Är alla förbättringar lika bra?

20131016_152305

Under många år har vårt Leanarbete med förbättringsgrupper varit fokuserat på att skapa intresse och delaktighet hos våra medarbetare. Dvs mer inriktat på att skapa många förbättringar utan fokus på vad som företaget eller verksamheten verkligen behöver. Visst har vi prioriterat bland de förslag som kommit fram men även denna prioritering har varit utifrån enskilda individers tyckande och många gånger helt skilt från verksamhetens behov.

Är det då inte bra att skapa engagemang och delaktighet?

Det behöver väl inte vara fel att börja med engagemang för att träna på förbättringsarbetet, i alla fall har vi använt denna ursäkt för att undvika diskussionen kring hur förbättringsarbetet ska prioriteras och av vem som ska göra denna prioritering. Men är det verkligen rätt att börja förbättringsarbetet utan att driva detta med en tydlig inriktning? Är det kanske bättre att redan från början starta med ett mer tydligt fokus på verksamhetens utmaningar.

Finns det då andra sätt att driva företagets förbättringsarbete?

Ja, enligt metodiken som beskrivs i Toyota Kata – Lärande Ledarskap varje dag visar författaren Mike Rother på hur Toyota använder Förbättringskata och Coachingkata för att driva förbättringar utifrån verksamhetens utmaningar samtidigt som man utvecklar ledarskapet. Med detta får man ett lärande bland medarbetarna samtidigt som verksamheten utvecklas mot de utmaningar som ledningen har definierat.

Joakim Bjurström
Mobil: 0709-710180
Epost: joakim@leanab.se

Är du intresserad av att läsa mer om boken ”Toyota Kata : lärande ledarskap, varje dag” eller köpa den?
Besök Libershop.se