Säljandets betydelse

Den som gillar att följa med i debatten har outsinliga källor att ösa ur idag. Alla möjliga områden diskuteras, debatteras, förkastas eller upphöjs. Dock sällan säljandets betydelse för all utveckling, antingen den är idébaserad eller kommersiell. Säga vad man vill om stjärnmäklaren Fredrik Eklund, men han har onekligen satt säljandet på kartan.

I våras publicerades hans bok om hur han lyckats på Manhattan i mördande konkurrens. Han blev intervjuad i alla upptänkliga medier av andäktiga journalister som älskar att intervjua toppresterare, gärna med miljarder i omsättning. Säljandet hamnade i rampljuset. Tack Fredrik!

Den som tror att allt säljande ser ut som Fredriks lider dock av en missuppfattning. Alla jobbar inte på Manhattan, har sjukt rika kunder med stort ego eller måste ta till alla knep för att skapa ett köp. Därför är Fredriks bok en härlig läsning om en speciell man som jobbat halvt ihjäl sig för att lyckas med något han föresatt sig, men inte en bok som alla kan ta till sig. Tvärtom kan den skapa riktig säljångest hos den nye entreprenören eller den säljskygge experten.

De flesta lider av säljångest – svenskar vill inte uppfattas som påstridiga eller jobbiga, vilket man fortfarande förknippar med säljarbete. Sanningen är idag att du inte får vara påstridig eller jobbig för då går kunden någon annan stans. Kunder är ofta pålästa och kunniga och vet vad de vill köpa. Ibland behöver de en sista puff för att komma till skott, och då av en expert som kan förklara det där sista som avgör köpets art.

Det påstås att ca 70 % av reguljära säljjobb kommer att försvinna inom de närmaste åren. Kvar blir expertsäljaren – som inte ens vill kalla sig säljare – som måste kunna hjälpa kunden med den där sista biten så köpet blir av. Och experter är ofta säljskygga. I mitt jobb som säljtränare och författare, har jag de senaste åren upplevt en ökande frustration bland företag och medarbetare – hur ska man förhålla sig till och möta framtida kundkrav?

Därför behövs det större fokus på säljandets betydelse än någonsin. Det behövs mer kommunikations- och säljträning är någonsin. Det behövs fler böcker på området än någonsin. Ty den skicklige säljaren/påverkaren är värd sin vikt i guld – antingen det gäller entreprenörskap, att föra fram idéer för att lösa framtida samhällsproblem eller behålla Sverige på kartan i världshandeln.

saljdigsjalvochtabetalt4709453ot_120Nyfiken på mer? Läs då Ulla-Lisa Thordéns böcker inom området sälj. Exempelvis boken ”Sälj dig själv och ta betalt” som vänder sig till dig som entreprenör, konsult, frilansare, konstnär, hantverkare – eller som kanske bara är allmänt säljskygg. Den ger en stor mängd uppmuntrande och överraskande infallsvinklar för säljskygga, och är fylld av såväl kloka och inspirerande tankegångar som handgripliga råd – just det bollplank som behövs för den som ska ”dra in sina egna kulor”.

22satt_120Eller ”22 sätt att sälja bättre” som är en av flera i en serie handböcker för företagare, som är ett samarbete mellan Liber och tidskriften Driva Eget.

Om författaren Ulla-Lisa Thordén är jur. kand. och driver det egna företaget Republic Consulting AB som hjälper individer och företag att öka lönsamheten genom att arbeta smartare med sin försäljning. Hon är en erkänd föreläsare och talare, både i Sverige och internationellt, och har tidigare skrivit bl.a. ”Bli din egen – en bok för företagsamma” och ”Sæt pris på dig selv”.

Provläs ”Sälj dig själv och ta betalt”

Provläs ”22 sätt att sälja bättre”

Beställ böckerna här