Upphandling utan dialog ger sämre anbud

Är upphandling en dröm eller mardröm för dig? Oavsett vilken finns det alltid en förklaring till varför du hamnat där du är. Vilket scenario känner du igen dig i och hur har du kommit dit? 

Ser din dag ut så här…Läge A
Du är den lyckade upphandlaren som studsar upp ur sängen varje morgon av glädje för att ännu en ny dag få jobba med offentlig upphandling. Du har en självklar plats i ledningsgruppen och får gehör för de viktiga upphandlingsfrågorna. Tack vare e-faktureringssystem så vet du att alla fakturor betalas korrekt, och inte alls om de inte stämmer. Dina kollegor i verksamheten är intresserade av upphandling, eller den ”goda affären” som det normalt kallas på ditt jobb. Rätt personer engagerar sig när det är dags för upphandling, det vill säga rätt kompetenser samverkar både före, under och efter upphandlingen. De har tid för detta.

Read More

Offentlig upphandling, är det så jäkla krångligt som alla säger…

Sett till framställningen i media, så måste offentlig upphandling vara en av det absolut mest komplicerade disciplinerna i Europa. Nästan alla instämmer i att det är alldeles för invecklat, nästan omöjligt. Det krångliga regelverket står i vägen för bra affärer, är en annan åsikt som ofta framförs.

Det är klart att det är svårt när man inte kan det. Precis som jag kan tycka att mandarin verkar svårt. De flesta som uttalar sig om svårigheterna i offentlig upphandling, är ofta personer som sannolikt inte besitter någon fördjupad kunskap i ämnet. Som exempel när det avslöjades att SÄPO haft en Bond-fest, så var det upprörande att den kostat sex miljoner, att den inte upphandlas på rätt sätt var sekundärt. Vissa proffstyckare kunde till och med förstå att man inte upphandlat festen eftersom det var alldeles för svårt, det där med offentlig upphandling. Eller som advokatsamfundets generalsekreterare,  A.Ramberg uttrycker på sin blogg: http://annerambergs.wordpress.com/2012/08/29/om-s-k-avslojanden-och-fakturajournalistik/

Read More

Förbättringsarbete, engagemang och delaktighet!

Finns svaret i belöningssystemet? Läs Mikael Cäkers reflektioner…
Vad får oss, var och en, att vilja bidra i förbättringsarbetet? Denna fråga väcker genast motsatsfrågan; vad får oss att inte vilja bidra?

Frågan kring engagemang, att engagera och vara engagerad, är central i själva tankesättet bakom det praktiska förbättringsarbetet. Nyligen hade jag deltagare i en workshop som fick mig att reflerktera  ytterligare kring vad som skapar engagemang. Gruppen bestod av deltagare som även omfattade några vi inte mött tidigare. Intressant var att notera skillnaden mellan deltagarna. De som undrade hur de kunde skapa engagemang bland medarbetarna och de som undrade hur de skulle ta hand om allt engagemang.

Read More

Attraktiv arbetsgivare – spelar det roll eller är det mer ett spel för gallerierna?

Att vara en attraktiv arbetsgivare över tid är en av de största konkurrensfördelarna för smarta företag. Direkta kostnader för att attrahera och behålla rätt medarbetare sätts sällan under lupp men när medarbetarnas hjärnor och motivation utgör upp till 80% av företagets värde är det nog dags att ta sig en funderare hur man kan jobba smartare med dessa frågor. Proud people perform  – dina egna ambassadörer.

Ofta har ledningsgruppen bättre koll på de bärbara datorernas avskrivningskostnader och storkundens uppfattning av en som leverantör – men vet inte om halva arbetsstyrkan aktivt söker sig bort från företaget eller hur man uppfattas som arbetsgivare utanför sin egen krets. Du känner säkert till dina kunders preferenser bättre än dina egna medarbetares – men det är ju de som ska leverera till kunden…

Read More

En styrelse blir aldrig bättre än sin ordförande

I en alltmer komplex och snabbrörlig omvärld ökar kraven på ett effektivt styrelsearbete i såväl stora som små verksamheter. Förändringsberedskapen måste vara stor och styrelsen måste aktivt bidra till att skapa värde i bolaget.


För att skapa värde i verksamheten, behöver styrelsen idag en styrelseordförande som fungerar som ledare för styrelseteamet, och som dessutom är spindeln i nätet för en rad andra intressenter i och kring bolaget – en kraftig förändring bort från den tidigare traditionella ordningsmannarollen. Att kunna hantera styrelseordföranderollen och dess ansvar i praktiken med god kunskap om teorin är nyckeln till en utveckling av verksamheten. Att våga göra styrelsen till en konkurrensfördel, inte en hämsko.

Read More

Det mest inspirerande jag hört

Jag, Linus Jonkman är en cyniker. Tveklöst kommer jag bli den där griniga gubben som bär byxorna löjligt högt och skriker på tv:n. Skeptisk är jag till sockerströdda påstående som  att ”alla är ämnade för stora saker”. Jag tuggar Werthers original och fnyser åt samtidsklyschor som att ”universum har en plan för oss alla”. Jag tror inte alls att det händer fantastiska ting automagiskt medan vi passivt väntar på utdelning från tur/ödet/postkodslotteriet. Nej, hårt arbete, tålamod, disciplin och engagemang är skeptikerns förklaring. Ingemar Stenmark sa det bra: ”Ju mer jag tränar desto mer ’tur’ får jag”. Kanske är det en effekt av min uppväxt på sjuttiotalet men detta är min sotiga världsbild. Med det sagt, vill jag berätta om något som jag ovanligt nog finner vansinnigt inspirerande.

Read More

Varför struntar företagen i lusten och passionen?

De flesta företag beskriver vad som skall göras i strategimaterial och affärsplaner. Men sällan står det något om den passion och de attityder som krävs. En uppskattning är att företag skulle kunna öka sin produktivitet med cirka 30 procent, genom att fokusera mer på attityd och passion än på siffror och oinspirerande planer.

 

I snabbväxande företag och i challengerföretag – sådana som vill förändra världen – måste alla vara med och driva. Det krävs självdrivande medarbetare, som agerar självständigt utifrån företagets övergripande mål och värderingar.

Då duger inte traditionellt ledarskap. Ingen självdrivande medarbetare motiveras av chefer som styr med detaljer. Istället behövs ett inkluderande ledarskap som skapar handlingsutrymme för den självdrivande medarbetare.

Read More

Jämställdhetsarbetet förbättrade Ericssons effektivitet med nära 10 procent!

Vad är det som gör att män för det mesta hamnar i toppen och tar ledningen i företag och verksamheter? Trots att utbudet av kvinnor med konkurrenskraftig kompetens stadigt ökar, så envisas dessa mönster med att återuppstå. Hur påverkar detta företagens innovationskraft, och vad innebär det för Sveriges konkurrenskraft?

I boken Genusmedvetet ledarskap, berättar vi om ett antal företags framgångsrika resa från ickefråga till tillväxtfråga. Där exempelvis Ericssonfabriken i Hudiksvall genom sitt jämställdhetsarbete synliggjort normer som hämmat verksamheten. Resultatet är ökad effektivitet och en attraktivare arbetsplatskultur. 

Read More

Dessa trender möter vi i affärskriget!

Vi kan spåra ett förändrat beteende hos professionella inköpare av kvalificerade produkter, varor och tjänster. Det som tidigare har varit inne har nu blivit ute, och tvärt om.

Från då till nu
Inköpsfunktionen har fått en ny och viktigare roll. Förändringarna har varit stora. Idag möter vi professionella inköpare som har helt nytt fokus. Så här kan det se ut:

 

Read More

Varför Value Selling? Det är väl bara att höja priset!

Under många år av affärskonsulting ute i företag har jag förvånats över hur mycket det satsas på utveckling och produktion av nya produkter/tjänster – och hur liten satsningen är på att verkligen få bra betalt för den kundnytta om skapas. Ändå vet vi alla hur stor betydelse priset har för företagets lönsamhet. En prishöjning ger ju effekt direkt på resultatet!

Value Selling är det som saknas när det gäller att få bra betalt för alla de kundvärden som leverantören lagt så höga framtagningskostnader på. Vid Value Selling sätts det ett kundunikt värde på varje faktor som påverkar kundens lönsamhet och kundens fokus flyttas från priset till lönsamhetspåverkan.

För att lyckas kräver Value Selling –

Read More
Sida 20 av 25« Första...10...1819202122...Sista »