Franchising – en affärsmodell som växer
Vad har välkända företag som Electrolux, Svensk Direktreklam, McDonalds, Posten, IKEA, Swedbank och Länsförsäkringar gemensamt? De är franchisegivare och driver en eller flera franchisekedjor. I Sverige finns mer än 700 franchisekedjor med mer än 30 000 franchisetagare som driver egna företag och som gemensamt omsätter mer än 225 miljarder kr. De senaste 15 åren har franchise vuxit explosionsartat. Men hur funkar det egentligen?
Du har inte bara den perfekta affärsidén men du har också testat den i verkligheten och ser att den håller i verkliga livet. Det är dags att ta nästa steg! Men vilket steg ska du ta? Ska du öppna en enhet till? En i taget i nästa stad och staden därefter, och sen då? Eller ska du skapa ett koncept, skriva ner det du har lärt dig under vägen? Du kanske kan skapa ett koncept så att andra kan hyra din idé, ditt koncept och arbeta under ditt varumärke. Men hur gör du det och i vilken ordning?
Samtidigt – i en stad i närheten – där sitter en annan ”du”. Du har fått nog. Du vill inte slösa bort din kunskap och ambition på att vara anställd resten av ditt liv. Du vill skapa något eget, vara din egen chef och ha det egna företaget. MEN, alla idéer du kommer på har någon annan kommit på tidigare. Du börjar få panik, kommer affärsidéerna att ta slut? Kommer du inte hinna bli företagare innan alla idéer är uttömda? Lugn … det finns alltid goda affärsidéer som har testats av någon annan innan du behöver offra tid och pengar.
Franchising är den affärsrelationen där innovatören skapar ett fullödigt affärskoncept, testar det, slipar på brister, testar igen, skriver ned hur det fungerar och går sedan ut till entreprenörer som är villiga att satsa tid, pengar och arbetskraft på ett fungerande koncept. Innovatören och entreprenören möts och arbetar gemensamt för en lönsam expansion. I franchising måste franchisegivare och franchisetagare arbeta gemensamt mot samma mål. Parterna måste sträva efter god lönsamhet, särskilt som vinsterna ska räcka till båda parter. I takt med att kedjan expanderar så växer också stordriftsfördelarna och därmed vinsten till nivåer som du sällan uppnår på egen hand.
En god franchisegivare är stolt över sitt affärskoncept och berättar så mycket han kan om konceptet för att franchisetagaren ska kunna driva sin verksamhet på bästa sätt. Samtidigt ska en god franchisetagare vara nyfiken och frågvis och försöka ta reda på så mycket som möjligt om konceptet. När parterna är lika intresserade av konceptet och dess framgång så bygger de tillsammans med andra franchisetagare en framgångsrik kedja. Många framgångsrika franchisekoncept har en dröm om livslånga förhållanden.
/Anders Fernlund & Jonas Ideström
Läs då Jonas Ideström och Anders Fernlund bok ”FranchisePraktikan”, en praktisk handbok för dig som vill bli franchisegivare och bygga en franchisekedja, arbetar i eller vill bli egen företagare i en franchisekedja. Boken ger en orientering om vad franchising är samt visar hur man bygger och driver en franchisekedja på ett professionellt sätt.
Om författarna
Jonas Ideström är civilekonom med mer än 25 års erfarenhet av franchiseutveckling både i Sverige och internationellt som VD i franchisekedjor och som konsult. Grundare av FranchiseArkitekt som är den ledande konsultgruppen inom franchising i Skandinavien. Jonas är sedan 8 år ordförande i branschföreningen Svensk Franchise och har varit styrelseledamot i European Franchise Federation under flera år. För mer information: www.franchisearkitekt.se
Anders Fernlund är advokat och civilekonom och har mer än 30 års erfarenhet av franchisejuridik såväl i rådgivande verksamhet som i tvistelösning. Han har medverkat som rådgivare i mer än hälften av de i Sverige verksamma franchisesystemen. Därutöver anlitas Anders ofta av utländska franchiseföretag som specialist på svensk och europeisk franchisejuridik. Anders är ordförande för det europeiska nätverket EuroFranchise Lawyers och är Sveriges representant i European Franchise Federations Legal Committee samt var tidigare ordförande i Svensk Franchise. För mer information: www.nova.se