Sex principer när vuxna lär

adult_learner_notetaking

Jag stötte på Malcolm Knowles’ bok ”The Adult Learner”, och blev förtjust över hur hans principer stämmer så väl överens med tankar kring coaching. Vilket egentligen är självklart, coaching, förändring och lärande är intimt förknippade.

Vuxna lär effektivare när situationen är problembaserad och man hjälps åt, vilket ju också är precis det som kännetecknar ett coachande samtal. Medarbetaren kommer med ett problem som chefen hjälper henne att hitta sina egna lösningar på och ta ansvar för. Medarbetaren vill ha en förändring och behöver därmed oftast lära sig något nytt.

adult-learner

Här är Knowles’ principer för vuxnas lärande:

1. Vuxna motiveras inifrån och styr själva
2. Vuxna hänger upp ny kunskap på egna erfarenheter och kunskap
3. För vuxna är timingen viktig
4. Vuxna behöver se nyttan med det nya
5. Vuxna är praktiska
6. Vuxna elever vill bli respekterade

1 Vuxna motiveras inifrån och styr själva
Vuxna är inte så benägna att lära om de känner att någon annan tvingar dem. De vill ha ett eget ansvar, egen kontroll. Att hjälpa dem att själva inhämta kunskap och ta ansvar hjälper dem att lära. Det hjälper också att visa tillit till att den andre kan, hjälpa henne med frågor och ge återkoppling, det gäller både lärande och coaching.

2 Vuxna hänger upp ny kunskap på egna erfarenheter och kunskap
Vuxna behöver relatera nya kunskap till sådant de redan vet och kan. Ibland är det hjälpsamt att hänga upp det nya på gammal kunskap. Men om den gamla kunskapen till exempel inte längre är relevant riskerar det att hindra lärande. Ett första steg för dig som coachande chef är att intresserat ta reda på vad medarbetaren kan och vet. Medarbetaren kan också få nya insikter om du hjälper henne/honom att undersöka föreställningar och vanor.

3 För vuxna är timingen viktig
Vuxna lär bättre när de behöver kunskapen. Ska jag hålla ett födelsedagstal, är jag till exempel mer motiverad att lära mig retorik än jag kanske skulle varit annars.

4 Vuxna behöver se nyttan med det nya
Vuxna behöver veta nyttan i det de ska lära sig i förhållande till vad de vill åstadkomma. De behöver förstå varför det är viktigt att lära nytt. Hjälp din medarbetare att måla upp den önskade bilden, vad han vill åstadkomma och hur det är då.

5 Vuxna är praktiska
Vuxna har ofta lättare att lära från experiment, situationer i verkliga livet och personliga ”vittnesmål” än på generaliseringar. Det underlättar lärandet att göra och prova rent praktiskt. Att lösa verkliga problem och se hur kunskaperna kan kopplas till deras verklighet.

6 Vuxna elever vill bli respekterade
Ja, så skriver Knowles. Vår övertygelse är att alla elever vill bli respekterade och känna självrespekt i lärandesituationen. När vi lär något nytt, går det inte så bra i början. Hjälp din medarbetare att se framsteg och att påpeka att ”misslyckanden” hör till lärandet. ”Misslyckanden” är i själva verket ofta bekräftelse på att man tillägnar sig något nytt och svårt. Visa intresse, bekräfta framsteg, ge återkoppling, utforska idéer och sträva efter ett jämlikt samtal.

Lena-Sobel-Bild-FörfattargalleriLena Sobel

E-post: lena@sobel.se
Telefon: 0705-56 71 51
Hemsida: www.sobel.se