12 typer av arbetsgrupper

Få saker ligger så nära varandra som förväntningen och besvikelsen. Detta gäller inte minst inom arbetslivet och blir ofta väldigt tydligt inom arbetsgruppen, eller mellan arbetsgruppen och dess chef. Ju högre ställda förväntningar, desto lättare att bli besviken på varandra. Nu är det ju inte så enkelt. Snarare är det kanske så att vår förmåga att kommunicera ut förväntningen brister och att det därigenom uppstår missförstånd som i sin tur leder till besvikelser. Man kan tycka att det vore den enklaste saken i världen att kommunicera på ett sådant sätt att eventuell osäkerhet försvinner och risken för besvikelser likaså.Men, kommunikation handlar inte bara om vilja och teknik. Det handlar mycket om hur vi som individer har organiserat vårt sätt att tänka. Tänkandet är extremt individuellt och ligger till grund för hur vi kommunicerar. Enkelt uttryck är den automatiska tanken att ”alla tänker som jag”, vilket innebär att ”alla förstår vad jag menar”. Där i ligger också begränsningen i vår kommunikation. Eftersom vi utgår från att vi tänker lika, så förutsätter vi att den andre förstår även det jag inte uttalar.

Att vi organiserat vårt tänkande olika kan förklaras genom att vi utvärderar hur tidigare tänkande fungerat. Har det fungerat bra, så lär vi oss att förenkla nästa tankeprocess. Tag till exempel bilkörning. I början av ens körkarriär hade vi fullt upp att planera alla moment. Styra, koppla, blinka och koordinera alla rörelser. Efter ett tags körning så sätter vi oss i bilen och helt plötsligt är vi på väg och ägnar inte själva handhavandet en tanke. En förenklad tankeprocess som blivit automatiserad.

På samma sätt fungerar vi i arbetet. När vi säger till vår kollega ”Kan du skriv den här rapporten lite snabbt”, så har vi redan en uppfattning om vad ”snabbt” innebär. Problemet är att det inte är säkert att kollegan har samma uppfattning. När du sedan får rapporten 2 veckor senare än vad du trodde, så blir du besviken.

Sålunda måste vi bli bättre på att definiera upp vår kommunikation och inte ta saker för givna. EN väldefinierad och framför allt återkopplad kommunikation kring definitioner skapar rimligare förväntningar och mindre besvikelser.

Mattias Lundberg
E-post: mattias@aplato.se
Hemsida: www.mattiaslundberg.se,
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mattiaslundberg