Dessa trender möter vi i affärskriget!

Vi kan spåra ett förändrat beteende hos professionella inköpare av kvalificerade produkter, varor och tjänster. Det som tidigare har varit inne har nu blivit ute, och tvärt om.

Från då till nu
Inköpsfunktionen har fått en ny och viktigare roll. Förändringarna har varit stora. Idag möter vi professionella inköpare som har helt nytt fokus. Så här kan det se ut:

 

Tidigare                                                   Nu

Korta relationer                                         Långa relationer
Lagerköp                                                  JIT-leveranser och sekvensstyrning
Administrativ funktion                               Strategisk funktion mot rörelseresultat
Lokal marknad                                          Global marknad
Ankomstkontroll                                        Leverantören kvalitetssäkrar
Egen utveckling                                         Leverantörer som utvecklingsresurs

Enstaka produkter                                     Funktioner
Begränsat samarbete                               Aktiv, Supply Management
Pris                                                           Totalkostnad
Mycket papper                                          EDI-lösning
Hierarkiskt arbetssätt                               Tvärfunktionellt arbete

Fråga dig själv:
– Vad tror du det här kan betyda för dig och din affärsteknik?
– Vad behöver ditt företag utveckla framöver?
– Hur får du med alla andra inom din organisation?

Vi som hjälper dig på traven är; Rolf Laurelli och Caj Neuman. Vi är verksamma inom Svenska Konsulthuset.
Aktuella med boken Makt & strategier – en handbok för Key Account Managers; – tar tag i alla dina funderingar.

E-post: rolf@laurelli.com

Hemsida: www.laurelli.com/rolf
E-post: caj.neuman@konsulthuset.se
Hemsida: www.konsulthuset.se



zp8497586rq