Den oväntade sanningen om hur du känner igen talang


Den oväntade sanningen om hur du känner igen en talang

När HR-specialisterna Towers Watson analyserade beteendet hos talanger i arbetslivet kom de fram till en sak som kan verka motsägelsefull. Efter att ha talat med 12 000 topptalanger fann de en återkommande attityd som förbryllade dem.

Den första insikten var att talanger generellt har en betydligt positivare bild av sin roll och sin arbetsgivare än andra på företaget. Detta kanske du tycker ligger helt i linje med förväntningarna? Den andra attityden de fann hos talanger är kanske intressantare.

Börja med att fundera på detta:

Read More

En grupp är en grupp är en grupp…?

De flesta chefer leder en grupp anställda. Det är ett antal personer som jobbar tillsammans, ibland med lika och ibland med helt olika arbetsuppgifter. När man som jag är ute på olika arbetsplatser som extern konsult, och kan betrakta dessa grupper med ett utifrån-perspektiv, är det tydligt hur olika de är. Olika, inte bara mellan olika arbetsplatser, utan även de arbetsgrupper som jobbar sida vid sida, kanske till och med samma typ av arbetsuppgifter och under samma chef.

Read More

PlayStation-generationens Digitala Cowboys efterfrågar modiga ledare

Redan i juni 2009 började jag få lite problem med hälsan. Efter tusentals flygresor och möten över hela världen var det dags för mig att sluta. Det låter dramatiskt, men när jag hamnade på intensiven insåg jag att vår tid här på jorden är begränsad. Än viktigare var att jag bestämde mig för att använda resten av min tid till det som betydde mest för mig. Jag var då 38 år, pappa till två barn, en nörd som passerat bäst före-datum, helikopterpilot och framgångsrik företagsledare.

Read More

Var bra!

Det är mycket viktigare att vara bra än att säga att man är bra. Det är både självklart och naturligt. Eller? Företag och organisationer agerar ofta som om detta vore århundradets nyhet, vilket det faktiskt till viss del är.

Idag finns det för de flesta företag en stor outnyttjad potential att bli bättre, att koncentrera sina resurser på att addera äkta värde till sina kunder snarare än att försöka övertyga dem om hur bra man är med mördande reklam. Både kommunikationen kring en produkt eller en tjänst och själva produkten eller tjänsten går oftast att förbättra med enkla medel.

Read More
Sida 26 av 26« Första...10...2223242526