Ekonomi i centrum för alla

Ibland hör man att ekonomi är tråkigt, och det kan man förstås tycka. Den vanligaste anledningen är dock att man inte förstår vad som sägs eller vad det innebär. På samma sätt hade jag för några år sedan en uppfattning att ishockey var tråkigt. Jag förstod det inte och kunde inga regler eller namn på spelare. Sedan lärde jag mig mera och blev biten. Man vet plötsligt vem som är skadad och vad det innebär för laget och dess chanser att vinna, och det är numera något jag följer intensivt.

Det är precis samma med ekonomi. Om man inte vet eller förstår så kan det upplevas tråkigt, men när man har kunskap är det istället något som blir mycket intressant och som man vill veta mera om. Nyligen sänkte Riksbanken räntan till 0 %. Vad innebär det för våra räntekostnader? Hur påverkar det våra möjligheter att investera? Kommer våra priser att påverkas eller kommer konkurrenterna att sänka sina? Vad händer med börsen nu? Är det bra eller dåligt?

Read More

”Chefen som coach” årets ledarskapsbok!

IMG_0542Vinnaren av tidningen Positions nya bokpris – för bättre ledarskap – offentliggjordes igår, 11:e november, på Kompetensmässan. Priset gick till Lena Sobel och Sören Holms ”Chefen som coach”, utgiven på Liber.

Tidningens läsare har under året fått skicka in förslag på den bästa ledarskapsboken och det kom in över 30 nomineringar, varpå en jury utsåg vinnaren. Positions motivering till utnämningen:

”Många ledarskapsböcker är abstrakta och svåra att tillämpa i vardagen för en svensk chef. Det här är ett av de få undantagen, en praktisk handbok som är direkt användbar. Den är modern samtidigt som den utgår ifrån sunda värderingar om alla människors möjligheter att utvecklas.”

Både Lena Sobel och Sören Holm har lång erfarenhet av att arbeta som coacher med att utveckla ledare och arbetslag. ”Chefen som coach” är deras första gemensamma bok. Den finns både i tryckt form och som e-bok, t.ex. på Bokus och Adlibris.

tp4710498_omslag.inddOm boken
Det här kan vara den viktigaste och mest användbara chefsboken någonsin för dig. Som chef finns det enorma vinster och möjligheter med att bli bra på att coacha dina medarbetare. Mest grundläggande är bättre resultat. Chefer använder coaching för att lyckas, det är själva syftet med coachande samtal. Forskning och erfarenhet visar många positiva effekter när chefer coachar.

Läs mer om boken
Bläddra i smakprov
Köp boken här

Klara K-dagen torsdag 4 december 2014

Missa inte årets stora Julevent! Klara K-dagen är en perfekt avslutning på året för dig och dina kollegor. Detta års tema är ”Kvinnor som brinner!”

Klara K 1I år börjar vi med mingel, kaffe och choklad från Anthon Berg innan scenprogrammet kör igång. Först ut på scenen är advokaten som kämpar mot bla hedersmord och som blev förra årets Klara K-förebild Elisabeth Massi Fritz, därefter fantastiska författaren och journalisten Alexandra Pascalidou som föreläser om konsten att klättra utan kattklor och skriva sitt eget livsmanus, från ghetto till glamour! I pausen blir det godsaker, presenter och julklappsshopping! Swedish Hasbeens grundare Emy Blixt charmar oss alla med sin fantastiska historia om trätofflorna som nu kopierats av Gucci. Damernas Världs Chefredaktör Martina Bonnier som driver Sveriges största modeprojekt Guldknappen får sällskap på scenen av Odd Mollys grundare Karin Jimfelt Ghatan. Hon samtalar med Martina och berättar historien om sin framgångssaga och om nya utmaningar. Vi avslutar scenprogrammet med att kora 2014 års Klara K-förebild. Dagen avslutar vi med mingel och cava ute i foajéerna där du kan få Alexandras böcker signerade.

Förra året hade vi 500 anmälda till dagen och i år hoppas vi även fylla balkongen! Klara K 2

Priser
Medlemmar i Klara K betalar 990 kr. För dig som inte är medlem kostar det 1 190 kr. Alla priser är exklusive moms. Om du har köpt en företagsplats i Nätverk Sthlm eller Nätverk Uppsala så ingår din biljett.

Gå 4 betala för 3
Om ni är flera som går från samma jobb eller ett gäng vänner kan ni anmäla er tillsammans och få den fjärde biljetten på köpet.

>> Läs mer och anmäl dig här <<

Klara K-förebilder

Alexandra_Pressbild2-110x110Alexandra Pascalidou
Alexandra Pascalidou är journalist och författare med fem prisbelönta böcker. Hon är en engagerad föreläsare som pratar om sitt stora engagemang för rättvisa. Hon är smart, påläst, rolig och lämnar ingen oberörd.

massi-fritz-110x110Elisabeth Massi Fritz
Elisabeth Massi Fritz, välkänd advokat som valt sida för de utsatta. Hon är den enda advokaten i Sverige som är specialiserad på hedersbrott och hon har fått en mängd utmärkelser bl a så blev Elisabeth Klara K Förebild 2013.

emy-liten-110x110Emy Blixt
Emy är grundare av supertrendiga Swedish Hasbeens som tagit träskon till nya höjder. Sarah Jessica Parker är en av deras fans och företaget omsätter omkring 50 miljoner kronor om året och träskorna säljs över hela världen.

karin_jimfelt-ghatan_liten-110x110Karin Jimfelt Ghatan
Karin Jimfelt Ghatan är en av grundarna till Odd Molly där hon även arbetade som Chefsdesigner. Odd Molly blev en framgångssaga utan dess like och finns nu över hela världen. Idag har Karin gett sig ut på nya äventyr och vi väntar med spänning på nästa världssuccé.

Martina Bonnier 228291-110x110Martina Bonnier
Martina Bonnier är Chefredaktör på modemagasinet Damernas Värld och hon har bl a skrivit boken Fashionista. Martina har arbetat som moderedaktör i mer än 20 år och är en av få svenskar som bjuds in till de stora visningarna hos världens mest berömda modehus i Paris, New York, Milano och London.

Podcasten ”Lära Från Lärda” intervjuar en av författarna till boken ”Kreativitet: teori och praktik ur psykologiska perspektiv”

LäraFrånLärda1000x500Nya podcasten ”Lära Från Lärda” presenterar årets 10 mest intressanta böcker för kommunikationsbranschen 2014.
Fredrik Hillerborg, som är fil. master i Strategisk Kommunikation och till vardags projektledare på kommunikationsbyrån Onemotion IMC och bloggare på Resume, har träffat alla 10 författare och samtalat kring deras expertområden. Ett sätt att bygga broar mellan praktik och akademi.

I första avsnittet intervjuas Ingegerd Carlsson, en av författarna till boken ”Kreativitet: teori och praktik ur psykologiska perspektiv”. Temat för programmet är kreativitet, ett ämne som är starkt förknippat med reklam, marknadsföring och PR. Men vad är egentligen kreativitet? Hur blir man mer kreativ och hur skapar man en kreativ miljö? Det är frågor som tas upp i boken och som diskuteras i programmet.

Podcasten går att lyssna på via iTunes, Tuneln Radio och de vanliga apparna på iPhone och Android (t.ex. Beyondpod). Eller direkt via hemsidan www.larafranlarda.com

4709823_Kreativitet_ teori och praktik omsl HB.inddNyfiken på mer?
Läs då boken “Kreativitet – Teori och praktik ur psykologiska perspektiv”. En bok som är bland de allra första i sitt slag och förmedlar en stabil, väl forskningsförankrad och dessutom bred kunskap om den månghövdade kreativiteten.

Beställ boken här
Läs ett smakprov här

 

Efterlyses: tid för reflektion

Bloggbild_KommunikaLedarsk_v45_580

Reflektion, säger Percy Barnevik, är en bristvara som ofta efterfrågas men som också sällan tillämpas.

Anledningen till det sistnämnda är att andra pressande uppgifter tränger sig på; den tid man har avsatt för egen reflektion avbryts av brandkårsutryckningar i form av konflikter mellan medarbetare, problem som måste lösas direkt och personer som absolut måste ha en stund för att prata om något allvarligt.

Och visst måste man ibland skjuta på reflektionsstunden – idag gick det inte, andra saker var viktigare och ibland måste man bara hantera det akuta

Detta tenderar dock att bli ett mönster som styrs av prioriteringar – ”inte är väl min egen utveckling lika viktig som akuta problem som måste hanteras”, tänker man – och då skjuts reflektionen på framtiden. Nästa vecka blir det nog bättre, tänker man, men eftersom prioriteringsordningen är formulerad så blir det sällan så. Snart är det bara en from förhoppning om att reflektionen ska få utrymme nästa månad eller i varje fall före semestern (eller påsken eller julen).

Read More

Premiär för Libers och Driva Egets bokserie för företagare

Liber har inlett ett samarbete med tidskriften Driva Eget för att stärka svensk företagsamhet. Tillsammans ger vi nu ut en serie handböcker för företagare. De tre första titlarna i bokserien, med tillsammans över 150 konkreta tips, ligger nu klara. Under våren 2015 kommer ytterligare böcker i serien.

Varje bok ska ge konkreta tips och råd inom relevanta områden för Sveriges företagare, som till exempel skatt, ekonomi, försäljning, marknadsföring och ledarskap. Övergripande tema är ökad lönsamhet.

– Företag är människor, och varken företagare eller deras medarbetare kan förstås veta allt. Vi ville ta fram konkreta handböcker för företagare som det ska löna sig att läsa och tillämpa. För att lyckas sökte vi en partner som har närkontakt med företagarvärlden, någon som precis som vi har kunskapsspridning som övergripande mål. Driva Eget blev den perfekta partnern, säger Anders Abrahamsson, förläggare av managementlitteratur på Liber.

– Boksamarbetet med Liber är ett win-win-samarbete som vi rekommenderar i vår tidskrift. När vi premiärsålde böcker på mässan Eget Företag i Stockholm märkte vi att vi träffat rätt i ämnesvalet för de första tre böckerna. Att öka vinsten, sälja mer och sänka skatten är viktigt för landets småföretagare. Bokserien är ett bra exempel på de kringprodukter som vi nu erbjuder på Driva Eget, säger Driva Egets grundare Anders Andersson som också skrivit en av böckerna i serien.

Läs smakprov på böckerna:
92 sätt att sänka skatten av Anders Andersson
49 sätt att öka vinsten av Mikael Carlson
22 sätt att sälja bättre av Ulla-Lisa Thordén

Köp böckerna här!

The secret’s in the sauce!

Odell_Bloggbild_v40_580

Häromdagen fick jag kommentaren att min nya bok ”Mänskligt Ledarskap – 10 budord för den (o)fullständige ledaren” kanske tilltalar kvinnor mer än män. Jag hade tidigare inte alls tänkt på det här perspektivet. Kanske huvudsakligen för att jag som ny författare inte visste om boken skulle tilltala någon överhuvudtaget. Men kommentaren fick mig att fundera och det slog mig att det faktiskt är fler kvinnor än män som deltar i de flesta av mina öppna kurser. Kanske är det så att kvinnor som är intresserade av ledarskap läser fler böcker och deltar i fler kurser än män. Kanske känner kvinnor att de måste studera mer för att kunna tävla med männen om de ledarjobb som finns. Och kanske är det också så att min syn på ledarskap är lite mer ”kvinnlig”, åtminstone sett utifrån de traditionella stereotyperna.

Read More

Skaffa järnkoll på omvärlden

 

Organisationer behöver ha järnkoll på sin omvärld och ha förmågan att själva göra analyser och dra strategiska slutsatser. Det räcker inte längre med en övergripande omvärldsanalys i årsredovisningen, en mer långsiktig analys inför affärsplaneringen eller ostrukturerade diskussioner om utvecklingen. I en snabbrörlig omvärld krävs en gedigen och ständig beredskap för förändrade marknadsförutsättningar. Att själv äga kunskapen och ha en intern förståelse för hur förändringar i omvärlden påverkar spelplanen är avgörande för att snabbare kunna gå från ord till handling.

Read More

Alla har ett potentiellt möte i fickan!

ViruellaMoten_Bloggbild_v38_NY_580

Virtuella möten har varit ett löfte länge. Men det är först nu det verkligen har exploderat, och trenden växer! Bakom lyftet står förstås tekniska genombrott. Med en smart telefon eller en platta, så har vi alla idag ett potentiellt möte med oss i fickan. Dessutom finns det så många vinster att göra, dels de vanliga med miljö, pengar och tid, dels ökad flexibilitet och effektivitet

Virtuella möten blir oftast kortare och mer fokuserade än vanliga fysiska möten, därför kan de bli mer effektiva. Det är det enkla svaret. Men det finns också många fler fördelar. Virtuella möten är exempelvis mer flexibla.

Read More

Ledarintelligens, en förutsättning för att skapa inre och yttre hållbarhet i ledarskapet

”Som vi sår idag får nästa generation skörda”

MarikaRonthy_VinkladMontage_206 I västvärlden råder en evig tro på den rationella och logiska människan där fokusering på prestation och det vi åstadkommer i det yttre är det eftersträvansvärda. Vi jagar ekonomisk tillväxt och ingen talar om mänsklig tillväxt.

Det talas idag en hel del om begreppet hållbarhet, dvs. något som ska hålla över flera generationer. För vi in begreppet hållbarhet i ledarskapet så förutsätter det en inre hållbarhet som består av självmedvetenhet, en etisk hållning och en förmåga att hantera egna och andras känslor.

När människans rationella logiska hjärna tonas ner för att ge större utrymme för den meningsskapande, insiktsfulla och medkännande människan talar vi om ledarintelligens. Ett annat sätt att uttrycka ledarintelligens på är när vi kan integrera ett inre varande med ett yttre görande. Detta tillsammans skapar ett hållbart ledarskap.

/Marika Ronthy

Ledarintelligens - omslag.inddNyfiken på mer?

I boken ”Ledarintelligens” lyfter Marika Ronthy fram förutsättningarna för ett hållbart ledarskap vilket kräver att du som chef har modet att utmana din komfortzon. Som ledare ska du leda människor och som chef ska du styra verksamheten. Dessa båda roller ska integreras.

Beställ boken här
Läs ett smakprov här

Sida 10 av 23« Första...89101112...20...Sista »