På spaning efter den framtid som skapar nytt
Vissa saker tar organisationer sig an lättare än annat. Jag tänker närmast på benägenheten att anamma tekniska framsteg och det gångna årets mest uppmärksammade trio; digitalisering, automatisering och robotisering: Trots att det pågått en ständig utveckling inom dessa tre områden de senaste femtio åren har de under den senaste tiden lyfts fram som avgörande faktorer för nya affärsmodeller, effektiviseringar och erbjudanden. Är det någon slags ”tipping-point” som passerats som nu gör det möjligt att kapitalisera på t.ex. digitalisering lättare nu än förut, kan man undra?
Samtidigt som ingen vill missa tåget, av rädsla att tappa attraktions- och konkurrenskraft, är känslan att det ändå handlar om en företeelse som är relativt enkel att kopiera. Och därmed svårt att behålla en unik position, om man nu lyckas skaffa sig en sådan.
Men det kanske inte räcker med digitalisering om man vill vara framtidsförberedd. Min spaning inför 2017 riktar sig mot ett annat ”-ing-ord”, nämligen humanisering. Och frågan hur organisationer kan använda den mänskliga faktorn bättre, både för att verksamheten uthålligt ska gå bra och medarbetarna i den må bra? En som fördjupat sig på detta område är Frederic Laloux, som i boken Reinventing Organizations” beskriver hur vi är på väg in i ett nytt paradigm för hur organisationer kan öka sin kollektiva intelligens och förmåga. En svensk översättning av boken lanseras just nu.
TEAL-orienterade organisationer (som Laloux betecknar dem) är på frammarsch inte bara i vår omvärld utan också i Sverige med många inspirerande exempel. Inte med samma buller och bång som digitaliseringen kanske. Men däremot med en omstöpning som går djupare i en organisations strukturer och existentiella värdebas. Snarare på DNA-nivå, vilket gör det hela mycket mer komplicerat att kopiera. Det fina i kråksången är att det mer nätverksbaserade värdeskapandet som kännetecknar TEAL-företag med fördel kan kombineras med digitaliseringens möjligheter.
Kan det till och med bli så, att när vi om 10 år tittar tillbaka på vilka organisationer som verkligen gjorde skillnad i termer av värdeskapande, är det de som lyckats re-inventera hur den mänskliga skaparkraften används i verksamheten. Vi får se.