Är entreprenörskap medfött eller något man kan lära sig?

Jag har jobbat nära två extrema entreprenörer i 12 år och fick under den tiden lust att studera dem närmare. Vad var deras drivkraft? Vad var det som gjorde att de alltid hade sådan energi för det de gjorde? Så att de fick oss andra att bli lika entusiastiska. Var deras egenskaper medfödda eller något de hade lärt sig under resans gång? För att förstå Stadiumbröderna Ulf och Bo (Bobo) Eklöf bättre, letade jag både i och utanför deras sfär. Vad är utmärkande för en entreprenör i allmänhet och gäller det även för bröderna Eklöf? Det här är en del av vad jag kom fram till.

Ett barns naturliga nyfikenhet, vilja att pröva och experimentera sig fram, lära av misstag och sedan glömma dem, är egenskaper som finns kvar hos en entreprenör, medan andra har tappat dem. Det menar Bengt Johannisson som är professor i entreprenörskap vid Linnéuniversitetet/Jönköpings högskola. Johannisson har studerat familjeföretag och entreprenörskap i trettiofem år.

– En annan utmärkande förmåga hos entreprenörer är att de tror på sig själva. De är övertygade om att även om det går fel en eller flera gånger, så går det bra nästa. De är otroligt optimistiska, säger han.

Men entreprenörskapet behöver också kultiveras och odlas fram. Därför har familjen och uppväxtmiljön stor betydelse. Här formas  de värderingar som entreprenören får med sig resten av livet.  Johannisson menar att entreprenörskapet verkar trivas bäst i familjeföretag. Det blir en livsform och där finns ett känslomässigt engagemang och ansvarstagande som involverar alla i familjen

Vad är det då som driver en entreprenör?

Enligt en undersökning av svenska gasellföretag*) avslöjar företagarna två olika drivkrafter:

– de har en dröm de vill förverkliga eller

– de vill göra skillnad och skapa sig en unik egen identitet genom sitt företagande.

r bröderna Eklöf har det mest handlat om att förverkliga en dröm. Hur långt räcker konceptet? Hur långt kan vi ta det här? har varit deras ständiga funderingar. I kombination med deras extrema vinnarmentalitet, att alltid vara bäst på det de gör, har detta varit grunden när de skapat sitt framgångsrika sportbutikskoncept som nu är på väg att ta steget utanför Norden.

Enligt Johannisson har drivkraften oftast väldigt lite att göra med att tjäna pengar, utan det är mer ett bevis på att de har klarat av det de vill göra, att de är dugliga. Deras motiv är ofta att det ska vara kul. De har en passion och lust för det de gör.

Ulf och Bobo brinner för sitt livsverk. De har en energi som gjort att de fått smeknamn som Piff och Puff eller Duracellkaninerna. Man blir berörd, smittad. Det går inte att undvika.

Entreprenörer är också sociala och odlar omsorgsfullt sitt kontaktnät. De vill gärna vara lite annorlunda och gillar när de får motstånd. De ser visioner av hur företaget utvecklas, samtidigt som de är besatta av detaljer.

Ulf och Bobo kan för sitt inre se hur kedjan växer, men är lika intresserade av det dagliga arbetet, att det är rent och snyggt utanför butiksentrén, att störtboxarna är välfyllda, att det finns rätt varor i butiken och att personalen är på tå.

En slutsats jag har kommit fram till är att entreprenörskap är något som alla bär med sig, men som måste odlas, inte minst inom familjen, för att utvecklas till en talang. Denna uppfattning stärks av H&M-ikonen Stefan Perssons uttalande i Dagens Industri (2012-06-13) i samband med att han fick utmärkelsen Årets Företagare 2011: ”Utan talang blir man en ganska bra pianist, men ingen fantastisk pianist. Det hörs ganska snart om man har talang eller inte. Det är likadant med företagande.”

*)Bengt Johannisson & Anders Abrahamsson (2004), Familjeföretagandets gaseller i Sverige. I: F. Bill & B. Johannisson (red.), Entreprenörskapets rationaliteter och irrationaliteter. Studier i entreprenörskap, 2004:2. Växjö universitet, s. 55–88.

Kontaktuppgifter till författaren:
E-mail: sussi@scajo.se, Mobil: 0708 12 51 85, Hemsida: www.scajo.se

zp8497586rq