Det goda bemötandet, forts.

Förra blogginlägget handlade om gott bemötande och nu skall vi titta på hur man skapar det.

Vad är ett gott bemötande? Det finns en hel del grundläggande faktorer som vi människor sätter värde på och behöver. Allt bottnar i bekräftelse. Vi tar och ger varandra bekräftelse på många olika sätt hela tiden, från att vi hälsar på varandra, möter varandras blick, uppträder artigt och iakttar kulturella spelregler.

Men det finns också en annan nivå på bemötandet där vi kan bekräfta eller inte bekräfta varandra i det dagliga arbetslivet. Att lyssna, visa äkta närvaro, att respektera värderingar, att ta och ge återkoppling, att våga vara chef, att vara tydlig, att samarbeta, att kommunicera på alla plan, men också att skapa och förankra visioner, strategier och mål som skapar mening åt alla.

Om företagskulturen stärker detta blir företaget lönsamt, givet att affärsidén är gångbar.

Om man vill skapa en bra kultur finns det två saker att beakta, den ena är det som ger äkta mening och motivation, den andra är känslan av att höra till, att bli bekräftad. Människan är beroende av båda dessa. Tänk dig att du har ett jobb som är mycket intressant och stimulerande men där bemötandet av kollegorna är påfrestande. Eller tänk dig att du har ett jobb som är helt ointressant men där kollegorna är väldigt trevliga? Idealet är naturligtvis att jobbet är intressant och stimulerande samt att kollegorna är trevliga. Men hur många av oss har det så? Undersökningar visar att de flesta arbetande svenskar gärna hade bytt jobb.

Här finner du ett enkelt verktyg som ger dig underlag till att fundera kring både de saker som ger mening och motivation i arbetet och det bemötande du skulle vilja ha på din arbetsplats. Fundera noga kring varje fråga och gör sedan en plan för hur du vill tackla utmaningen att skapa en produktiv företagskultur i din organisation, här och nu!

Rickard Hagtorn, rickard@stratu.nu

Är du intresserad av att läsa mer om boken ”I huvudet på en Chef” eller köpa den?
Besök Libershop.se