När drevet går – 10 grundläggande råd

Vad gör du när krisen slagit till, drevet går och du kanske mest av allt vill fly istället för att kommunicera med media, medarbetare och kunder? Bland de värsta misstagen företagsledare och andra makthavare kan begå är att gömma sig när krisen är som hetast. Ledare som vägrar ställa upp på intervjuer, som stänger dörrarna om sig och duckar för svåra frågor. Chefer och beslutsfattare som lägger locket på och tvingar sig själva in i ett försvarsläge där allmänhetens uppfattning blir att de har gjort fel, helt självförvållat. Toppdirektörer som under grundlig journalistisk granskning anklagar media för häxjakt, lögner och avlyssning – utan självkritik.

Om du är företagsledare, chef med personalansvar eller annan typ av företrädare för en organisation, riskerar du att någon gång bli utsatt för ett medialt drev. Kriser inom er organisation som fångas upp av media kan äventyra verksamheten och ert goda renommé. Egentligen är kriserna en ”never ending story”, när detta skrivs just exemplifierat genom krisen i SCA där den mäktige industriledaren Sverker Martin-Löf tvingades avgå. Men med rätt krishantering kan de svåraste situationerna hanteras.

För att din krishantering ska bli framgångsrik, kom ihåg dessa 10 råd:

  1. Gör transparens och proaktivitet till en naturlig del av affärskulturen och det löpande beslutsfattandet.
  2. Kommunicera – gå inte och göm dig.
  3. Var ärlig och rak när krisen väl uppstår.
  4. Analysera vad som faktiskt hänt.
  5. Förbered dig noga.
  6. Respektera journalisten.
  7. Sätt dina egna gränser och ställ dina egna villkor för att förvandlas från ett intervjuoffer till en intervjuperson.
  8. Arbeta förebyggande genom att sätta samman en krisgrupp och fördela ansvarsområden.
  9. Inkludera sociala medier i krisarbetet.
  10. Till sist, kom ihåg att den bästa krishanteringen är den som ser till att krisen inte uppstår, genom att använda gott omdöme och fatta kloka, proaktiva beslut.

 

/Jeanette Fors-Andrée & Paul Ronge

 

nardrevetgar med ramlinje till bloggNyfiken på mer?

Läs då Jeanette Fors-Andrées & Paul Ronges nya bok ”När drevet går – krishantering i praktiken”. Där beskriver författarna, två av landets främsta experter inom området, krishanteringens grunder och framgångsfaktorer samt åskådliggör dem med 16 aktuella exempel på kriser i närtid. Några rubriker från bokens exempel: Stora Enso och barnarbete, Arbetsförmedlingen och Angeles Bermudez-Svankvist, Findus och hästköttsskandalen, Parken Zoo ”slaktar världens djur”, Telia Sonera och mutskandalen, Så blev Göteborg ”Muteborg”, Kungen och den usla mediehanteringen, Ola Lindholm och knarkskandalen, Håkan Juholt – mannen som älskade sin egen retorik, Från Försäkringskassan till ”Skandalkassan”.

 

Om författarna

Jeanette Fors-Andrée är krishanterare och medietränare. Hon har arbetat med förtroendekriser sedan 2004 med erfarenhet som PR- och kriskonsult på global PR-byrå. Idag har hon en unik position i Svenskt Näringsliv som krishanterare på Livsmedelsföretagen. Hon är Sveriges högst akademiskt skolade krisexpert med sju års forskning kring förtroendekriser vid Uppsala universitet.

Paul Ronge är medietränare, medierådgivare och krishanterare. Han har de senaste 16 åren varit en av Sveriges mest anlitade PR-konsulter och är idag den mest intervjuade PR-experten. Han har 20 års erfarenhet som arbetsmarknadsreporter och politisk journalist på några av Sveriges största medier, bl.a. på A-pressen, SVT Rapport, Expressen och Aftonbladet.

 

Läs ett smakprov här

Beställ boken här