Tio principer för en framgångsrik upphandling
Offentlig sektors inköp och upphandling uppgår till 670 miljarder – varje år. Tänk att vi förbättrar våra upphandlingar så att vi får samma innehåll för en 2 procent lägre kostnad. Då har vi helt plötsligt skapat ett utrymme på drygt 13 miljarder – till satsningar på välfärd. Det är fullt möjligt. Men då måste vi flytta vårt fokus bort från juridiken och lägga mer energi om det som verkligen skapar värde i en upphandling. Vi måste satsa mer på att göra hållbara affärer över tid, som skapar ett förtroende för offentlig sektor som kund och en vilja hos leverantörerna att stanna kvar och vilja vara med och utveckla verksamheten.
Vi behöver förstå varandra bättre, våra drivkrafter, ambitioner varför vi finns och vad vi vill åstadkomma. Det låter rimligt och logiskt, men tyvärr skapar vi barriärer i våra upphandlingar genom strukturer och processer som hindrar samtal, förståelse och förankring i såväl den egna verksamheten som i leverantörerna. Rädslan att göra fel är inte sällan större än vilja att göra rätt.
Vad är då att göra rätt? I vår bok presenterar vi tio principer som vi tycker är viktiga. Ingen av dem handlar om Lagen om offentlig upphandling. Att behärska LOU som upphandlare är en självklarhet, men fokus måste ligga på andra frågor. Boken belyser ett annat förhållningssätt och hjälper förhoppningsvis nya och gamla förmågor i branschen med idéer, konkreta verktyg och nya tankesätt.
Mycket nöje och nytta!
Eva-Lotta och Björn
Nyfiken på mer? Läs då Björn Bergström och Eva-Lotta Löwstedt Lundells bok Tio principer för en framgångsrik upphandling. Bokens tio principer bygger på tre olika perspektiv: upphandlarens roll, upphandlingens innehåll och upphandlingens process. Alla tre perspektiven behövs för att göra en framgångsrik affär, men går inte att genomföra i en sekvens. Upphandlarens arbete bygger på att hantera alla dessa perspektiv samtidigt och växla mellan ett antal olika roller, metoder och arbetssätt.
Om författarna
Eva-Lotta Löwstedt Lundell är civilekonom och har arbetat med inköp och upphandling i ledande roller under många år, bl.a. som inköpschef på SVT. Hon har byggt upp inköpsfunktioner och varit ledare för en rad olika upphandlingar inom komplexa områden. Eva-Lotta har ett mångårigt engagemang i Sveriges Offentliga Inköpare och är en ofta anlitad föreläsare inom området.
Björn Bergström är jurist och har arbetat med offentliga affärer sedan början av 2000-talet, bl.a. på Sveriges Riksbank. Han har lett många olika upphandlingar på lokal och nationell nivå, och har arbetat aktivt med upphandlingsstödjande verksamhet, både som utbildare och i linjearbete samt genom ett mångårigt arbete i Sveriges Offentliga Inköpares styrelse.