Därför är den nya svenska upplagan av den utökade Blue Ocean Strategy viktig!

I dagens affärsliv, med högt tempo, hyperkonkurrens och allt kortare produktlivscykler, är ett företags förmåga att snabbt kunna utveckla/förändra sin affärsmodell av avgörande betydelse för att kunna konkurrera på marknaden och därmed vara uthålligt framgångsrikt och lönsamt. Men det gäller ju att inte tappa riktningen! Ett företag måste ha en tydlig och medveten strategi, och stå stadigt i sin mission/vision, annars riskerar det att tappa fotfästet och börja visa röda siffror,  glida ner i en röd ocean, vilket på sikt hotar hela dess existens.

Blue Ocean Strategy-bokens metod och verktygslåda erbjuder en stark koppling mellan just strategi och utveckling av nya innovativa affärsmodeller. Den är därför en av marknadens bästa formler för konkurrenskraftig affärsutveckling på 2000-talet som vi ser det. Vi tillämpar dagligen delar av Blue Ocean Strategy i våra kunduppdrag för att hjälpa våra kunder att innovera nya Blå Oceaner.

Vi vill påstå att ett företag som praktiserar Blue Ocean Strategy och samtidigt har en stark innovationsförmåga, står i pool position för att vara uthålligt lönsamt och framgångsrikt!

Vår egen mission, på Innovation 360 Group, är att mäta och utveckla företagens (och världens) innovationsförmåga och när vi kombinerar våra metoder och verktyg med Blue Ocean Strategy-verktygen slår det verkligen gnistor!

Vi hjälper och lär våra kunder och uppdragsgivare att innovera nya blå oceaner i ett tempo som konkurrenterna helt enkelt inte hinner med. Så fort konkurrenterna börja kopiera för att ta igen försprånget hoppar våra kunder över till en ny innovativ blå ocean, och åtnjuter då återigen en tillfällig monopolistisk affärsmodell med god lönsamhet.En affärsmässig ”sweet spot” uppstår och det är det starkaste vinnarkonceptet vi känner till efter alla år som operativa ledare och managementkonsulter.

Att den nya utökade upplagan av Blue Ocean Strategy nu även finns på svenska gör den ännu mer tillgänglig för den svenska marknaden. Den nya grafiska formen gör den dessutom väldigt lättläst. Den nya upplagan tycker vi fungerar utmärkt både för självstudier, studiecirklar och som kurslitteratur. Och självklart fungerar den även som en inspirationskälla för alla som praktiserar innovationsarbete med tydlig koppling till strategi.

Vår uppmaning till dig är: Läs den! (även om du läst den förra upplagan tidigare)

Den är viktig!

/Sten & Magnus

Författare av förordet till den svenska utgåvan av Blue Ocean Strategy samt verksamma på

INNOVATION 360 GROUP

www.innovation360group.com

sten.jacobson@innovation360group.com

magnus.penker@innovation360group.com

 

blueoceanstrategy_120Nyfiken på mer? Läs då Renée Mauborgne och W. Chan Kims ”Blue Ocean Strategy”. En banbrytande bok som utmanar traditionellt strategitänkande. Den har blivit ett globalt fenomen, en internationell bästsäljare som översatts till 43 språk och sålts i 3,5 miljoner exemplar. Nu med två nya kapitel, ett utvidgat tredje kapitel och ett genomgående aktualiserat innehåll, är boken mer relevant än någonsin. En av 2000-talets viktigaste strategiböcker.

 

Om författarna

W. Chan Kim är direktör vid INSEAD Blue Ocean Strategy Institute och innehar Boston Consulting Group Bruce D. Henderson-professuren i Strategy and International Management vid INSEAD i Frankrike.
Renée Mauborgne är Distinguished Fellow och professor i strategi vid INSEAD. Hon är också direktör vid the INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

Beställ boken här

Läs mer om boken här