Kunden sitter på svaret
Varje dag kläcks miljoner idéer, men få av dem utvecklas till nya värden på marknaden. Det finns alltså ingen brist på idéer och inte heller saknas det drivna och kreativa människor. Utmaningen för de flesta entreprenörer, oavsett om man vill starta eget eller utveckla nytt i befintlig verksamhet, är att man saknar en tydlig strategi och en effektiv metod för att ta något ogripbart som en första idé till något konkret av värde att sätta i händerna på en kund.
Under lång tid har normen varit att affärsidéer utvecklas genom affärsplaner som skrivs av entreprenören själv på kammaren eller tillsammans med kollegor i något konferensrum. Inte sällan investeras massor med tid, en hel del pengar och framför allt mängder med engagemang och känslor i den processen. Problemet är att ju större investeringar (tidsmässiga, ekonomiska eller känslomässiga) som görs i den här fasen, desto svårare blir det att ändra den.
”No business plan survives first contact with a customer” säger professorn och serieentreprenören Steve Blank. Världen förändras i en allt snabbare takt och under tiden man funderar på sin idé och skriver sin affärsplan har förutsättningarna för idén ändrats.
För att hänga med och ge sin idé en chans att lyfta är det av oerhört stor betydelse att lägga örat mot marken och interagera med sina tänkta kunder. Genom att använda kunden som bollplank undviker man att utveckla ett erbjudande som inte matchar marknadens behov och sparar både tid, pengar och känslor. Genom att ständigt söka feedback från sina potentiella kunder, utvärdera, ändra riktning på och justera sitt erbjudande ökar chansen att idén utvecklas till något stort.
En idé kan utvecklas till en framgångsrik verksamhet om den skapar reellt kundvärde. Det betyder att i slutänden kan alltså varken entreprenören själv eller olika rådgivare avgöra om en idé är bra eller inte – det är alltid kunden som sitter på svaret!
/Mariah ben Salem Dynehäll
Nyfiken på mer?
Om du är entreprenör eller företagare kan boken LOOPA – affärsutveckling för entreprenörer vara din portabla affärscoach packad med verktyg och inspiration. I grunden finns en ny affärsutvecklingsmetod – LOOPA – som utvecklats av Drivhuset i samarbete med Chalmers Entreprenörskola. Boken, som skrivits av Mariah ben Salem Dynehäll och Anna Lärk Ståhlberg, fungerar även utmärkt som kurslitteratur.
Boken beställer du här. Och här kan du läsa ett smakprov.