-verktygen slår det verkligen gnistor!

Vi hjälper och lär våra kunder och uppdragsgivare att innovera nya blå oceaner i ett tempo som konkurrenterna helt enkelt inte hinner med. Så fort konkurrenterna börja kopiera för att ta igen försprånget hoppar våra kunder över till en ny innovativ blå ocean, och åtnjuter då återigen en tillfällig monopolistisk affärsmodell med god lönsamhet.En affärsmässig ”sweet spot” uppstår och det är det starkaste vinnarkonceptet vi känner till efter alla år som operativa ledare och managementkonsulter.

Att den nya utökade upplagan av Blue Ocean Strategy nu även finns på svenska gör den ännu mer tillgänglig för den svenska marknaden. Den nya grafiska formen gör den dessutom väldigt lättläst. Den nya upplagan tycker vi fungerar utmärkt både för självstudier, studiecirklar och som kurslitteratur. Och självklart fungerar den även som en inspirationskälla för alla som praktiserar innovationsarbete med tydlig koppling till strategi.

Vår uppmaning till dig är: Läs den! (även om du läst den förra upplagan tidigare)

Den är viktig!

/Sten & Magnus

Författare av förordet till den svenska utgåvan av Blue Ocean Strategy samt verksamma på

INNOVATION 360 GROUP

www.innovation360group.com

sten.jacobson@innovation360group.com

magnus.penker@innovation360group.com

 

blueoceanstrategy_120Nyfiken på mer? Läs då Renée Mauborgne och W. Chan Kims ”Blue Ocean Strategy”. En banbrytande bok som utmanar traditionellt strategitänkande. Den har blivit ett globalt fenomen, en internationell bästsäljare som översatts till 43 språk och sålts i 3,5 miljoner exemplar. Nu med två nya kapitel, ett utvidgat tredje kapitel och ett genomgående aktualiserat innehåll, är boken mer relevant än någonsin. En av 2000-talets viktigaste strategiböcker.

 

Om författarna

W. Chan Kim är direktör vid INSEAD Blue Ocean Strategy Institute och innehar Boston Consulting Group Bruce D. Henderson-professuren i Strategy and International Management vid INSEAD i Frankrike.
Renée Mauborgne är Distinguished Fellow och professor i strategi vid INSEAD. Hon är också direktör vid the INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

Beställ boken här

Läs mer om boken här

Förstå omvärlden och du slipper obehagliga överraskningar

Vad har Sepp Blatter och Sverker Martin-Löf gemensamt med Niklas Zennström och Daniel Ek? Jo, alla fyra har högst påtagligt, men på olika sätt, påverkats av omvärldshändelser. I Blatters och Marin-Löfs fall när de inte i tid uppmärksammade hur omvärldens värderingar ändrades. En korruptionskultur i FIFA och en vänskapskultur i SCA var inte länge okey och båda herrarna fick lämna sina positioner under mer eller mindre dramatiska former. För Zennström och Ek var det tvärtom. De uppmärksammade tidigt nya trender och mönster kring den digitala verkligheten och kunde med hjälp av Skype respektive Spotify dra nytta av sin omvärldskunskap och göra minst sagt goda affärer.

Read More

Three ways to win a pitch using diagrams  

  1. Use a pyramid to work out genuine prospects
  • Draw a pyramid with three bands.
  • The top section represents people who understand your company’s offer. These will be existing or past clients, or very hot prospects.
  • The middle band is people who might understand or require what you do, but who need persuading or educating, which takes up your business development time.
  • The base is people who never will, or will take a very long time to convince.
  • By populating the sections with prospect names or quantities, you will have an immediate grasp of what the new business strategy should be.
Read More

A message from William Ury

It started as a joke.

When Roger Fisher and I co-authored ”Getting to Yes” twenty-five years ago, friends would joke about the next book being “Getting to No”. There was even a cartoon that appeared in the Boston Globe at the time in which a man in a suit was asking a librarian for a good book on negotiation. “This one is quite popular,” the librarian answered, handing him a copy of ”Getting to Yes”. “Yes isn’t what I had in mind,” the man countered.

Then there was a dawning insight. A few years after ”Getting to Yes” was published, I had breakfast with Warren Buffett, the well-known and extraordinarily successful investor. He confided in me that the secret to creating his fortune lay in his ability to say No. “I don’t understand your work on getting to Yes,” he half-joked. “My work centers on saying No. I sit there all day and look at investment proposals. I say No, No, No, No, No – until I see one that is exactly what I am looking for. And then I say Yes. All I have to do is say Yes a few times in my life and I’ve made my fortune.”

Read More

5 saker som framgångsrika chefer har gemensamt

Har du någon gång funderat på varför vissa chefer lyckas mycket bättre än andra? Varför vissa har mycket nöjdare medarbetare eller åstadkommer mycket bättre resultat? Det finns självklart många olika anledningar till det, men det finns också några saker som framgångsrika chefer har gemensamt.

 

De vet att jobbet som chef ska vara roligt

Framgångsrika chefer vet att det är viktigt att ha roligt på jobbet. För att orka hantera tuffa situationer och ha energi över till alla kunder och medarbetare så behöver man gilla sitt jobb. Kostar jobbet mer energi än det ger så tar energin med tiden slut.

Så vad i jobbet som chef är det du motiveras av? Vad är det som ger dig energi? Hur kan du få mer av det? Hur kan du minska det som kostar energi?

Read More

How much is an hour of your time worth?

The answer is shocking – and liberating. There are some things we nearly all do that have very little value, perhaps £10 an hour or less. For example:

  • Chores such as cleaning, washing clothes, or shopping
  • Writing and answering routine emails
  • Answering the phone
  • Organizing your PC or sorting your papers
  • Most meetings
  • Checking the news

 

Typically, most of our time is spent on low value activities.  Yet managers and entrepreneurs also take some actions which have much higher value, say £1,000 an hour, such as:

  • Deciding to hire a new person
  • Mentoring a colleague – a few minutes or a word of encouragement at the right time can make a huge difference to the person
  • Firing a failing manager
  • Eliminating a problem for your customers or colleagues
  • Simplifying your unit’s processes and organization
Read More

Hindras människor, så hindras verksamheter från att utvecklas.

Vi vet att människor hindras av en massa dumheter på jobbet. Glastak, fördomar, härskartekniker, gubbvälde, nepotism, nervositet, dålig självkänsla, myter, gamla vanor och dammiga strukturer. Och hindras människorna, så hindras verksamheterna från att utvecklas. Men dumheterna går att besegra, med din hjärna. Ta upp kampen nu i höst. Förbered dig med en klok bok. Alla tjänar på det. Du själv. Ditt företag. Och hela Sverige. Fyll på med ny kunskap, kraft och inspiration hos www.libershop.se

Dags att bryta normerna i arbetslivet

Sitter du på samma plats vid köksbordet varje morgon när du äter frukost? Om så är fallet är du långt ifrån ensam om att göra det. De flesta val vi gör varje dag kanske upplevs som resultatet av välgrundade beslut, men det är de inte. De är vanor. Vi åker till jobbet ungefär samma tid varje morgon, vi åker samma väg, sätter oss i samma stol (även om man får sitta var man vill), äter lunch med samma personer och går hem samma tid som dagen innan. Människor är experter på att skapa vanor. Vi upprepar aktiviteterna snarlikt dag efter dag utan att egentligen reflektera över det. Enligt vissa studier utgör vanor mer än 40 procent av vårt beteende.

Read More
Sida 10 av 25« Första...89101112...20...Sista »