3 tips inför start av e-handel
Om jag skulle starta en e-handel idag så skulle det framförallt kretsa kring Google. Vet du att vissa företag, som tidigare helt och hållet sysslade med sökoptimering på Google, har utvecklat sin affär till att förvärva företag som befinner sig på gränsen till konkurs, trots att de inte kan något om deras bransch. Varför gör de detta? Den enkla anledningen är att de kan sökpositionera företagen så pass bra på Google att det omedelbart driver deras försäljning i en positiv utveckling.
I princip skulle jag börja på liknande sätt utan att för den delen köpa upp ett företag. Steg ett skulle bli att bestämma mig för produktkategorier som ligger mig varmt om hjärtat och som har en tydlig marknadsnisch – att försöka sälja breda produktsortiment går inte idag som litet företag, det lyckas bara företag som Zalando och Asos med då det kostar stora summor i just marknadsföring och lagerhållning. Och ju tydligare nisch, desto billigare kommer det bli att nå ut i bruset, fram till de åtråvärda kunderna. Jag skulle även välja produkter i ett lägre prissegment som inte kräver några större köpbeslut, dels för att det blir lättare att få kunderna komma till avslut, dels för att jag vill maximera försäljningen via mobil e-handel eftersom spontanköpen då blir fler.
Steg två skulle bli att se över hur konkurrensen ser ut på Google. Att ta reda på hur många faktiskta konkurrenter det finns är idag egentligen inte så väsentligt, det viktiga är hur många som finns tydligt representerade på Google. Här skulle jag börja med att se över hur duktiga konkurrenterna är på sökmotoroptimering, identifiera vilka brister de har och utifrån det se över mina möjligheter. Baserat på konkurrenternas placering på Google skapar jag min topplista över konkurrenter och det är denna som blir min utgångspunkt för min övriga analys av marknaden.
I steg tre skulle jag utvärdera konkurrenterna inom varje relevant produktnisch och göra en enkel bedömning av deras kunnande inom e-handel. Genom att se över deras handelssites i detalj kan jag snabbt upptäcka om det finns självklara brister som jag kan utnyttja i konkurrerande syften: hur arbetar de med e-handelns beståndsdelar, fungerar deras kundservice och vilken frakttid får jag? Den produktnisch som har svagast aktörer på Google behöver även uppfylla mina krav på prisbild och produktmarginaler. Om så är fallet väljer jag just den produktnischen.
Med den här typen av enkel analys har mina möjligheter att lyckas med min satsning mångdubblats. Nu gäller det bara att snabbt ta vara på möjligheten, sätta upp e-butiken och följa grundläggande kunskap kring e-handel.
/Daniel Lantz
Nyfiken på mer? Läs då den nya upplagan av Daniel Lantz bok ”E-handel – så driver och utvecklar du den”.
Boken beställer du här. Och här kan du läsa ett smakprov.
Daniel Lantz har många års erfarenhet av verksamheter online och e-handel. Han har tidigare varit produktchef på Spray, affärsansvarig för e-handelssystem på webbhotellet Ballou samt drivit e-handel på Telenor. Idag arbetar han som Marketing Director på Gymgrossisten.com som är en del av CDON Group. Han är flitigt anlitad som föreläsare och rådgivare om e-handel.