Business as equals – jämställdhet, mångfald och inkludering ur ett affärsperspektiv
”Det har aldrig varit lönsammare att satsa på mångfald." Så löd rubriken på konsultfirman McKinseys senaste rapport Diversity Wins, om den starka kopplingen mellan mångfald och affärer. Nu är detta långt ifrån första gången studier och forskningsresultat visar på detta samband. Ändå betraktas jämställdhet, mångfald och inkludering fortfarande som ”mjuka” områden och något som en del företag bara tycker sig ha råd med när allt annat viktigt har genomförts. Inget kan vara mer felaktigt idag. Riskerna med att inte investera här är större än någonsin, samtidigt som möjligheterna är fantastiska – bättre tillväxt, tryggare arbetsmiljö, högre innovationskraft, attraktivare varumärke och större intäktspotential och så vidare.
Så varför händer det inte mer? Många företag har stora ambitioner, fina policys och genomarbetade strategidokument med mål inom jämställdhet och mångfald. Idag räcker inte detta för att man ska få ut de positiva effekterna som ligger inom räckhåll. Själva förändringsarbetet hamnar ofta på ett fåtal personer inom HR som med lite stöd och resurser ska skapa stordåd. I ett företag eller organisation behöver alla ta sitt ansvar för detta som i vilket förändringsarbete som helst. Och det börjar med alla chefer och ledare.
I min bok Business as equals visar jag hur du som chef eller ledare kan driva dessa frågor i din organisation. Boken ger dig de baskunskaper du behöver för att kunna diskutera diskriminering, attityder, jargong och andra viktiga frågor öppet med ditt team. Den ger dig nycklar till nya insikter – exempelvis om omedvetna fördomar och om varför hjärnan inte alltid ger oss hela sanningen – så att du kan reflektera över ditt eget beteende och bli en förebild för dina medarbetare. Jag visar också hur du kan omsätta dina nya insikter i praktiken, vid lönesättning, i rekryteringsprocesser, när du bedömer medarbetares prestation, och i många andra sammanhang.
Business as equals – jämställdhet, mångfald och inkludering ur ett affärsperspektiv handlar om potentialen i en inkluderande kultur och ett inkluderande ledarskap. Den visar hur ett fokus på affärsnyttan kan fungera som motor i förändringsarbetet. Den handlar inte om hur man slipper besök av Diskrimineringsombudsmannen utan om hur företaget kan bli mer konkurrenskraftigt och framgångsrikt genom ökad mångfald och inkludering.
Om författaren
Urban Björn har lång erfarenhet av att driva arbetet för ökad mångfald och inkludering i stora företag, bl a i rollen som ansvarig för Diversity & Inclusion på Swedbank Group. Boken bygger också lärdomar från 15 år som chef och ledare inom investment- och corporate banking. Idag är han verksam som konsult och utbildar chefer och ledare inom området jämställdhet, mångfald och inkludering.
Hemsida www.businessasequals.se
Urban Björn, har som första man, varit med i Karriärpodden avsnitt #164 https://poddtoppen.se/podcast/891386975/karriarpodden/164-urban-bjorn