Förändringsarbete är svårt, och statistiken visar att två tredjedelar av alla förändringsprojekt misslyckas! Tidplanerna spricker, den ursprungliga budgeten håller inte och många projekt rinner ut i sanden utan att lämna spår i verksamheten. Bara i Sverige förvinner många hundra miljoner kronor per år genom misslyckade förändringsinitiativ. Det krävs ett radikalt skifte i hur förändringsprojekt drivs.
Vad är problemet? Alltför ofta saknar chefer och projektledning en genuin kunskap om förändringsarbetets kärna, om hur människor fungerar. Att leda ett förändringsprojekt handlar inte om att leda projekt utan om att leda människor i projekt! Om man inte vet hur personalen ska mötas i olika faser av projektet får man medarbetare att bli motarbetare.

Om jag skulle starta en e-handel idag så skulle det framförallt kretsa kring Google. Vet du att vissa företag, som tidigare helt och hållet sysslade med sökoptimering på Google, har utvecklat sin affär till att förvärva företag som befinner sig på gränsen till konkurs, trots att de inte kan något om deras bransch. Varför gör de detta? Den enkla anledningen är att de kan sökpositionera företagen så pass bra på Google att det omedelbart driver deras försäljning i en positiv utveckling.


Skål. Ett skummande glas kallt öl är gott. Men den senaste klunken var i kyligaste laget och fastnade på resan ned i halsen. Det stolta, svenska bryggeriets tillika Svenskt Näringslivs ansikte utåt trampade med båda fossingarna i det beryktade klaveret. Då detta skedde i radio såg ingen vad det berodde på, nämligen att han hela tiden betraktade världen genom ett sugrör. Ett smalt dito.
Chefer och ledare har minst tre huvuduppgifter. Att staka ut målen, samla gruppen inåt och företräda utåt. Samtliga måste skötas med olika typer av kommunikation, vilket kräver en förmåga att kommunicera på olika plan. Det gäller därmed för alla chefer och ledare att sortera ut vilka kommunikationssystem de ska använda för olika informationsinnehåll och för olika syften.
Är det dags för nästa steg i karriären? Arbetssökning, oavsett om du söker ett arbete internt eller externt, handlar om att söka rätt arbete. Frågan är dock vad som är rätt arbete för dig? För att hitta ditt nya arbete måste du inventera både dig själv och din omvärld.
Att arbetslivet blir allt tuffare är många överens om. Företag och offentliga verksamheter vidtar fler och fler åtgärder för att öka effektiviteten. Det finns dock ett område som man antingen inte ser, eller inte vill se, och som kostar miljoner i minskad produktivitet, nämligen de jobbiga människorna. De som man irriterar sig på, som smiter undan, som är negativa och som manipulerar.