Three ways to win a pitch using diagrams  

  1. Use a pyramid to work out genuine prospects
  • Draw a pyramid with three bands.
  • The top section represents people who understand your company’s offer. These will be existing or past clients, or very hot prospects.
  • The middle band is people who might understand or require what you do, but who need persuading or educating, which takes up your business development time.
  • The base is people who never will, or will take a very long time to convince.
  • By populating the sections with prospect names or quantities, you will have an immediate grasp of what the new business strategy should be.
Read More

A message from William Ury

It started as a joke.

When Roger Fisher and I co-authored ”Getting to Yes” twenty-five years ago, friends would joke about the next book being “Getting to No”. There was even a cartoon that appeared in the Boston Globe at the time in which a man in a suit was asking a librarian for a good book on negotiation. “This one is quite popular,” the librarian answered, handing him a copy of ”Getting to Yes”. “Yes isn’t what I had in mind,” the man countered.

Then there was a dawning insight. A few years after ”Getting to Yes” was published, I had breakfast with Warren Buffett, the well-known and extraordinarily successful investor. He confided in me that the secret to creating his fortune lay in his ability to say No. “I don’t understand your work on getting to Yes,” he half-joked. “My work centers on saying No. I sit there all day and look at investment proposals. I say No, No, No, No, No – until I see one that is exactly what I am looking for. And then I say Yes. All I have to do is say Yes a few times in my life and I’ve made my fortune.”

Read More

5 saker som framgångsrika chefer har gemensamt

Har du någon gång funderat på varför vissa chefer lyckas mycket bättre än andra? Varför vissa har mycket nöjdare medarbetare eller åstadkommer mycket bättre resultat? Det finns självklart många olika anledningar till det, men det finns också några saker som framgångsrika chefer har gemensamt.

 

De vet att jobbet som chef ska vara roligt

Framgångsrika chefer vet att det är viktigt att ha roligt på jobbet. För att orka hantera tuffa situationer och ha energi över till alla kunder och medarbetare så behöver man gilla sitt jobb. Kostar jobbet mer energi än det ger så tar energin med tiden slut.

Så vad i jobbet som chef är det du motiveras av? Vad är det som ger dig energi? Hur kan du få mer av det? Hur kan du minska det som kostar energi?

Read More

How much is an hour of your time worth?

The answer is shocking – and liberating. There are some things we nearly all do that have very little value, perhaps £10 an hour or less. For example:

  • Chores such as cleaning, washing clothes, or shopping
  • Writing and answering routine emails
  • Answering the phone
  • Organizing your PC or sorting your papers
  • Most meetings
  • Checking the news

 

Typically, most of our time is spent on low value activities.  Yet managers and entrepreneurs also take some actions which have much higher value, say £1,000 an hour, such as:

  • Deciding to hire a new person
  • Mentoring a colleague – a few minutes or a word of encouragement at the right time can make a huge difference to the person
  • Firing a failing manager
  • Eliminating a problem for your customers or colleagues
  • Simplifying your unit’s processes and organization
Read More

Hindras människor, så hindras verksamheter från att utvecklas.

Vi vet att människor hindras av en massa dumheter på jobbet. Glastak, fördomar, härskartekniker, gubbvälde, nepotism, nervositet, dålig självkänsla, myter, gamla vanor och dammiga strukturer. Och hindras människorna, så hindras verksamheterna från att utvecklas. Men dumheterna går att besegra, med din hjärna. Ta upp kampen nu i höst. Förbered dig med en klok bok. Alla tjänar på det. Du själv. Ditt företag. Och hela Sverige. Fyll på med ny kunskap, kraft och inspiration hos www.libershop.se

Dags att bryta normerna i arbetslivet

Sitter du på samma plats vid köksbordet varje morgon när du äter frukost? Om så är fallet är du långt ifrån ensam om att göra det. De flesta val vi gör varje dag kanske upplevs som resultatet av välgrundade beslut, men det är de inte. De är vanor. Vi åker till jobbet ungefär samma tid varje morgon, vi åker samma väg, sätter oss i samma stol (även om man får sitta var man vill), äter lunch med samma personer och går hem samma tid som dagen innan. Människor är experter på att skapa vanor. Vi upprepar aktiviteterna snarlikt dag efter dag utan att egentligen reflektera över det. Enligt vissa studier utgör vanor mer än 40 procent av vårt beteende.

Read More

Men sen då?

Bästa platsen, de finaste sakerna, kompetenta medarbetare, marknadsföring av världsklass – men sen då? Allt är som bäddat för succé men ändå uteblir den för så många. Vi ser det hela tiden. Stora eller små företag som slår upp portarna i stor förväntan. Nu ska affärsidén förverkligas och det är bara kunderna som ska komma och ta emot det som erbjuds. För många av dessa företag så slutar det hela i moll. Intäkterna är inte tillräckligt stora för att bära verksamheten och för de som inte har stora skattkistor att ösa ur måste portarna snart slås igen.

Produktutveckling, design, kurser för medarbetare i försäljning och service, reklam och marknadsföring, kommunikation, varumärkesidentitet, CRM och servicetänkande. Det finns mycket att arbeta med för att i slutänden nå det enda och viktigaste målet:

Att någon ska komma till just oss!

Read More

3D mål är smartare

Detta är den första av tre artiklar om 3D-mål.  

Idéen om SMARTA mål lanserades i 1981 och 34 års forskning och utveckling har gett nya tankar om hur man åstadkommer förändring. 3D mål handlar om att arbeta på tre samstämmiga nivåer:

  • Rutiner – det man gör regelbundet.
  • Mål – det man uppnår.
  • Visioner – det som driver en.

Alla tre behövs, och måste vara i samklang. Även om man kan vara mera fokuserad på en eller två av dem vid en given tidpunkt.

Rutiner
Rutiner är de handlingar vi gör utan att tänka eller göra medvetna val. Upp till 40% av våra dagliga handlingar går på rutin, våra vanor är i stor utsträckning våra liv. De senaste 10 åren har forskning gett en mycket tydligare bild av har vanor bildas och ändras.

Vanor består av tre delar:
Utlösare. Något som sätter igång ett beteende. Det kan vara en tid på dagen, en plats, en känsla eller en tanke. När jag var VD lärde jag mig att det var tiden jag var på väg någonstans som var mitt utrymme för reflektion (detta var före mobiltelefonerna). Så fort jag kom utanför kontoret (utlösare) på väg någonstans letade jag i tanken reda på en olöst fråga och började tänka på den. Det blev med tiden helt automatiskt.

Det man gör när man möter utlösaren, t ex börja lösa problem.
Belöning. Det som gör rutinen uppskattat och som förstärker den. Till exempel tillfredsställelsen av att hitta en lösning. Belöningen är viktig för att skapa en ny rutin.

Vanor lagras rent fysiskt i våra hjärnbanor och kan inte tas bort när de väl har etablerats. Man kan däremot skapa nya vanor som ersätter de gamla, genom att man sätter in en annan rutin och en annan belöning. När man blir sugen på en cigarett tar man ett tuggummi istället.

För att skapa en ny vana krävs fem steg

  1. Beskriv rutinen som den är nu. Vad är det man gör som ska bli annorlunda?
  2. Experimentera med nya belöningar. Vad är det egentligen man vill uppnå med den nya vanan? Prova olika belöningar för att se vad som fungerar bäst.
  3. Identifiera utlösaren. Vad är det som sätter igång en? Det handlar som regel om en av fem faktorer: plats, tid, känslor, andra människor samt handlingar som kommer strax före.
  4. Formulera en plan. Beskriv den nya beteendeloopen, vad är utlösaren, vilken rutin sätter den igång, hur ser belöningen ut efteråt?
  5. Öva den nya planen tills den går på automatik.

Använda rutiner för förändring
Rutiner är annorlunda än mål. Att springa Lidingöloppet nästa år är ett mål, något man uppnår, bockar av, och går vidare. Att springa tre gånger i veckan är inte ett mål, det är en rutin, man etablerar den och låter den fortsätta så länge den ger de resultat man vill nå. I allt förändringsarbete behöver man tänka på vilka rutiner som kan föra fram till de resultat man önskar.

/Søren Holm
Søren Holm är en av författarna till boken Chefen som coach.

img.phpOm boken
Det här kan vara den viktigaste och mest användbara chefsboken någonsin för dig. Som chef finns det enorma vinster och möjligheter med att bli bra på att coacha dina medarbetare. Mest grundläggande är bättre resultat. Chefer använder coaching för att lyckas, det är själva syftet med coachande samtal. Forskning och erfarenhet visar många positiva effekter när chefer coachar.

Läs mer om boken
Bläddra i smakprov
Köp boken här

 

 

 

Facilitering

Ett ledarskap i utveckling

Facilitering har varit under utveckling i över 50 år. Det är en väl definierad ledarskapsterm som bygger på ordet facilie som betyder ”lätt att göra”. Idag talar man om Gruppfacilitatorer, som i möten hjälper gruppen att lösa en uppgift, fatta beslut och ta ansvar för resultatet; Facilitativa ledare, som skapar en kultur av samarbete där beslutsfattandet delegeras för att få de bästa idéerna från alla; Facilitativa lärare, som i klassrummet skapar en miljö där eleverna får stöd att inhämta kunskap och förvärva färdigheter meningsfulla för dem.

Read More

Vägen till ditt nya arbete handlar om kyla, effektivitet och självförtroende

För drygt ett år sedan lanserades vår bok ”Vägen till ditt nya arbete – en handbok för jobbsökare”. Glädjande nog har vi fått mycket positiv respons från såväl recensenter som läsare.

Vad behöver man då tänka på för att hitta sitt nya arbete? Att söka ett nytt arbete, internt eller externt, kan mycket väl liknas vid ett schackspel. En bekant till författarna är sedan länge en skicklig schackspelare och enligt henne så behövs det tre ingredienser för att bli duktig på spelet. Dessa är kyla, effektivitet och självförtroende.

Read More
Sida 10 av 25« Första...89101112...20...Sista »