Leveranskartan – ett verktyg som alla kan tillämpa

Hur kan vi leverera något av värde, utan att veta vilken nyttan är för mottagaren? Leveranskartan ger chefer och medarbetarna en gemensam bild av verksamhetens viktigaste leveranser. Utan denna bild finns risk för att insatser används fel.

Leveranskartan är ett kraftfullt verktyg som används för att identifiera de närmaste intressenterna samt för att analysera vad som levereras och till vilken nytta. Leveranskartan använder du för att inom gruppen skapa en gemensam syn på verksamhetens leveranser och nyttan med de varor, de tjänster och den information som levereras.

Det finns ett flertal nyckelfrågor som du i ett arbetsmöte ställer till gruppen. Dessa hittar du under ovanstående exempel på leveranskarta. I leveranskartan ska endast de 6-7 viktigaste leveranserna finnas med. Sätt upp den färdiga leveranskartan väl synlig på arbetsplatsen.

En mer ingående beskrivning av hur du genomför leveransanalys finns i min bok Workshops och arbetsmöten.

Krister Forsberg
www.kristerforsberg.com