Attraktiv arbetsgivare – spelar det roll eller är det mer ett spel för gallerierna?
Att vara en attraktiv arbetsgivare över tid är en av de största konkurrensfördelarna för smarta företag. Direkta kostnader för att attrahera och behålla rätt medarbetare sätts sällan under lupp men när medarbetarnas hjärnor och motivation utgör upp till 80% av företagets värde är det nog dags att ta sig en funderare hur man kan jobba smartare med dessa frågor. Proud people perform – dina egna ambassadörer.
Ofta har ledningsgruppen bättre koll på de bärbara datorernas avskrivningskostnader och storkundens uppfattning av en som leverantör – men vet inte om halva arbetsstyrkan aktivt söker sig bort från företaget eller hur man uppfattas som arbetsgivare utanför sin egen krets. Du känner säkert till dina kunders preferenser bättre än dina egna medarbetares – men det är ju de som ska leverera till kunden…Smarta arbetsgivare använder sina egna medarbetare som rekryterare och ser till att insidan visas på rätt sätt för utsidan. Transparensen ökar och det blir svårare att visa upp en köpt bild av sig själv som attraktiv när de egna medarbetarna via bloggar, facebook och på glöggpartyt kanske signalerar det motsatta. Vad är era styrkor och svagheter? För vem?
Men nu när det blir sämre konjunktur så löser sig väl det här ändå? Knappast – inom många sektorer råder brist på erfaren kompetens och att bygga upp ett starkt varumärke tar tid – vi hjälper dig på vägen med vår nya bok – Employer Branding – Allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare.
Anna Dyhre & Anders Parment
Aktuella med boken – Employer Branding
e-post: anna.dyhre@gmail.com
hemsida: www.annadyhre.com
e-post: anp@fek.su.se
hemsida: www.andersparment.com