
Ju mera engagerade medarbetarna är, desto bättre resultat, nöjdare kunder, större lönsamhet och bättre dynamik i företaget. Chefen är den enskilt viktigaste faktorn för att engagera medarbetarna och det är med coachande metoder och förhållningssätt som chefer skapar engagemang.
Gallup, ett av världens största globala opinions- och konsultföretag, har sedan 2009 gjort flera världsomspännande studier av medarbetarengagemang. De har mätt hur engagerade medarbetare är, hur de blir engagerade och vad engagemang får för resultat för företaget. Och de gör med 230 000 anställda i 142 länder. Deras resultat ger starka argument för varför chefer behöver bli bättre på att coacha sina medarbetare.
Läs hela artikeln av författarna till Chefen som Coach här.
Vill du veta mer om coaching och feedback, läs då boken “Chefen som coach” som du hittar här.

With around seven billion people on the planet, plus all the social media, you’d think the last problem we have is loneliness. But you’d be wrong. And loneliness isn’t just a psychological problem. It’s actually bad for your health.
Varje dag kläcks miljoner idéer, men få av dem utvecklas till nya värden på marknaden. Det finns alltså ingen brist på idéer och inte heller saknas det drivna och kreativa människor. Utmaningen för de flesta entreprenörer, oavsett om man vill
Din framgång som mötesledare står och faller med hur pass skicklig du är på att använda frågor. Det är med frågor som du stimulerat tänkandet och väcker intresse hos mötesdeltagarna. Tillsammans med olika relevanta verktyg skapar du engagemang och delaktighet. Du utmanar gruppens samlade intelligens.
Liber har just gett ut två böcker om balanced scorecards (balanserad styrning, eller styrkort). En mest för praktiker, en för högskolestudier. De heter Strategibaserad styrning respektive Balanserad styrning och är båda skrivna av Carl-Johan Petri och mig.
Daniel Kahneman, 2002 års nobelpristagare och författare till den globala bästsäljaren ”Tänka snabbt och långsamt”, konstaterar att när vi ställs inför nya och svåra problem så gäller det att tänka långsamt. Då fungerar inte längre det intuitiva och snabba tänkandet, av den enkla anledningen att erfarenhet och intuition leder oss på villovägar.
Det största misstaget en B2B-säljare kan göra är att ha för bra självförtroende. Att tro för mycket om sin produkt eller tjänst, om sitt varumärke. Att ta sig själv för given.
Marknadsundersökningar är ett bra redskap när de används på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Rätt utförda kan de skapa djupare kunskap om både marknad och kunder, och vara ett verktyg för att följa hur företagets marknadsföringsaktiviteter påverkar kundernas beteende, medvetenhet och attityder. De kan helt enkelt vara ovärderliga som guide till verkligheten, men hur nära sanningen kommer de egentligen?