Köprevolutionen – hur den digitaliserade konsumenten förändrar handel, marknadsföring och varumärken

Den tysta revolutionen

I bräschen för en tyst revolution står ca 17% av svenska folket. De digitala proffsen skryter med sin kompetens och köpstrategier och vänder sig till nätet för snart allt som de gör i vardagen. Dessa 17% må vara i minoritet men deras skara växer dag för dag. – Denna lilla förändring skapar en revolution, inte bara för handeln utan kommer att ställa nya krav på både företag och industrier, men inte minst på samhället och dess institutioner och hur de erbjuder sina tjänster till sina medborgare, säger Dr. Pernilla Jonsson, medförfattare till boken Köprevolutionen.

Kunden visar vägen in i framtiden

Boken Köprevolutionen är unik. Den utgår helt från konsumentens perspektiv: hur det digitala gränssnittet skapar värde för dem i deras vardag och där vi som författare tittar på vilka konsekvenser dessa nya beteenden för med sig samt tolkar hur företag och institutioner kan dra nytta av dem.

Huvudbudskapet är att vi befinner oss i början av en revolution – och det är konsumenterna som står i frontledet! Hur konsumentens köpprocess förändras och vad som blir värdeskapande ur konsumentens synvinkel styr hur framgångsrikt vi kan bygga e-handel och digitala verktyg i t.ex. de fysiska butikerna, säger Dr. Malin Sundström, Swedish Institute for Innovative retailing vid högskolan i Borås. Dessa förändringar kommer att få konsekvenser för hela ekonomin – långt utanför handelns gränser.

En helt ny statuslogik växer fram

– Hur man köper blir minst lika viktigt som vad man köper, konsumenter har börjat skryta med och markera status med sin köpkompetens. Och varumärken kommer att gå från dagens krävande lovebrands till ödmjuka tjänare där nytta och upplevt kundvärde i vardagen blir en nyckel till framgång, säger Patrik Stoopendahl, affärsantropolog på Kairos Future.

I boken beskriver vi bland annat:

  • Lista på vad somskapar status och skäms i konsumenternas köpbeteenden
  • Ehandel är social– men inte som vi tror på facebook! Enligt 72% av svenskarna är det osannolikt eller uteslutet att de skulle posta ett köp på sociala medier
  • Vackermaktens intåg– varför framtiden driver skönhet!
  • Aktuella siffror påSvenskarna digitala kompetens
  • Hur man konsumentinsikt är morgondagens guldgruva – på en strategisk nivå – bortom exempelvis den trendiga crowdsourcingen eller frågor som vilken smak det ska vara på läsken i år!

 

Boken bygger på ett antropologiskt fältarbete samt en kvantitativ studie med 1000 riksrepresentativa svenskar. Dessutom har en starteam workshop med toppfolk från retail industrin, tex Hemtex VD Peder Larsson, Roger Halvarsson VD Hobbex samt Google, TV4, digitala konsulter och andra schyssta hjärnor arbetat igenom resultaten.  Boken hade officiell release den 7 oktober – och Svensk Digital Handel stod som värd för ett evenemang fullsatt av handelsproffs och näringslivsexperter.

 

Koprevolutionen_omslagxx.inddNyfiken på mer? Läs då nyheten Köprevolutionen. Boken hjälper dig att förstå vad den digitaliserade köpprocessen betyder för just era kunder och er affär. Den hjälper dig att tänka nytt, att tänka konsumentcentrerat, att tänka digitalt.

Provläs boken här

Beställ boken här

 

Om författarna

Malin Sundström forskar om kunders/konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter/motivation. Hon har lång erfarenhet av uppdragsforskning och arbetar tillsammans med företag och organisationer, främst inom detaljhandeln. Hon har specialiserat sig på den digitala handelns utveckling och på konsekvenser för framtidens köpbeteende. Malin är akademisk föreståndare för handelsinstitutet SIIR – Swedish Institute for Innovative Retailing (http://siir.se ) och har ofta expertuppdrag, bl.a. för EU-kommissionen.

Dr. Pernilla Jonssons specialitet är att omvandla konsumentens röst till strategisk affärsnytta. Hon har väglett multinationella bolag inom varumärkespositionering, innovation samt framtidens marknadsföring och detaljhandel. Pernilla Jonsson har erfarenhet av ett flertal styrelse och advisory board uppdrag. Hon är idag verksam på Ericsson ConsumerLab där hon hjälper Ericssons globala kunder och samarbetspartners att förstå och använda strategisk konsument insikt till att skapa morgondagens affärer. Pernilla är också flitit citerad i nationell svensk media inom aktuella  frågor relaterade till framtidens konsument.

Patrik Stoopendahl är affärsantropolog och konsult på analysföretaget Kairos Future. Till vardags stöttar han företag och organisationer i utvecklingen av strategier, kommunikations- idéer och nya koncept utifrån djuplodande analyser av nordisk och internationell konsumtionskultur.

Mer läsning om ämnet:

Skräddarsydda erbjudanden i framtidens handel, artikel i Kalmar Science Park

Köprevolutionen – ny bok om hur digitaliseringen påverkar handeln, artikel i Högskolan i Borås

Dimensions digitaliseringspanel: Allt måste uppdateras, artikel i Dagens industri

Hur ser konsumtionstrenderna ut inför 2013? Trendspaning i TV4

http://www.gp.se/nyheter/reportage/1.2587957-stadsmanniskorna-bryter-ny-jord

http://www.dn.se/ekonomi/telefonen-for-dig-som-hatar-iphone-appar-och-mms/