Fler lögner, ökad desinformation och utbredd propaganda

Det finns en märklig paradox i dagens samhälle. Internet och sociala medier ger alla tillgång till mer information och transparensen ökar. Alla har möjlighet att söka efter fakta och ”sanningar”. Som medborgare har vi rätt att kräva av politiker och beslutsfattare att de är öppna, tillgängliga och sanningsenliga i sina jobb. Att de inte medvetet förvanskar fakta eller stoppar undan obehagliga sanningar. Samma krav ska vi som kunder ställa på ledare i näringslivet eller som medlemmar i en organisation.

I stället ser vi ökad desinformation och propaganda i samhällsdebatten. När ledare som Donald Trump och Brexit-anhängarna i Storbritannien medvetet ljuger – eller åtminstone för fram många ”alternativa fakta” – då har vi en ny situation i demokratin.

Hur ska ledare i företag, organisationer och myndigheter hantera den här situationen? Det behövs nya riktlinjer och en tydlig process för att kunna ta beslut. Här är ett förslag på checklista:

1. Vad är sant? Vad vet vi, vad vet vi inte, vad vet vi bara delvis?

2. Vad är relevant i vår situation/inför vårt beslut? Vilka fakta ska vi nedprioritera – och vilka fakta är helt avgörande?

3. Vilka utgångspunkter har vi i vår diskussion? Hur balanserar vi känslor och fakta, hur hanterar vi tidigare erfarenheter och vår vision av möjligheter och hot inför ett beslut?

4. Vilka alternativa utgångspunkter finns? Hur skulle personer i andra organisationer, med andra värderingar etc hantera situationen inför beslutet?

5. Hur lägger vi fast vad vi ska utgå från som ”sanning”? Vilken process ska en ledningsgrupp/en projektgrupp använda?

6. Vilka åtgärder genomför vi utifrån vår analys? Resultatet av steg 1-5 ovan blir att genomföra åtgärder.

Sanningen har aldrig varit så viktig som nu.

/Peter Erikson

Läs mer om boken Planerad kommunikation här.4712248ot

Om författaren
Peter Eriksson är en av Sveriges mest erfarna kommunikationschefer, med erfarenhet från bland annat TCO och Telenor. Han har också drivit flera av Sveriges största PR-konsultföretag som vd och delägare. Idag arbetar han som konsult inom strategi, ledarskap och förändringsprocesser. Han är ofta anlitad föreläsare och seminarieledare.