The secret’s in the sauce!
Häromdagen fick jag kommentaren att min nya bok ”Mänskligt Ledarskap – 10 budord för den (o)fullständige ledaren” kanske tilltalar kvinnor mer än män. Jag hade tidigare inte alls tänkt på det här perspektivet. Kanske huvudsakligen för att jag som ny författare inte visste om boken skulle tilltala någon överhuvudtaget. Men kommentaren fick mig att fundera och det slog mig att det faktiskt är fler kvinnor än män som deltar i de flesta av mina öppna kurser. Kanske är det så att kvinnor som är intresserade av ledarskap läser fler böcker och deltar i fler kurser än män. Kanske känner kvinnor att de måste studera mer för att kunna tävla med männen om de ledarjobb som finns. Och kanske är det också så att min syn på ledarskap är lite mer ”kvinnlig”, åtminstone sett utifrån de traditionella stereotyperna.
Jag försöker ofta påminna mig själv och andra om att våra verksamheter bara är på låtsas. De är en fiktiv konstruktion som egentligen inte finns. Företag som Volvo eller Ericsson är juridiska personer, och alltså inte riktiga personer. Likaså är Göteborgs universitet och Handelshögskolan i Stockholm bara på låtsas, trots att de har funnits i mer än hundra år. Det som är verkligt och äkta i en verksamhet är inte den juridiska strukturen eller organisationsdiagrammet utan mäniskorna och deras relationer.
En ganska vanlig definition av en verksamhet är ett sammanhang där mäniskor samarbetar av sin egen fria vilja runt gemmensamma mål och syften. Utifrån denna definition kan man se att själva verksamheten uppstår utifrån mäniskors viljor, engagemang och intressen. Att man vid någon tidpunkt skapar en juridisk person och en lönelista är bara praktiska åtgärder som har till syfte att underlätta verksamhetens fungerande. De är inte verksamheten.
Det finns en tendens, om det är manligt eller kvinnligt kan jag inte säga, men tendensen finns att fokusera mer på strukturer än på relationer i verksamheten. Men om man vill utveckla en verksamhet eller utveckla sitt eget ledarskap i verksamheten handlar det sällan om strukturer. Det handlar om människor och relationer mellan människor. Vad vill individerna i verksamheten uppnå med sina liv och vilken roll spelar arbetet för dessa människor? Vad vill jag som ledare, för den delen? Och vad kan vi göra för att samordna våra intressen för att skapa störste möjliga engagemang runt våra gemensamma syften och mål?
För att citera filmen ”Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café” från 1991, ”the secret’s in the sauce”. Det är lätt att bli så fokuserad på processer, styrning, reglering, rapportering, uppföljning och organisationsstrukturer att man glömmer bort att hemligheten ligger i våra viljor, relationer, drömmer och besvikelser. De mer strukturella delarna av en verksamhet är inte oviktiga, men de är sällan kärnan. Och kanske är det så att några fler kvinnor än män har insett detta, att framgångsreceptet ligger hos mäniskorna och inte i strukturerna.
/Kelly Odell
Om författaren
Kelly Odell är amerikanen som efter prästutbildning i USA och ekonomutbildning i Sverige gjorde kometkarriär med positioner som chef för Telia Mobile och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar. Han har av Veckans Affärer utsetts till en av Sveriges mest inflytelserika invandrare. Idag arbetar Kelly som föreläsare och ut bildare inom ledarskap, förändring och motivation.
Nyfiken på mer?
Läs då Kelly Odells nya bok “Mänskligt ledarskap – 10 budord för den (o)fullständige ledaren”. I sin bok ger Kelly en uppfriskande syn på ledarskap. Istället för att ge pekpinnar och exakta lösningar vill Kelly bidra till ett bättre förhållningssätt för ledare. Det handlar mer om hur än vad – hur vi tänker runt människor, värderingar, motivation, makt och relationer.