Business behavior engagerar!

En av de saker som verkar reta gallfeber på folk, när det gäller andras nivå på business behavior, är bristen på återkoppling. Jag får ofta höra om hur affärsrelationer avstannar och projekt försenas på grund av dålig återkoppling parterna emellan. Irritation uppstår.

Vikten av god återkoppling är det ämne som engagerar mest i de intervjuer jag genomför i näringslivet. Hela 74 procent av alla de hundratals personer som jag har intervjuat under de senaste fem åren anser att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla. Det är ju verkligen en skrämmande hög procentsiffra. Men å andra sidan, tänk vilken skillnad det går att åstadkomma för de som tar detta faktum på allvar och därför gör aktiva val för att minska den siffran!

Se till att vara tydlig och transparent med hur du vill att återkoppling ska ske i dina affärsrelationer. Det bidrar till trygghet och en vidare vilja till samarbete. Det är också viktigt att inte bara återkoppla så länge allt flyter på bra. Händer det något oförusett i ett projekt så vill du ju ha reda på det. För inte vill du väl fortsätta att göra affärer med en leverantör slutar att kommunicera när något går snett? Att även återkoppla det som negativt är positivt och bygger vidare förtroende.

Nu kan det också vara så att bristen på återkoppling inte alltid är ett medvetet val. Den som förväntas återkoppla kan själv uppfatta att man också gjort det. Det innebär att man faktiskt tror att man har svarat på ett mail eller mess eller förklarat muntligen hur det ligger till. Men mottagaren har inte fått någon information eller har inte förstått.

En förklaring till det kan vara att vår nivå av professionalism lätt påverkas av det sinnestillstånd vi befinner oss i. Det betyder att den som exempelvis är stressad ofta kan reagera med att sticka huvudet i sanden. Man stänger helt enkelt av vissa bitar som man inte anser sig kunna prioritera eller hinna med – det är en mänsklig reflex, som det är alltför lätt att vara omedveten om.

Det är alltid bra att vända på situationen när det gäller business behavior. Tänk bara på hur glad och tacksam du är när en affärsrelation bara flyter på. Istället för att du retar upp dig på det som inte fungerar i kontakten kan ni båda fokusera på själva affären och på hur den kan utvecklas vidare.

I en allt mer konkurrensutsatt omvärld är det affärsmässiga uppförandet något som verkligen kan särskilja medarbetare och företag åt. Ett gott business behavior är positivt för ditt företags affärsmässiga identitet, och påverkar också ditt eget och dina kollegors professionella rykte. Ett gott business behavior är därmed en given framgångsfaktor. Tänk på det!

Annmarie Palm
Relationista

Läs mer om boken Business behavior och köp boken här4712210o

Om författaren

Annmarie Palm är kommunikationsstrateg på företaget Relationista som erbjuder djupintervjuer, föreläsningar och workshops på temat business behavior. Förutom att vara utbildad journalist har hon över 20 års erfarenhet av marknadsföring, affärsutveckling och relationsbyggande kommunikation.