Problemet med yrkesrasism och personlighetstester

Du befinner dig i ett kontorslandskap fullt av telefonförsäljare. Scenen utspelas i södra Sverige och innehåller det som kan förväntas. Långa bänkrader huserar unga, hungriga människor. Det är en miljö där utåtriktade människor med färgstarka personligheter (och ibland pompösa egon) tävlar mot varandra varenda minut av dagen. De är drivna, rakryggade individer med en självuppfattning som knappt får plats i deras rosa piké-tröjor. Om du talar med dessa förmågor uppfostrade under självkänslans decennium, kommer de att berätta saker som att jag har talets gåva eller ge mig tre år så är jag VD här. Verkligheten kommer antagligen att matcha dina fördomar av en arbetplats byggd kring provisionsbaserad försäljning.

Som i alla säljorganisationer finns det stjärnsäljare, på den punkten är detta inget undantag. Det som är anmärkningsvärt är ljusstyrkan på den skarpaste talangen i detta företag. Emma är en ung linblond tjej som konsekvent drar in en mastodontprovision vecka efter vecka, månad efter månad. Hon äger de andra säljarna med sin försäljningsstrategi och hennes namn ligger ohotat parkerat överst på resultatlistorna. Det du säkerligen funderar på nu är hennes gyllene formel. Vad är hennes hemlighet?

Read More

Våga utmana möteskulturen

Enkätundersökning visar att ca 80 % av mötesdeltagare upplever att mötena har låg kvalitet och sällan känns meningsfulla. Anmärkningsvärt är att ledningen oavsett organisation fortfarande inte ser detta som något större problem. Kan det bero på att högre chefer ägnar större delen av sin tid i möten? Enlig Wall Street Journal ägnar de högre cheferna 8 timmar om dagen i möten. Svårt att klandra cheferna, som försöker vara närvarande vid alla möten och samtidigt försöker sköta sitt arbete med hjälp av smarta telefoner och laptops.

Genom mina kurser får jag höra från kursdeltagarna, att möteskvaliteten stadigt försämras och att mycket lite görs för att ändra på den dåliga möteskulturen, Det uppskattas att ca 30 % av en verksamhets hela resurser åtgår till möten av olika slag. Det senaste årtiondet har en omfattande effektivisering genomförts inom näringsliv och förvaltning. Hur kan den stora potential till förbättring, som det effektiva och meningsfulla mötet utgör, undgått alla effektivitetsprogram?

Read More

Slarvar vi bort varumärkesarbetet?

Ja, det hävdar i varje fall varumärkesexperten Tomas Conradi i sin nya bok Tio sanningar er marknadsavdelning mörkar – en ny varumärkesagenda för företagsledningen. I boken sätter han fingret på några av de mest seglivade myterna om varumärkesbyggande och beskriver hur ledningen kan angripa dem i vardagen. Med kapitel som ”Glöm branding”, ”Glöm USP:en” och ”Glöm varumärkesplattformen” gör Tomas Conradi upp med gamla sanningar och visar hur varumärkesbyggandet kan bli ett sätt för företagsledningen att leda företaget till framgång. Frågan är: håller du med?

Här kan du se några klipp där Tomas Conradi berättar om sina tankar. Och här kan du ladda ner Veckans Affärers vitbok Kreativitet är det nya stålet där Tomas skriver om varumärken.

Några som redan skrivit under på Tomas Conradis tankar är Karl-Johan Persson – ”Det här är en mycket bra och praktiskt användbar bok som betonar det vi alltid har arbetat efter på H&M: att affärsstrategin och varumärket är helt sammanflätade” – och Marcus Wallenberg – ”Varumärken byggs underifrån av en stark kultur och en uthållig passion för att alltid leverera hög kvalitet till kunderna. Tomas Conradis slutsatser pekar på att framgångsrikt varumärkesarbete genomsyras av långsiktighet och ihärdighet.”

 

Generalist, javisst?


Det är ett mönster av upprepning som inte kan undvikas ens när du tycker att du uttömt alla detaljer. Du har specifikationen på arbete som ska utföras. Denna är skriven av en välrennommerad designbyrå och beskriver förfarandet ner till minsta skruv. Du känner dig trygg att ge klartecken till projektgruppen att påbörja arbetet. Då harklar sig en vanligtvis ganska tystlåten kollega. Med hes röst undrar han: Har ni tänkt bemöta de spanska lagkraven på att all text ska vara på spanska? Innan någon hinner besvara frågan, krafsar din kollega fram några anteckningar: Det var några saker till jag tänkte på. En halvtimme fylls med ett bombardemang av frågor från din kollega. Trots timid framtoning gör han schweizerost av designdokumentet genom att efterfråga tusen detaljer som utelämnats. I stum förvåning funderar du över hur komplett du trodde dokumentet var och över hur mycket som egentligen saknades. Du har blivit varse hur det är att arbeta med en specialist. 

Read More

Skunkjobb

Många av Sveriges största innovationer har tillkommit genom det som ibland går under benämningen ”skunk work”, eller skunkjobb på svenska. Skunkjobb innebär att anställda inom en organisation driver projekt som de själva tror på och som vanligen inte är direkt sanktionerade eller uppmuntrade av ledningen. Det är projekt vid sidan av, sådana som inte utsätts för kvartalsekonomisk granskning och där sedvanlig rapportering är undantag. Genom att minska på byråkratin och istället fokusera på det kreativa har skunkjobb förmågan att skynda på tiden från idé till kommersiell lansering. Projekten bedrivs i en gråzon, många gånger mellan företag, högskolor och privata initiativ på fritiden.

Read More

Att våga se

Att näringslivet blir tuffare och tuffare är många överens om. Företag vidtar fler och fler åtgärder för att öka produktivitet och avkastning, men det finns ett område som man antingen inte ser eller inte vill se och som kostar företag miljoner i minskad produktivitet, nämligen de jobbiga människorna. Med de jobbiga människorna på jobbet menar jag bland andra de som man irriterar sig på, de som smiter undan, de som är negativa och de som manipulerar. De jobbiga människorna finns på alla arbetsplatser, men det är sällan man orkar göra något åt dem.

Read More

Spår av stenåldern i dagens ledarskap

Evolutionär ledarskapsteori förklarar varför vi väljer chefer efter längd och den elake som vi känner framför den okända snälla. Den bevisar att vi inte gillar mellanchefer eller ledare som vältrar sig i överflöd och varför vi vill veta allt om våra politiker, skriver Sara Henrysson Eidvall i senaste numret av Personal & Ledarskap. Läs mer här: Spår av stenålderns ledarskap

zp8497586rq

Den oväntade sanningen om hur du känner igen talang


Den oväntade sanningen om hur du känner igen en talang

När HR-specialisterna Towers Watson analyserade beteendet hos talanger i arbetslivet kom de fram till en sak som kan verka motsägelsefull. Efter att ha talat med 12 000 topptalanger fann de en återkommande attityd som förbryllade dem.

Den första insikten var att talanger generellt har en betydligt positivare bild av sin roll och sin arbetsgivare än andra på företaget. Detta kanske du tycker ligger helt i linje med förväntningarna? Den andra attityden de fann hos talanger är kanske intressantare.

Börja med att fundera på detta:

Read More

En grupp är en grupp är en grupp…?

De flesta chefer leder en grupp anställda. Det är ett antal personer som jobbar tillsammans, ibland med lika och ibland med helt olika arbetsuppgifter. När man som jag är ute på olika arbetsplatser som extern konsult, och kan betrakta dessa grupper med ett utifrån-perspektiv, är det tydligt hur olika de är. Olika, inte bara mellan olika arbetsplatser, utan även de arbetsgrupper som jobbar sida vid sida, kanske till och med samma typ av arbetsuppgifter och under samma chef.

Read More

PlayStation-generationens Digitala Cowboys efterfrågar modiga ledare

Redan i juni 2009 började jag få lite problem med hälsan. Efter tusentals flygresor och möten över hela världen var det dags för mig att sluta. Det låter dramatiskt, men när jag hamnade på intensiven insåg jag att vår tid här på jorden är begränsad. Än viktigare var att jag bestämde mig för att använda resten av min tid till det som betydde mest för mig. Jag var då 38 år, pappa till två barn, en nörd som passerat bäst före-datum, helikopterpilot och framgångsrik företagsledare.

Read More
Sida 24 av 25« Första...10...2122232425