Ung i karriären? Här är framgångsnycklarna!

Oavsett om du driver eget bolag eller har landat första chefstjänsten är jakten på framgångsnycklar ofta central när du är ung i karriären. Som ung entreprenör, eller intraprenör för den delen, är känslan för det mesta att du måste kämpa lite hårdare, jobba lite längre dagar och mer eller mindre konstant bevisa din rätt till existens i branschen. När jag skrev boken ”101 unga entreprenörer – drömmar och drivkrafter hos framtidens företagsledare” för ett år sedan tog jag del av många inspirerande storys från några av Sveriges mest drivna, unga människor. Här har jag samlat ihop ett antal tips från deras karriärresor. Jag kallar dem nycklar till framgång.

Sälj, sälj, sälj!
Sitt inte gömd på kontoret och pilla med din produkt och tjänst tills den enligt dig är ”perfekt”. Ge dig ut och testa och sälj direkt för att få verklig feedback från de som faktiskt ska köpa – dina kunder!

Nätverk
Bygg ett stort och brett nätverk av kompetenta människor som du kan fråga om allt! Sharing is caring – så glöm heller inte bort att själv dela med dig av erfarenheter och tips!

Mentorer
Försök hitta en erfaren mentor inom din bransch som kan fungera som ett bollplank på vägen!

Team

Bygg starka, kompetenta team på arbetsplatsen. Hitta personer med rätt glöd och rekrytera människor som du anser vara duktigare än dig själv på det området.

Jobba med (höga) mål
En av entreprenörernas bästa tips vad att sätta riktigt höga mål, tidsbestämma dem och sedan halvera tiden. Att jobba kontrollerat och fokuserat med höga mål tar dig snabbt framåt och gör det enklare att hitta tillbaka till fokus när de stressiga dagarna hopar sig.

Avslutningsvis vill jag citera Niklas Adalberth, grundare av miljardbolaget Klarna. ”Den främsta framgångsnyckeln är lite tur och väldigt mycket hårt arbete!”

 

TUK_101Entreprenšrer_A5_Final_CS6.indd

Nyfiken på mer? Läs då Pauline Grindvalls bok ”101 unga entreprenörer”. Här får du möta 101 av Sveriges främsta unga entreprenörer. De delar öppet med sig av sin historia, sina med- och motgångar och sina framgångsrecept! Boken ger en samlad bild av det driftiga, unga Sverige idag. ”101 unga entreprenörer” är en bok för dig som söker inspiration till att starta eller växla upp din egen verksamhet. Det är även en bok för dig som på något sätt arbetar med affärsutveckling och företagsamhet – här får du en unik inblick i vad framtidens beslutsfattare har att säga om Sveriges företagsklimat och vilka förbättringsåtgärder som behöver göras.

Om författaren 

Pauline Grindvall är född 1986 och driver idag e-handelsbolaget My Perfect Day AB. Hon arbetar även som frilansjournalist, författare och föreläsare och har tidigare släppt boken ”Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer”. Pauline är av Tillväxtverket utsedd till ”Ambassadör för kvinnors företagande”.

Läs ett smakprov här

Beställ boken här

Köprevolutionen – hur den digitaliserade konsumenten förändrar handel, marknadsföring och varumärken

Den tysta revolutionen

I bräschen för en tyst revolution står ca 17% av svenska folket. De digitala proffsen skryter med sin kompetens och köpstrategier och vänder sig till nätet för snart allt som de gör i vardagen. Dessa 17% må vara i minoritet men deras skara växer dag för dag. – Denna lilla förändring skapar en revolution, inte bara för handeln utan kommer att ställa nya krav på både företag och industrier, men inte minst på samhället och dess institutioner och hur de erbjuder sina tjänster till sina medborgare, säger Dr. Pernilla Jonsson, medförfattare till boken Köprevolutionen.

Kunden visar vägen in i framtiden

Boken Köprevolutionen är unik. Den utgår helt från konsumentens perspektiv: hur det digitala gränssnittet skapar värde för dem i deras vardag och där vi som författare tittar på vilka konsekvenser dessa nya beteenden för med sig samt tolkar hur företag och institutioner kan dra nytta av dem.

Huvudbudskapet är att vi befinner oss i början av en revolution – och det är konsumenterna som står i frontledet! Hur konsumentens köpprocess förändras och vad som blir värdeskapande ur konsumentens synvinkel styr hur framgångsrikt vi kan bygga e-handel och digitala verktyg i t.ex. de fysiska butikerna, säger Dr. Malin Sundström, Swedish Institute for Innovative retailing vid högskolan i Borås. Dessa förändringar kommer att få konsekvenser för hela ekonomin – långt utanför handelns gränser.

En helt ny statuslogik växer fram

– Hur man köper blir minst lika viktigt som vad man köper, konsumenter har börjat skryta med och markera status med sin köpkompetens. Och varumärken kommer att gå från dagens krävande lovebrands till ödmjuka tjänare där nytta och upplevt kundvärde i vardagen blir en nyckel till framgång, säger Patrik Stoopendahl, affärsantropolog på Kairos Future.

I boken beskriver vi bland annat:

  • Lista på vad somskapar status och skäms i konsumenternas köpbeteenden
  • Ehandel är social– men inte som vi tror på facebook! Enligt 72% av svenskarna är det osannolikt eller uteslutet att de skulle posta ett köp på sociala medier
  • Vackermaktens intåg– varför framtiden driver skönhet!
  • Aktuella siffror påSvenskarna digitala kompetens
  • Hur man konsumentinsikt är morgondagens guldgruva – på en strategisk nivå – bortom exempelvis den trendiga crowdsourcingen eller frågor som vilken smak det ska vara på läsken i år!

 

Boken bygger på ett antropologiskt fältarbete samt en kvantitativ studie med 1000 riksrepresentativa svenskar. Dessutom har en starteam workshop med toppfolk från retail industrin, tex Hemtex VD Peder Larsson, Roger Halvarsson VD Hobbex samt Google, TV4, digitala konsulter och andra schyssta hjärnor arbetat igenom resultaten.  Boken hade officiell release den 7 oktober – och Svensk Digital Handel stod som värd för ett evenemang fullsatt av handelsproffs och näringslivsexperter.

 

Koprevolutionen_omslagxx.inddNyfiken på mer? Läs då nyheten Köprevolutionen. Boken hjälper dig att förstå vad den digitaliserade köpprocessen betyder för just era kunder och er affär. Den hjälper dig att tänka nytt, att tänka konsumentcentrerat, att tänka digitalt.

Provläs boken här

Beställ boken här

 

Om författarna

Malin Sundström forskar om kunders/konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter/motivation. Hon har lång erfarenhet av uppdragsforskning och arbetar tillsammans med företag och organisationer, främst inom detaljhandeln. Hon har specialiserat sig på den digitala handelns utveckling och på konsekvenser för framtidens köpbeteende. Malin är akademisk föreståndare för handelsinstitutet SIIR – Swedish Institute for Innovative Retailing (http://siir.se ) och har ofta expertuppdrag, bl.a. för EU-kommissionen.

Dr. Pernilla Jonssons specialitet är att omvandla konsumentens röst till strategisk affärsnytta. Hon har väglett multinationella bolag inom varumärkespositionering, innovation samt framtidens marknadsföring och detaljhandel. Pernilla Jonsson har erfarenhet av ett flertal styrelse och advisory board uppdrag. Hon är idag verksam på Ericsson ConsumerLab där hon hjälper Ericssons globala kunder och samarbetspartners att förstå och använda strategisk konsument insikt till att skapa morgondagens affärer. Pernilla är också flitit citerad i nationell svensk media inom aktuella  frågor relaterade till framtidens konsument.

Patrik Stoopendahl är affärsantropolog och konsult på analysföretaget Kairos Future. Till vardags stöttar han företag och organisationer i utvecklingen av strategier, kommunikations- idéer och nya koncept utifrån djuplodande analyser av nordisk och internationell konsumtionskultur.

Mer läsning om ämnet:

Skräddarsydda erbjudanden i framtidens handel, artikel i Kalmar Science Park

Köprevolutionen – ny bok om hur digitaliseringen påverkar handeln, artikel i Högskolan i Borås

Dimensions digitaliseringspanel: Allt måste uppdateras, artikel i Dagens industri

Hur ser konsumtionstrenderna ut inför 2013? Trendspaning i TV4

http://www.gp.se/nyheter/reportage/1.2587957-stadsmanniskorna-bryter-ny-jord

http://www.dn.se/ekonomi/telefonen-for-dig-som-hatar-iphone-appar-och-mms/

Säljandets betydelse

Den som gillar att följa med i debatten har outsinliga källor att ösa ur idag. Alla möjliga områden diskuteras, debatteras, förkastas eller upphöjs. Dock sällan säljandets betydelse för all utveckling, antingen den är idébaserad eller kommersiell. Säga vad man vill om stjärnmäklaren Fredrik Eklund, men han har onekligen satt säljandet på kartan.

I våras publicerades hans bok om hur han lyckats på Manhattan i mördande konkurrens. Han blev intervjuad i alla upptänkliga medier av andäktiga journalister som älskar att intervjua toppresterare, gärna med miljarder i omsättning. Säljandet hamnade i rampljuset. Tack Fredrik!

Read More

Tio principer för en framgångsrik upphandling

Offentlig sektors inköp och upphandling uppgår till 670 miljarder – varje år. Tänk att vi förbättrar våra upphandlingar så att vi får samma innehåll för en 2 procent lägre kostnad. Då har vi helt plötsligt skapat ett utrymme på drygt 13 miljarder – till satsningar på välfärd. Det är fullt möjligt. Men då måste vi flytta vårt fokus bort från juridiken och lägga mer energi om det som verkligen skapar värde i en upphandling. Vi måste satsa mer på att göra hållbara affärer över tid, som skapar ett förtroende för offentlig sektor som kund och en vilja hos leverantörerna att stanna kvar och vilja vara med och utveckla verksamheten.

 

Read More

Ny som chef – ny som ledare?

Sedan Libers bok ”Ny som chef” kom ut 2002, har det hänt en hel del som påverkar ledarskapsrollen. Ny teknologi, förändrade förväntningar från medarbetare, osäkra anställningsvillkor och tumultartade marknader har gjort att vi befinner oss i ett paradigmskifte där synen på arbete, ledning, styrning och kontroll har förändrats i grunden.

Äldre chefer går just nu i pension i en rasande fart, cirka 126 000 chefer under de närmaste tio åren, medan ungdomar inte vill ställa upp på dagens villkor för att vara chef. Det är andra frågor som är viktiga för nästa generations chefer. Det viktigaste för de nya cheferna verkar inte vara en tjänstebil, utan att lösa livspusslet, och att veta att arbetsgivaren är beredd att tillmötesgå deras behov. Det forskas mycket om detta inom ledarskapsutveckling, och det finns mycket inspiration att hämta ur dessa nya forskningsrön.

De nya ledare som är förändringsbara, kan leda sig själva, samt förstår sig på medarbetarna och hur de fungerar tillsammans med andra, kommer framöver att ha ett försprång när den internationella konkurrensen ökar och företagen vidtar fler åtgärder för att öka produktivitet och avkastning.

Read More

Därför är den nya svenska upplagan av den utökade Blue Ocean Strategy viktig!

I dagens affärsliv, med högt tempo, hyperkonkurrens och allt kortare produktlivscykler, är ett företags förmåga att snabbt kunna utveckla/förändra sin affärsmodell av avgörande betydelse för att kunna konkurrera på marknaden och därmed vara uthålligt framgångsrikt och lönsamt. Men det gäller ju att inte tappa riktningen! Ett företag måste ha en tydlig och medveten strategi, och stå stadigt i sin mission/vision, annars riskerar det att tappa fotfästet och börja visa röda siffror,  glida ner i en röd ocean, vilket på sikt hotar hela dess existens.

Blue Ocean Strategy-bokens metod och verktygslåda erbjuder en stark koppling mellan just strategi och utveckling av nya innovativa affärsmodeller. Den är därför en av marknadens bästa formler för konkurrenskraftig affärsutveckling på 2000-talet som vi ser det. Vi tillämpar dagligen delar av Blue Ocean Strategy i våra kunduppdrag för att hjälpa våra kunder att innovera nya Blå Oceaner.

Vi vill påstå att ett företag som praktiserar Blue Ocean Strategy och samtidigt har en stark innovationsförmåga, står i pool position för att vara uthålligt lönsamt och framgångsrikt!

Vår egen mission, på Innovation 360 Group, är att mäta och utveckla företagens (och världens) innovationsförmåga och när vi kombinerar våra metoder och verktyg med Blue Ocean Strategy-verktygen slår det verkligen gnistor!

Vi hjälper och lär våra kunder och uppdragsgivare att innovera nya blå oceaner i ett tempo som konkurrenterna helt enkelt inte hinner med. Så fort konkurrenterna börja kopiera för att ta igen försprånget hoppar våra kunder över till en ny innovativ blå ocean, och åtnjuter då återigen en tillfällig monopolistisk affärsmodell med god lönsamhet.En affärsmässig ”sweet spot” uppstår och det är det starkaste vinnarkonceptet vi känner till efter alla år som operativa ledare och managementkonsulter.

Att den nya utökade upplagan av Blue Ocean Strategy nu även finns på svenska gör den ännu mer tillgänglig för den svenska marknaden. Den nya grafiska formen gör den dessutom väldigt lättläst. Den nya upplagan tycker vi fungerar utmärkt både för självstudier, studiecirklar och som kurslitteratur. Och självklart fungerar den även som en inspirationskälla för alla som praktiserar innovationsarbete med tydlig koppling till strategi.

Vår uppmaning till dig är: Läs den! (även om du läst den förra upplagan tidigare)

Den är viktig!

/Sten & Magnus

Författare av förordet till den svenska utgåvan av Blue Ocean Strategy samt verksamma på

INNOVATION 360 GROUP

www.innovation360group.com

sten.jacobson@innovation360group.com

magnus.penker@innovation360group.com

 

blueoceanstrategy_120Nyfiken på mer? Läs då Renée Mauborgne och W. Chan Kims ”Blue Ocean Strategy”. En banbrytande bok som utmanar traditionellt strategitänkande. Den har blivit ett globalt fenomen, en internationell bästsäljare som översatts till 43 språk och sålts i 3,5 miljoner exemplar. Nu med två nya kapitel, ett utvidgat tredje kapitel och ett genomgående aktualiserat innehåll, är boken mer relevant än någonsin. En av 2000-talets viktigaste strategiböcker.

 

Om författarna

W. Chan Kim är direktör vid INSEAD Blue Ocean Strategy Institute och innehar Boston Consulting Group Bruce D. Henderson-professuren i Strategy and International Management vid INSEAD i Frankrike.
Renée Mauborgne är Distinguished Fellow och professor i strategi vid INSEAD. Hon är också direktör vid the INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

Beställ boken här

Läs mer om boken här

Förstå omvärlden och du slipper obehagliga överraskningar

Vad har Sepp Blatter och Sverker Martin-Löf gemensamt med Niklas Zennström och Daniel Ek? Jo, alla fyra har högst påtagligt, men på olika sätt, påverkats av omvärldshändelser. I Blatters och Marin-Löfs fall när de inte i tid uppmärksammade hur omvärldens värderingar ändrades. En korruptionskultur i FIFA och en vänskapskultur i SCA var inte länge okey och båda herrarna fick lämna sina positioner under mer eller mindre dramatiska former. För Zennström och Ek var det tvärtom. De uppmärksammade tidigt nya trender och mönster kring den digitala verkligheten och kunde med hjälp av Skype respektive Spotify dra nytta av sin omvärldskunskap och göra minst sagt goda affärer.

Read More

Three ways to win a pitch using diagrams  

  1. Use a pyramid to work out genuine prospects
  • Draw a pyramid with three bands.
  • The top section represents people who understand your company’s offer. These will be existing or past clients, or very hot prospects.
  • The middle band is people who might understand or require what you do, but who need persuading or educating, which takes up your business development time.
  • The base is people who never will, or will take a very long time to convince.
  • By populating the sections with prospect names or quantities, you will have an immediate grasp of what the new business strategy should be.
Read More

A message from William Ury

It started as a joke.

When Roger Fisher and I co-authored ”Getting to Yes” twenty-five years ago, friends would joke about the next book being “Getting to No”. There was even a cartoon that appeared in the Boston Globe at the time in which a man in a suit was asking a librarian for a good book on negotiation. “This one is quite popular,” the librarian answered, handing him a copy of ”Getting to Yes”. “Yes isn’t what I had in mind,” the man countered.

Then there was a dawning insight. A few years after ”Getting to Yes” was published, I had breakfast with Warren Buffett, the well-known and extraordinarily successful investor. He confided in me that the secret to creating his fortune lay in his ability to say No. “I don’t understand your work on getting to Yes,” he half-joked. “My work centers on saying No. I sit there all day and look at investment proposals. I say No, No, No, No, No – until I see one that is exactly what I am looking for. And then I say Yes. All I have to do is say Yes a few times in my life and I’ve made my fortune.”

Read More

5 saker som framgångsrika chefer har gemensamt

Har du någon gång funderat på varför vissa chefer lyckas mycket bättre än andra? Varför vissa har mycket nöjdare medarbetare eller åstadkommer mycket bättre resultat? Det finns självklart många olika anledningar till det, men det finns också några saker som framgångsrika chefer har gemensamt.

 

De vet att jobbet som chef ska vara roligt

Framgångsrika chefer vet att det är viktigt att ha roligt på jobbet. För att orka hantera tuffa situationer och ha energi över till alla kunder och medarbetare så behöver man gilla sitt jobb. Kostar jobbet mer energi än det ger så tar energin med tiden slut.

Så vad i jobbet som chef är det du motiveras av? Vad är det som ger dig energi? Hur kan du få mer av det? Hur kan du minska det som kostar energi?

Read More
Sida 10 av 26« Första...89101112...20...Sista »