Bästa för kunden är också alltid rätt för företaget

2018 är förståelsen för kunder, kundresor och kundnytta fortsatt låg. Företag litar inte på sina anställda och framför allt inte på sina kunder. Man mäter transaktioner, skapar rutiner, utvecklar strategier och bygger varumärken för att skapa god PR. Konsekvenserna är alarmerande och vi pratar om paradigmskifte inom all handel. Men det är ju ingenting som har ändrat sig!? Om inte kunden ser ett värde i det företaget gör, vad händer då?

För en tid sedan hade jag förmånen att lyssna på Lars-Johan Jarnheimer, ordförande för IKEA koncernen med ett förflutet i bl.a. H&M och Kinnevikkoncernen. Han har jobbat för Erling Persson (H&M:s grundare), Ingvar Kamprad (IKEA:s grundare) och Jan Stenbeck (Kinnevik:s grundare). Lars-Johan fick frågan om vad som förenar dessa tre stora entreprenörer. Svaret kom utan omsvep – kundfokus. Inget stort, inget märkvärdigt, inget konstigt. Bara en outtröttlig nyfikenhet och önskan om att alltid vara kundnärvarande i jakten på det som vid varje tillfälle är bäst för kunden.

Bästa för kunden är också alltid rätt för företaget. Motsatsen är lönsamhet på kundens bekostnad.

/Stefan Friberg

 

Om författarna

Margareta Boström är expert inom konsumentbeteende och arbetar som affärsutvecklare och insightansvarig på en internationellt framgångsrik detaljhandelskedja. Hon har en bakgrund inom projektledning, butikskommunikation och marknadsföring både inom detaljhandeln, den akademiska världen och itbranschen.

Stefan Friberg har lång erfarenhet av försäljning, företagande och entreprenörskap. Han driver en konsultverksamhet med fokus på att få företag att tänka tillsammans med kunden i sina service- och försäljningsintensiva processer.