När man inte behöver någon webbstrategi

Man klarar sig utmärkt utan en webbstrategi. Det enda man behöver ha koll på är tre enkla saker: alla digitala initiativ ska vara bra för företagets affär på något sätt, de ska fylla något verkligt behov hos kunderna och dessutom vara i takt med sin omvärld. 

Det första man behöver är att veta vad som vore bra för företagets affär. Behöver man höja intäkterna, sänka kostnaderna, stärka varumärket eller åstadkomma något helt annat? Det måste man ha bestämt, och man har också satt upp en tydlig målbild. Den är självklart mätbar så att det går att se hur bra det går. Man drivs inte så mycket av tyckande och magkänsla, utan det man ska göra och i vilken ordning är baserat på en analys av fakta och är nedtecknat i en handlingsplan. Och så arbetar företagets olika avdelningar givetvis koordinerat med den digitala närvaron så att deras olika initiativ inte motverkar varandra. Även om de olika avdelningarna har egna mål, så har alla alltid hela företagets bästa i fokus. För att diskutera den här typen av övergripande frågor har man också inrättat ett forum som träffas regelbundet.

Det andra man behöver är att känna sina kunder. Man vet vilka de är, vad de har för behov och en hel del om den situation och kultur som de befinner sig i. Det har man tagit reda på med hjälp av en kombination av kvalitativa metoder–som fokusgrupper, intervjuer och etnografiska fältstudier–och kvantitativa metoder–som webbanalys, enkäter, marknadsundersökningar och liknande. Kartan över kundresan är central i allt man gör digitalt (och gärna utanför internet också) och den visar, för respektive fas, en tydlig bild av företagets mål, kundens mål, de kontaktytor som finns mellan kunden och företaget samt de största utmaningarna.

Det tredje man behöver är att ha koll på sin omvärld. Man har bra koll på hur företaget syns på andra ställen på nätet; vilka andra sajter som skickar trafik, hur man ska optimera på Google, vad man använder Facebook till och vad Twitter är till för. Man känner också till vilka ens verkliga konkurrenter är (det är ju inte alltid samma företag som utanför internet) och vad de gör och hur man ska förhålla sig till det. Man gör löpande omvärldsbevakning och använder fakta för att avgöra vilka plattformar man ska finnas på och varför–det gäller både sociala och tekniska plattformar. Ska man till exempel ha en mobilsajt eller en responsiv sajt? Det vet man, för man har analyserat besöksstatistiken.

Har man alltså koll på de här tre enkla sakerna–affären, kunderna och omvärlden–behöver man ingen webbstrategi. Då har man redan en.

Rasmus Sellberg
E-post: rasmus.sellberg@daytona.se
Hemsida: http://rasmussellberg.com/ 
Aktuell med nya boken Webbstrategi

zp8497586rq