Hur får du folk att se på det du erbjuder och säga ”Det där vill jag ha!”?

Är det här spam eller?

När man sysslar med e-postmarknadsföring är detta en fråga som man får räkna med. Vissa ställer den provocerande och andra ställer den genuint frågande men kontentan är – detta är något som folk undrar över.

Svaret är helt enkelt – Nej. E-postmarknadsföring är starkt reglerad i lag. Här står vem man får skicka till, hur man får skicka och vad man får skicka. Det är alltså inget mystiskt eller udda med e-postmarknadsföring. Den går under samma lagar som all övrig marknadsföring. Så enkelt är det.

TV-serien ”Mad Men” – funkar det verkligen så?

Inom branschen för direktreklam finns det gott om etiska rekommendationer som marknadsförare gör klokt i att följa. Varför? Jo, för att marknadsföring idag inte ser ut som på 50-talet. Då satt privilegierade, vita män med cigarrer och whiskey (alla har vi väl sett TV-serien Mad Men) och bestämde vad vi skulle tycka om, handla och göra.

Idag ser verkligheten annorlunda ut. Idag har vi välinformerade, kritiska konsumenter med begränsad lojalitet och lågt intresse som kan välja och vraka mellan tusentals produkter, tjänster och företag. Och som inte är särskilt intresserade av vad just du har att säga.

Hur sur vill du göra din mottagare?

Så det sista du vill, är att göra denna ointresserade, olojala, välinformerade och kommunikativa person förbannad. Och om du skickar kampanjer, erbjudanden och informati

on som personen i fråga inte vill ha, är det just vad du kommer att få – en sur mottagare. Och vi kan lova dig en sak, sura mottagare blir garanterat inte kunder.

Hur vansinnig är du?

Men hur får du då folk att se på just det du erbjuder och säga ”det där vill jag ha.”? Teorin är inte svår. Förutom det grundläggande, att ta fram en bra produkt, måste du bara marknadsföra dig bra och framförallt bättre än dina konkurrenter. Praktiken däremot är en annan femma och de flesta av oss har sett marknadskampanjer som har gått helt åt skogen.

Albert Einsten sa en gång att definitionen av vansinne är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. Om Einsten levt idag hade han antagligen sett en hel del vansinne inom marknadsföring – företag som genomför ogenomtänkta marknadskampanjer där mottagaren inte är den egentliga huvudpersonen. Erbjudanden som på grund av tidsbrist och begränsad budget bara justeras en aning för att sedan skickas ut igen. Samma upprepade misstag, men ändå hoppas man på förbättrade resultat. Det om något är vansinne.

Det är just därför vi gillar e-postmarknadsföring. Därför att med denna kommunikationskanal kan du ta reda på den viktigaste av alla frågor inom marknadsföring. Vad vill din kund egentligen ha? Och när du har svaret på den frågan slipper du göra misstag som kostar skjortan. Du kan istället se precis hur populärt ditt erbjudande är och du kan anpassa budskap efter mottagare. Med andra ord behöver du inte bete dig enligt Einsteins definition av vansinne, eftersom du har kunskapen och verktygen för att göra så mycket bättre.

Oscar Uribe;  oscar.uribe@constructit.se; 0733-526 000

zp8497586rq