Från mig till dig – Önskar dig en god jul och ett ännu godare nytt år!

Som du kanske vet har jag gett ut en bok tillsammans med Liber och de tycker det passar sig att jag reflekterar lite över den i dessa nyårstider. Det gör jag gärna. Titeln på boken är som gjord för just det där ögonblicket strax före tolvslaget när vi mitt i stimmet plötsligt kan stanna upp och slås av en tanke: ”Vart är jag på väg? Vill jag dit?”.

Jag tycker vi borde fira mentalt nyår lite oftare. Kanske inte varje dag, men vi borde vara mycket duktigare på att stanna till och reflektera. ”Gör jag det som är bra för mig eller bra för någon annan?” ”När ska jag ändra på det jag ska ändra på?” ”När är sedan?”

Jag är uppvuxen på en ö. Fiskarpojk. Jag har tidigt lärt mig hur man slår en pålstek och hur man står upp för sina åsikter. Längre fram i livet har jag skaffat mig teoretiska kunskaper. Psykologi. Filosof. Ekonomi. Många poäng. Ändå är nog det viktigaste jag kan dela med mig av – på scen och i mina böcker – vanligt sunt förnuft: Du har bara ett liv och det är ditt ansvar att göra det bästa av det.

Ett bra sätt att göra det är att börja idag. Ta ansvar. Fråga dig Vart du är på väg och om du vill dit? Rätt svar på frågan och du har ett godare nytt år framför dig.

Varma hälsningar
Christer

Christer Olsson är fiskarsonen från Öckerö som gjort sunt förnuft till sin affärsidé. Christer är i dag en av Nordens mest omtalade och eftertraktade föreläsare, med fokus på samspelet mellan organisationens strukturella och kulturella dimensioner. Därutöver arbetar Christer som coach och inspiratör för ledare och ledningsgrupper för några av landets största företag.

Christer Olsson Omslag166x243.inddNyfiken på mer? ”Vart är du på väg och vill du dit?” är Christers första bok. I den finner du summan av hans idéer, lättsamt och varsamt presenterade för dig som har båda fötterna på jorden men ändå tycker om att sväva ut ibland.

Beställ boken här
Läs ett smakprov här

Tusenkonstnärer – javisst!

Ibland undrar jag över begreppet ”småföretagare”. Antingen är man väl företagare eller också inte? De som jobbar i större företag saknar ofta den överblick, superkompetens och flexibilitet som den så kallade småföretagaren måste ha för att över huvud taget överleva (i professionell bemärkelse).

Min långa erfarenhet säger mig att personer kläckta ur storföretagsvärlden ibland beter sig som nykläckta kycklingar, det vill säga förvirrat, när de av någon anledning ska starta eget företag och upptäcker allt de inte kan.

Med viss ömhet tänker jag på den före detta finansexpert som med stor möda byggt upp ett ”småföretag” och säljer hantverksmässigt tillverkade inredningsdetaljer. Han säger att om han bara hade förstått hur mycket man måste kunna för att möta alla dagens olika företagarfrågor och problem så är det tveksamt om han hade gett sig i kast med det hela. Han har också den svåra vägen lärt sig betydelsen av att lyssna på sina kunder och att kunna sälja – något som han överhuvudtaget inte funderade på i sin tidigare karriär och som nu blivit avgörande för hans framgång, liksom för flertalet andra.

Read More

Hur engagerade och motiverade är dina medarbetare?

 

Enligt Gallups undersökning från 2013 är det endast 13 % av alla medarbetare som känner engagemang för sitt arbete. Detta får naturligtvis effekt på det finansiella resultatet. Vad kan man då som chef och ledare göra för att ändra på detta? Forskning visar att ett coachande ledarskap radikalt kan öka antalet engagerade medarbetare. Det är dessutom så att för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare för generations Y-medarbetare behövs ett coachande förhållningssätt.

Så vad innebär det coachande ledarskapet och hur går det till? För det första handlar det om att tillämpa några av de viktigaste professionella coachverktygen:

  1. Aktivt lyssnande
  2. Det coachande förhållningssättet – En positiv människosyn
  3. Kraftfulla frågor
  4. Uppskattning
  5. En samtalsmodell
Read More

Allt viktigare att kunna agera över kulturgränser

Det var ända till nyligen ganska ovanligt att människor möttes över kulturgränser, och när det skedde var det oftast med tydliga yttre attribut som underströk skillnaden. Den mentala skylten ”vi är olika” hängde uppe som påminnelse om att man själv och den man mötte hade olika utgångspunkter. Att människor från olika kulturkretsar både tänkte olika och hade olika referensramar var uppenbart redan i mötet och inte så svårt att förstå. Det var inget problem.

Men när vi i dag rutinmässigt, privat eller i tjänsten, möter människor över kulturgränser som är klädda som vi, talar engelska som vi, har en iPhone som vi och kör samma sorts bil som vi, kan det trots alla gemensamma yttre förutsättningar ändå gå helt fel i kommunikationen. Det är våra referensramar och uttryck, vårt sociala spel och våra känslor som leder oss fel.

Read More

Är du en konstruktiv motsägare?

Philip Runsten forskar vid Handelshögskolan i Stockholm om högpresterande grupper. I hans avhandling ”Kollektiv förmåga” finns många spännande aspekter redovisade om vad som krävs för att en grupp ska lyckas öka sin verkningsgrad i det den gör. Att öka den samlade samarbetsskickligheten i en organisation och alla dess olika grupperingar framhålls som en röd tråd och framgångsfaktor.

En kanske inte så oväntad slutsats men också något som, när man vänder och vrider på olika påverkande faktorer, inte är helt enkelt och självklart att åstadkomma. Som med mycket annat gäller det att först inse att gruppers bristande effektivitet är ett problem (på de flesta håll), det steg som brukar kallas ”sense of urgency”. Och sedan måste man föreställa sig potentialen i att lyckas med en förflyttning i riktning mot en mer samarbetsskicklig organisation. Det blir startpunkten för att börja agera och göra något åt saken.

En sak jag fastnade vid i Runstens avhandling är samspelet mellan ledare och medarbetare. I en referens till forskning på området hävdas att det enda vi kan vara säkra på är att ledare förr eller senare brister eller misslyckas. Organisationer måste därför byggas med utgångspunkt i hur vi hanterar denna förutsättning, snarare än att vi försöker hitta och forma ideala ledare som aldrig misslyckas.

Read More

Ekonomi i centrum för alla

Ibland hör man att ekonomi är tråkigt, och det kan man förstås tycka. Den vanligaste anledningen är dock att man inte förstår vad som sägs eller vad det innebär. På samma sätt hade jag för några år sedan en uppfattning att ishockey var tråkigt. Jag förstod det inte och kunde inga regler eller namn på spelare. Sedan lärde jag mig mera och blev biten. Man vet plötsligt vem som är skadad och vad det innebär för laget och dess chanser att vinna, och det är numera något jag följer intensivt.

Det är precis samma med ekonomi. Om man inte vet eller förstår så kan det upplevas tråkigt, men när man har kunskap är det istället något som blir mycket intressant och som man vill veta mera om. Nyligen sänkte Riksbanken räntan till 0 %. Vad innebär det för våra räntekostnader? Hur påverkar det våra möjligheter att investera? Kommer våra priser att påverkas eller kommer konkurrenterna att sänka sina? Vad händer med börsen nu? Är det bra eller dåligt?

Read More

”Chefen som coach” årets ledarskapsbok!

IMG_0542Vinnaren av tidningen Positions nya bokpris – för bättre ledarskap – offentliggjordes igår, 11:e november, på Kompetensmässan. Priset gick till Lena Sobel och Sören Holms ”Chefen som coach”, utgiven på Liber.

Tidningens läsare har under året fått skicka in förslag på den bästa ledarskapsboken och det kom in över 30 nomineringar, varpå en jury utsåg vinnaren. Positions motivering till utnämningen:

”Många ledarskapsböcker är abstrakta och svåra att tillämpa i vardagen för en svensk chef. Det här är ett av de få undantagen, en praktisk handbok som är direkt användbar. Den är modern samtidigt som den utgår ifrån sunda värderingar om alla människors möjligheter att utvecklas.”

Både Lena Sobel och Sören Holm har lång erfarenhet av att arbeta som coacher med att utveckla ledare och arbetslag. ”Chefen som coach” är deras första gemensamma bok. Den finns både i tryckt form och som e-bok, t.ex. på Bokus och Adlibris.

tp4710498_omslag.inddOm boken
Det här kan vara den viktigaste och mest användbara chefsboken någonsin för dig. Som chef finns det enorma vinster och möjligheter med att bli bra på att coacha dina medarbetare. Mest grundläggande är bättre resultat. Chefer använder coaching för att lyckas, det är själva syftet med coachande samtal. Forskning och erfarenhet visar många positiva effekter när chefer coachar.

Läs mer om boken
Bläddra i smakprov
Köp boken här

Klara K-dagen torsdag 4 december 2014

Missa inte årets stora Julevent! Klara K-dagen är en perfekt avslutning på året för dig och dina kollegor. Detta års tema är ”Kvinnor som brinner!”

Klara K 1I år börjar vi med mingel, kaffe och choklad från Anthon Berg innan scenprogrammet kör igång. Först ut på scenen är advokaten som kämpar mot bla hedersmord och som blev förra årets Klara K-förebild Elisabeth Massi Fritz, därefter fantastiska författaren och journalisten Alexandra Pascalidou som föreläser om konsten att klättra utan kattklor och skriva sitt eget livsmanus, från ghetto till glamour! I pausen blir det godsaker, presenter och julklappsshopping! Swedish Hasbeens grundare Emy Blixt charmar oss alla med sin fantastiska historia om trätofflorna som nu kopierats av Gucci. Damernas Världs Chefredaktör Martina Bonnier som driver Sveriges största modeprojekt Guldknappen får sällskap på scenen av Odd Mollys grundare Karin Jimfelt Ghatan. Hon samtalar med Martina och berättar historien om sin framgångssaga och om nya utmaningar. Vi avslutar scenprogrammet med att kora 2014 års Klara K-förebild. Dagen avslutar vi med mingel och cava ute i foajéerna där du kan få Alexandras böcker signerade.

Förra året hade vi 500 anmälda till dagen och i år hoppas vi även fylla balkongen! Klara K 2

Priser
Medlemmar i Klara K betalar 990 kr. För dig som inte är medlem kostar det 1 190 kr. Alla priser är exklusive moms. Om du har köpt en företagsplats i Nätverk Sthlm eller Nätverk Uppsala så ingår din biljett.

Gå 4 betala för 3
Om ni är flera som går från samma jobb eller ett gäng vänner kan ni anmäla er tillsammans och få den fjärde biljetten på köpet.

>> Läs mer och anmäl dig här <<

Klara K-förebilder

Alexandra_Pressbild2-110x110Alexandra Pascalidou
Alexandra Pascalidou är journalist och författare med fem prisbelönta böcker. Hon är en engagerad föreläsare som pratar om sitt stora engagemang för rättvisa. Hon är smart, påläst, rolig och lämnar ingen oberörd.

massi-fritz-110x110Elisabeth Massi Fritz
Elisabeth Massi Fritz, välkänd advokat som valt sida för de utsatta. Hon är den enda advokaten i Sverige som är specialiserad på hedersbrott och hon har fått en mängd utmärkelser bl a så blev Elisabeth Klara K Förebild 2013.

emy-liten-110x110Emy Blixt
Emy är grundare av supertrendiga Swedish Hasbeens som tagit träskon till nya höjder. Sarah Jessica Parker är en av deras fans och företaget omsätter omkring 50 miljoner kronor om året och träskorna säljs över hela världen.

karin_jimfelt-ghatan_liten-110x110Karin Jimfelt Ghatan
Karin Jimfelt Ghatan är en av grundarna till Odd Molly där hon även arbetade som Chefsdesigner. Odd Molly blev en framgångssaga utan dess like och finns nu över hela världen. Idag har Karin gett sig ut på nya äventyr och vi väntar med spänning på nästa världssuccé.

Martina Bonnier 228291-110x110Martina Bonnier
Martina Bonnier är Chefredaktör på modemagasinet Damernas Värld och hon har bl a skrivit boken Fashionista. Martina har arbetat som moderedaktör i mer än 20 år och är en av få svenskar som bjuds in till de stora visningarna hos världens mest berömda modehus i Paris, New York, Milano och London.

Podcasten ”Lära Från Lärda” intervjuar en av författarna till boken ”Kreativitet: teori och praktik ur psykologiska perspektiv”

LäraFrånLärda1000x500Nya podcasten ”Lära Från Lärda” presenterar årets 10 mest intressanta böcker för kommunikationsbranschen 2014.
Fredrik Hillerborg, som är fil. master i Strategisk Kommunikation och till vardags projektledare på kommunikationsbyrån Onemotion IMC och bloggare på Resume, har träffat alla 10 författare och samtalat kring deras expertområden. Ett sätt att bygga broar mellan praktik och akademi.

I första avsnittet intervjuas Ingegerd Carlsson, en av författarna till boken ”Kreativitet: teori och praktik ur psykologiska perspektiv”. Temat för programmet är kreativitet, ett ämne som är starkt förknippat med reklam, marknadsföring och PR. Men vad är egentligen kreativitet? Hur blir man mer kreativ och hur skapar man en kreativ miljö? Det är frågor som tas upp i boken och som diskuteras i programmet.

Podcasten går att lyssna på via iTunes, Tuneln Radio och de vanliga apparna på iPhone och Android (t.ex. Beyondpod). Eller direkt via hemsidan www.larafranlarda.com

4709823_Kreativitet_ teori och praktik omsl HB.inddNyfiken på mer?
Läs då boken “Kreativitet – Teori och praktik ur psykologiska perspektiv”. En bok som är bland de allra första i sitt slag och förmedlar en stabil, väl forskningsförankrad och dessutom bred kunskap om den månghövdade kreativiteten.

Beställ boken här
Läs ett smakprov här

 

Efterlyses: tid för reflektion

Bloggbild_KommunikaLedarsk_v45_580

Reflektion, säger Percy Barnevik, är en bristvara som ofta efterfrågas men som också sällan tillämpas.

Anledningen till det sistnämnda är att andra pressande uppgifter tränger sig på; den tid man har avsatt för egen reflektion avbryts av brandkårsutryckningar i form av konflikter mellan medarbetare, problem som måste lösas direkt och personer som absolut måste ha en stund för att prata om något allvarligt.

Och visst måste man ibland skjuta på reflektionsstunden – idag gick det inte, andra saker var viktigare och ibland måste man bara hantera det akuta

Detta tenderar dock att bli ett mönster som styrs av prioriteringar – ”inte är väl min egen utveckling lika viktig som akuta problem som måste hanteras”, tänker man – och då skjuts reflektionen på framtiden. Nästa vecka blir det nog bättre, tänker man, men eftersom prioriteringsordningen är formulerad så blir det sällan så. Snart är det bara en from förhoppning om att reflektionen ska få utrymme nästa månad eller i varje fall före semestern (eller påsken eller julen).

Read More
Sida 10 av 23« Första...89101112...20...Sista »