5 saker som framgångsrika chefer har gemensamt
Har du någon gång funderat på varför vissa chefer lyckas mycket bättre än andra? Varför vissa har mycket nöjdare medarbetare eller åstadkommer mycket bättre resultat? Det finns självklart många olika anledningar till det, men det finns också några saker som framgångsrika chefer har gemensamt.
De vet att jobbet som chef ska vara roligt
Framgångsrika chefer vet att det är viktigt att ha roligt på jobbet. För att orka hantera tuffa situationer och ha energi över till alla kunder och medarbetare så behöver man gilla sitt jobb. Kostar jobbet mer energi än det ger så tar energin med tiden slut.
Så vad i jobbet som chef är det du motiveras av? Vad är det som ger dig energi? Hur kan du få mer av det? Hur kan du minska det som kostar energi?
De vet att bra chefer har självinsikt
Framgångsrika chefer vet att allt ledarskap börjar hos en själv. Som ledare kan man inte säga en sak och sedan själv agera på ett helt annat sätt. Man måste leva som man lär. Men för att veta hur man själv agerar och varför, krävs ett visst mått av självinsikt och det har alla duktiga ledare skaffat sig med åren.
Ta dig tid att fundera på hur du gör när du leder andra. Hur uppfattas du och ditt ledarskap av dina medarbetare? Vilka situationer har du svårt för? Vilka är lätta att hantera? Varför då? Lever du som du lär?
De vet att det är viktigt att våga misslyckas
Framgångsrika chefer vet att framgång handlar om att hela tiden våga utmana sig själv och den bransch som man verkar i. De vet också att när man provar nytt så blir det fel ibland. Därför inser de att misslyckandet är en viktig del av att lyckas. De som inte riskerar att misslyckas har inte heller chansen att lyckas.
Handen på hjärtat, är du rädd för att misslyckas? När vågade du prova något helt nytt i din organisation? I vilken utsträckning ”vågar” dina medarbetare prova nytt? Vad är det värsta som kan hända om det skulle bli fel?
De vet att man måste våga säga nej
Framgångsrika chefer vet att varje gång de säger JA till något oviktigt så säger de samtidigt NEJ till något viktigt. Dygnet har ett begränsat antal timmar så det är avgörande vad vi väljer att lägga dessa timmar på i vårt företag. Lägger du dem på rätt saker så ökar möjligheten för framgång. Ibland är det till och med lönsamt att tacka nej till en kund, för att sen kunna tacka ja till en annan.
Vad lägger du din tid på? Säger du hellre ja, än nej? Vet du vad som är viktigt i din organisation?
De vet att bra chefer får bra medarbetare
Framgångsrika chefer vet att ledarskap är det viktigaste för att få sina medarbetare att prestera på topp. En dålig chef tar bort entusiasm och driv från duktiga medarbetare och med tiden så tröttnar de. En bra chef som vet hur man leder andra får även mindre duktiga medarbetare att hitta tillbaka till sitt engagemang med tiden.
Vad gör du för att utvecklas i ditt ledarskap? Vet du vad dina medarbetare vill ha ut av dig? Har du den kunskap om ledarskap som skulle underlätta ditt jobb som chef?
Kom ihåg att ledarskap inte är svårt i teorin, men det kan krävas lite mod av dig för att våga prova. Men framgångsrika chefer vet att det krävs mod för att åstadkomma resultat i en organisation och jag vet att du har det modet inom dig!
Dare to read and lead!
/Malin Trossing
Läs då Malin Trossings nya bok ”25 sätt att bli en bättre chef”. Där har hon samlat konkreta tips och verktyg från sina år som chef och ledarskapsexpert. Malin har valt ut de bästa, som gör störst skillnad men som också är enkla att ta till sig och införa. Boken är en av flera i en serie handböcker för företagare och verksamma i mindre företag.
Om författaren
Malin Trossing är en av Sveriges mest uppskattade ledarskapsexperter, med lång och bred erfarenhet som chef, utbildare och rådgivare. Tydligt, lättsamt och användbart är hennes ledord, oavsett om hon skriver böcker, föreläser eller coachar. Hon har tidigare skrivit flera ledarskapsböcker, bl.a. ”Våga leda effektivt” och ”Våga leda modigare”.