Vad är egentligen friidrotts-SM i stafett värt?

Vem bryr sig? – undrar sannolikt de allra flesta, men med ännu större sannolikhet vill jag hävda att nära nog allt har ett värde för åtminstone någon.
Jag läser i vår lokala morgontidning att det idag på IP (Idrottsplatsen alltså) är stafett-SM i friidrott. Fart och spänning utlovas, men sen står det inte så mycket mer. Eftersom jag själv är en gammal stjärna (man minns det man vill) och eftersom jag bor så nära, tänker jag att “det vore trevligt att kolla upp”. På Internet hittar jag fakta om tider, startlistor och … biljettpriser. “Kostar det!?”, reagerar jag.Hmm… omtumlande. Nu måste jag ju ta ställning. 50 kr/dag står det att priset är. Är det värt det? Jag tänkte ju bara kolla lite grann. Betalar jag inträde känner jag att det hela behöver övervägas och planeras lite mer. En fråga om ansvar kan jag tänka. Jag menar, vad har jag för alternativa sätt att använda 50 kr? Det är pengarna som gör det laddat. Pengar är tillkommet för att underlätta byte av tjänster. Jag har gjort saker som gett mig pengar och för dem kan jag skaffa mig saker som andra gör för mig. Ju mindre pengar jag har, desto mer selektiv behöver jag vara med vad jag använder dem till.

Vad är det då värt, friidrotts-SM i stafett alltså? “Fart och spänning” kan jag få via en hyrd DVD och det kostar inte mer än 40 kr och visst brukar väl en vanlig fotbollsmatch i superettan kosta åtminstone 150 spänn? Helt plötsligt blir de aviserade 50 kronorna i inträde “lite för billigt”. De signalerar en ganska tafflig upplevelse. Hmm… igen. Men, just nu, efter moget övervägande, känner jag att min egen smärtgräns går vid 300 kr i inträde. En kombination av att jag är öppen för en stunds nostalgi, att jag förstår det behövs intäkter till att bjuda de i övrigt obetalda funktionärerna på kaffe och korv, att vädret är fint och att sonen vill följa med. “Fart och spänning”, nja… det är inte det jag betalar för. Idag.

PS. Jo, det finns finurliga metoder att ta reda på det optimala kommersiella värdet av en vara/tjänst. Läs min bok, så får du veta hur. DS.

Christer Johansson
(Detta blogginlägg är först publicerat på Christers egna blogg www.kollarupp.nu )
Kontakt: E-post: rechem@live.se samt www.kollarupp.nu
Aktuell med boken: Markandsundersökningar på riktigt