Retorik inför publik

Under 1970-talet arbetade jag som säljare, försäljningschef, marknadschef och sedermera som företagsledare. Tidigt växte intresset fram för varför vi blir övertygade om något eller inte. Berodde det på talarens namn, kunskap eller engagemang? Eller berodde det på något annat?

I slutet av 1980-talet hade jag turen och glädjen att träffa Magnus Härenstam och professor Lennart Hellspong. Kunskapen växte fram om att ibland är talarens namn det avgörande. Jag har åtskilliga gånger upplevt hur Magnus namn öppnade dörrar. Vid andra tillfällen fick Magnus arbeta i uppförsbacke tills åhörarna övertygades om att bakom komikern fanns det en oerhört kunnig och seriös person. Även titeln professor har för många av våra åhörare varit garantin för kunskap och seriositet.

Ibland är det omöjligt att övertyga den andra parten. Vi behöver bara titta på dagens politiska situation, där partierna har totalt låsta positioner. Fanatikern är det ofta omöjligt att övertyga.

Jag har många gånger upplevt att talarens starka engagemang och inlevelse har varit det avgörande för att övertyga. En övertygad talare kan gå genom eld och vatten för att lyckas! Eller att tiden har varit mogen för budskapet. Det spelar ingen roll vem som framfört budskapet eller hur det har framförts. Tidpunkten har varit den rätta.

Det som också har överraskat mig är kulturens betydelse. Det kan gälla kläder, språk eller sätt att föra sig som är det avgörande. Den som har förmågan att anpassa sig efter den kultur som råder har också större möjligheter att lyckas.

I min bok, Retorik inför publik, försöker jag ge praktiska råd och tips om hur man övertygar. Råden och tipsen är inga garantier för att lyckas, men möjligheten ökar väsentligt. Dessutom är det bra att ha kunskapen som åhörare, så man inte faller offer för den okunnige, men vältalige, charmige kändisen eller gurun. Eller att man missar den kunnige, men tråkiga och oengagerade talaren.

Med kunskap i retorik ökar möjligheterna att övertyga andra och skapa nya möjligheter.

 

Om författaren

Peter Haraldsson är en av Sveriges mest anlitade föreläsare och kurslärare. Han har arbetat med retorik sedan 1984 och utbildat mer än 25 000 människor.

Retorik inför publik

Läs mer om boken här