Tusenkonstnärer – javisst!

Ibland undrar jag över begreppet ”småföretagare”. Antingen är man väl företagare eller också inte? De som jobbar i större företag saknar ofta den överblick, superkompetens och flexibilitet som den så kallade småföretagaren måste ha för att över huvud taget överleva (i professionell bemärkelse).

Min långa erfarenhet säger mig att personer kläckta ur storföretagsvärlden ibland beter sig som nykläckta kycklingar, det vill säga förvirrat, när de av någon anledning ska starta eget företag och upptäcker allt de inte kan.

Med viss ömhet tänker jag på den före detta finansexpert som med stor möda byggt upp ett ”småföretag” och säljer hantverksmässigt tillverkade inredningsdetaljer. Han säger att om han bara hade förstått hur mycket man måste kunna för att möta alla dagens olika företagarfrågor och problem så är det tveksamt om han hade gett sig i kast med det hela. Han har också den svåra vägen lärt sig betydelsen av att lyssna på sina kunder och att kunna sälja – något som han överhuvudtaget inte funderade på i sin tidigare karriär och som nu blivit avgörande för hans framgång, liksom för flertalet andra.

När därför politiker och rekryterare till styrelser förbigår den strålande kompetensreserv som vi (små)företagare består av så blir jag faktiskt provocerad. Vi måste kunna allt från budget till varumärkesuppbyggnad, och snabbt kunna svänga på en femöring utifrån kundernas behov. Vi om några måste ha järnkoll.

Jag föreläser mycket om säljandets betydelse och hantverk, reser över hela landet och ibland internationellt. Det slår mig vilka fantastiska företagare man ständigt träffar – kluriga, målmedvetna, kreativa och med gott grepp om plånboken.

Det är inte antalet nollor i balansräkningen som avgör företagarkompetensen. Ibland kan en och annan nolla faktiskt lyckas hanka sig fram i storföretagen, men de skulle inte överleva en vecka i det mindre företaget utan att bli avslöjade!

Det är synd att media är besatta av att berätta om de relativt få som lyckats sälja sina företag för stora summor. Och det är synd att de uppenbarligen inte tycker att alla vi andra är lika intressanta att skildra, vi tusenkonstnärer, vi som väljer att jobba och utveckla våra (små)företag, varje dag, varje vecka, år ut och år in.

Därför är det särskilt roligt att medverka i initiativ som syftar till att rikta ljuset mot och stärka alla små och medelstora företag, som exempelvis den nya serie handböcker som Liber och tidningen Driva Eget tagit fram, där vi är ett antal experter som vill hylla och peppa de företagare som måste kunna allt och oavsett omständigheterna ständigt leverera på topp.

Ja, må vi leva!

/ Ulla-Lisa Thordén

Läs mer och köp böckerna i Driva Eget-serien här