Att tända en supernova

 

Brukar du besöka mässor eller kanske delta i ett motionslopp? Du är i så fall inte ensam. Fler människor än någonsin besöker idag olika typer av evenemang och utbudet blir allt större. Evenemang med många genomföranden bakom sig, till exempel Vasaloppet som startade 1922, blandas med betydligt färskare evenemang som exempelvis Sweden Rock Festival som startade 70 år senare.

Flera svenska evenemang  är störst i världen inom sitt område. I Sverige arrangeras till exempel världens största skogsmässa (Elmia Wood), ungdomscup i handboll (Partille Cup), ungdomscup i fotboll (Gothia Cup), orienteringstävling (O-ringen), politikervecka (Almedalsveckan), cykelmotionslopp (Vätternrundan), skidtävling (Vasaloppet), halvmaraton (Göteborgs-Varvet) och LAN-tävling (Dreamhack). Evenemang som lyser upp den svenska evenemangshimlen och samlar fler besökare än sina likar. De har alla ett tydligt tema över tiden, men lyckas ändå kontinuerligt förnya sig. De är evenemangens supernovor!

Men inga evenemang föds som supernova. De flesta har istället haft något avgörande ögonblick som gjorde att man gick från att vara ett evenemang bland alla andra, till att bli något extra. Som när Almedalsveckan började bjuda in lobbyister eller när Dreamhack flyttade till Jönköping.

Bortsett från de unika ögonblicken finns det även några gemensamma mönster som särskiljer supernovorna från andra evenemang. Det som förenar dem är:

  1. Individ, organisation och vision. Bakom varje supernova finns människor som brinner för sin sak, som lyckas omge sig med rätt samarbetspartners och samlas kring en gemensam vision.
  2. Värdeskapande insikt. Supernovorna har en speciell förmåga att förstå sina besökare. En insikt om vem besökaren är och vad man värdesätter så starkt att man återkommer år efter år.
  3. Upplevelse. Supernovorna kännetecknas av att de har fler besökare än sina konkurrenter. Men volym ställer också extra krav på olika typer av kvalitet. Supernovorna har en förmåga att skapa kvalitet i flera dimensioner, vilket gör besökarnas upplevelse till något speciellt.
  4. Virusspridning. Marknadsföring är en stor kostnadspost i alla verksamheter. Supernovorna arbetar tillsammans med sina besökare och deltagare. Besökarna sprider budskapet som ett virus. Nästa gång måste du följa med, det var en fantastisk upplevelse!
  5. Växtkraft. Att växa är jobbigt. Efter många års slit är det lätt att slå sig till ro och kanske konstatera att man nått toppen. Men det finns alltid en ny högre topp att bestiga. Supernovorna har en förmåga att både vilja och kunna växa kvalitativt och/eller kvantitativt från år till år. De har en inneboende växtkraft.

De evenemang som lyckas att behärska dessa fem områden bättre än sina konkurrenter har alla möjligheter att utvecklas till supernovor.

/Tina Fridh, Mikael Jansson & Anders Melander

Om författarna
Tina Fridh driver sedan några år tillbaka företaget Fridh and Partners där hon leder och utvecklar projekt inom mötesindustrin.
Mikael Jansson har sina rötter i mässbranschen och är sedan mer än 20 år tillbaka vd på Fairlink, ett analysföretag som hjälper arrangörer att utveckla sina mässor.
Anders Melander är docent i strategisk marknadsföring vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Supernova omslag.inddNyfiken på mer?

Läs då inspirations- och handboken “Att tända en supernova – så skapas framgångsrika evenemang” som ger en stor mängd erfarenheter, råd och tips för alla blivande Supernovor – och för Supernovor som vill hålla sig kvar i toppen.

Boken beställer du här. Och här kan du läsa ett smakprov.