Kommunikation öga mot öga – del 1

BirgittaAhltorp_VinklatMontage_206Chefer och ledare har minst tre huvuduppgifter. Att staka ut målen, samla gruppen inåt och företräda utåt. Samtliga måste skötas med olika typer av kommunikation, vilket kräver en förmåga att kommunicera på olika plan. Det gäller därmed för alla chefer och ledare att sortera ut vilka kommunikationssystem de ska använda för olika informationsinnehåll och för olika syften.

Trots den digitala utvecklingen är öga mot öga-kontakter ovärderliga sätt att kommunicera med medarbetare. Kommunikation, som sker i dialog med grupper och enskilda medarbetare, är något vi inte kommer ifrån oavsett vilka landvinningar tekniken gör. Det finns i dagens tekniksamhälle en risk för att kunskaper i hur man hanterar personliga kontakter tunnas ut.

Om tekniken tar över på bekostnad av de personliga mötena, kommer allt fler missförstånd att uppstå. Om vi slutar mötas i personliga sammanhang och i stället bara väljer digitala kanaler, blir vi alltmer otränade inför de personliga mötena. Samtidigt kan man skönja nya mot-trender.

Människor blir alltmer lockade av att arrangera just tillfällen till personliga möten. Frukostmöten, speed dating-träffar, events av olika slag är alla exempel på hur öga mot öga-kontakter attraherar, trots en tidspressad tillvaro för många.

De chefer och ledare som vill leda på ett framgångsrikt sätt, har redan förstått detta. De är medvetna om att de måste underhålla sina talanger för att föra personliga samtal. Detta gäller alla slags kontakter: nätverk, arbetsgrupper, ledningsgrupper etc. De kombinerar användningen av sociala medier, intranät och digitala nätverk med en slipad förmåga att nå fram i personliga närkontakter. Förmågan till bra öga mot öga-kontakt, är kärnan i all framgångsrik kommunikation.

/Birgitta Ahltorp

9147116218Nyfiken på mer?

Läs då Birgitta Ahltorps nya bok ”Öga mot öga – en bok om ledarskap och personlig kommunikation” som du kan beställa här.

Här kan du läsa ett smakprov.