Tala som en coach – 5 vägar till bättre samtal!

Sitter du ofta i samtal med andra människor? Då har du nytta av att lära dig ett coachande förhållningssätt. Det är en metod som professionella coacher använder för att hjälpa klienter i mål. Men det är inte bara coacher som har glädje av den – alla relationer blir bättre om du kan utveckla ditt lyssnande, dina frågor och ditt sätt att skapa närhet till andra.

Målet med coachning är att den som behöver stöd ska komma på svaren själv, snarare än att du ger tips, råd eller förslag. Forskning visar att den som själv kommer med en lösning är mer motiverad att genomföra och vidareutveckla den. Detsamma gäller i alla samtal, oavsett om du pratar med kollegor, medarbetare eller tonåringen hemma.

I Coachboken beskriver Anja Lindberg och Maria Gerlofson de elva färdigheter en coach behöver kunna för att bli certifierad. Samma förmågor kan du använda i ett coachande förhållningssätt.

Här är några av dem:

  1.  Skapa förtroende. Har inte den du pratar med förtroende för dig, spelar det ingen roll hur bra du lyssnar eller hur bra frågor du ställer. Du skapar förtroende genom att visa respekt för den du talar med och hens uppfattningar och person. Du gör det också genom att använda de andra coachfärdigheterna.
  2. Lyssna. När du lyssnar fokuserat känner sig den andra sedd och du förstår lättare vad det är som verkligen sägs. Att lyssna aktivt innebär att du följer den andres dagordning för samtalet och att du summerar och återspeglar det som sägs för att öka tydligheten och förståelsen.
  3. Fråga. Våga släpp dina egna idéer om vad som är bästa sättet att göra saker på. Ställ öppna frågor istället för att ge råd. Det kan göra stor skillnad. Vi tar större ansvar och hittar lättare motivation när vi får frågor och hittar lösningar själva. Fråga på ett sätt som visar att du lyssnar aktivt och försöker förstå den du talar med.
  4. Var närvarande. Mer närvaro i stunden ger bättre kontakt och högre effektivitet. Släpp allt annat, så du kan vara flexibel och fånga ögonblick i samtalet. Strunta i att försöka styra samtalet, låt det flöda fritt.
  5. Lär känna dig själv. Ju mer medveten du är om dina behov och dina ömma tår, ju mer fokus kan du ha på andra. Annars är det lätt hänt att du hamnar i egna tolkningar utifrån dina erfarenheter och stereotypa föreställningar om hur saker ska vara, istället för att se och förstå den du pratar med.

Att följa de fem tipsen är en bra början om du vill bli mer coachande. Coachfärdigheter är som muskler, du behöver träna dem regelbundet för att de ska fungera. Ju mer du använder dem ju starkare blir du. I Coachboken hittar du ännu fler sätt att träna och utveckla dina färdigheter.

/Anja Lindberg och Maria Gerlofson

Om författarna

Maria Gerlofson är ICF Associate Certified Coach (ACC) och internationell civil ekonom, dramapedagog, journalist samt utbildad inom ACT stresshantering. Maria driver före taget Act and Grow, där hon coachar och tränar individer och grupper i ledarskap, kommunikation och kreativitet.

Anja Lindberg är ICF Professional Certified Coach (PCC) och ICC-certifierad coach, KBT-terapeut och utbildare samt fil. mag. i organisationspsykologi. Anja driver företaget Coachutbildning Sverige AB och har i många år arbetat med att utveckla individer, grupper och organisationer i svenska och internationella företag och verksamheter.