3D mål är smartare

Detta är den första av tre artiklar om 3D-mål.  

Idéen om SMARTA mål lanserades i 1981 och 34 års forskning och utveckling har gett nya tankar om hur man åstadkommer förändring. 3D mål handlar om att arbeta på tre samstämmiga nivåer:

  • Rutiner – det man gör regelbundet.
  • Mål – det man uppnår.
  • Visioner – det som driver en.

Alla tre behövs, och måste vara i samklang. Även om man kan vara mera fokuserad på en eller två av dem vid en given tidpunkt.

Rutiner
Rutiner är de handlingar vi gör utan att tänka eller göra medvetna val. Upp till 40% av våra dagliga handlingar går på rutin, våra vanor är i stor utsträckning våra liv. De senaste 10 åren har forskning gett en mycket tydligare bild av har vanor bildas och ändras.

Vanor består av tre delar:
Utlösare. Något som sätter igång ett beteende. Det kan vara en tid på dagen, en plats, en känsla eller en tanke. När jag var VD lärde jag mig att det var tiden jag var på väg någonstans som var mitt utrymme för reflektion (detta var före mobiltelefonerna). Så fort jag kom utanför kontoret (utlösare) på väg någonstans letade jag i tanken reda på en olöst fråga och började tänka på den. Det blev med tiden helt automatiskt.

Det man gör när man möter utlösaren, t ex börja lösa problem.
Belöning. Det som gör rutinen uppskattat och som förstärker den. Till exempel tillfredsställelsen av att hitta en lösning. Belöningen är viktig för att skapa en ny rutin.

Vanor lagras rent fysiskt i våra hjärnbanor och kan inte tas bort när de väl har etablerats. Man kan däremot skapa nya vanor som ersätter de gamla, genom att man sätter in en annan rutin och en annan belöning. När man blir sugen på en cigarett tar man ett tuggummi istället.

För att skapa en ny vana krävs fem steg

  1. Beskriv rutinen som den är nu. Vad är det man gör som ska bli annorlunda?
  2. Experimentera med nya belöningar. Vad är det egentligen man vill uppnå med den nya vanan? Prova olika belöningar för att se vad som fungerar bäst.
  3. Identifiera utlösaren. Vad är det som sätter igång en? Det handlar som regel om en av fem faktorer: plats, tid, känslor, andra människor samt handlingar som kommer strax före.
  4. Formulera en plan. Beskriv den nya beteendeloopen, vad är utlösaren, vilken rutin sätter den igång, hur ser belöningen ut efteråt?
  5. Öva den nya planen tills den går på automatik.

Använda rutiner för förändring
Rutiner är annorlunda än mål. Att springa Lidingöloppet nästa år är ett mål, något man uppnår, bockar av, och går vidare. Att springa tre gånger i veckan är inte ett mål, det är en rutin, man etablerar den och låter den fortsätta så länge den ger de resultat man vill nå. I allt förändringsarbete behöver man tänka på vilka rutiner som kan föra fram till de resultat man önskar.

/Søren Holm
Søren Holm är en av författarna till boken Chefen som coach.

img.phpOm boken
Det här kan vara den viktigaste och mest användbara chefsboken någonsin för dig. Som chef finns det enorma vinster och möjligheter med att bli bra på att coacha dina medarbetare. Mest grundläggande är bättre resultat. Chefer använder coaching för att lyckas, det är själva syftet med coachande samtal. Forskning och erfarenhet visar många positiva effekter när chefer coachar.

Läs mer om boken
Bläddra i smakprov
Köp boken här