Ambassadörers delade upplevelser påverkar mer än reklam

BirgittaEdberg_VinkladMontage_206Allt fler människor börjar sin köpprocess med att googla och att fråga sitt sociala nätverk online om deras erfarenheter och rekommendationer. 8 av 10 tar in sin information digitalt och använder sociala filter för att slippa reklam. Sociala medier har förändrat förutsättningarna för traditionell kontrollerad kampanjmarknadsföring, ändå fortsätter företag med ”business as usual”.

Sociala medier, mobilitet, nätverkssamarbeten i molnet och lägre tillverkningskostnader är drivkrafter i den digitala evolutionen. Den förändrar marknadslogiken och utmanar företags sätt att göra affärer. Vårt agerande i organisationen och våra prioriteringar bygger på idéer och modeller anpassade till industrierans förutsättningar.

Det nya sociala affärslandskapet driver fram nya affärs- och marknadsföringsmodeller med fokus på samarbete, öppen innovation, snabbrörlighet, service marketing och enkel konsumtion just när den efterfrågas. Den nya marknadslogiken kräver ett helhetsperspektiv och en Lean-filosofi med fokus på att minska slöseriet av kundens tid och energi och öka det personliga värdet. Det skapar upplevelser utöver det förväntade som delas i det sociala nätverket. Ambassadörers delade upplevelser är den nya marknadsföringen.

Den nya affärssituationen tvingar företag att förändra synsätt, kultur, organisation och processer för att överleva långsiktigt. Den kanske största utmaningen är att anpassa sina referenser och idéer om företagets och kundens roll, eftersom de styr agerande och prioriteringar. Det måste därför ske en mognadsresa i förståelse över att industrierans marknadsmodeller inte fungerar på samma sätt när sociala medier gett individen egna kommunikationsplattformar med en global publik. Den främsta drivkraften i hela verksamheten bör vara ständiga förbättringar av kundupplevelsen för att skapa konkurrensfördelar. Öppna sociala samarbetsplattformar gör det möjligt att utveckla ett gemensamt värdeskapande, co-creation, och att navigera i ett snabbrörligt affärslandskap tillsammans med sina ambassadörer.

Birgitta Edberg

Är du intresserad av att läsa mer om hur den sociala tekniken kan användas för att utveckla affärsverksamheten, läs då boken ”Social Affärsutveckling i Nätverksekonomin” som du hittar på Libershop.se.